Sexisme eller ej – vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

FN´s Verdensmål handler om ordentlighed, og derfor kan hammeren falde, hvis du ikke har styr på kommunikationen.
Ligger der mon potentielle kriser og ulmer i din virksomhed?

Underholdningsværdien er høj hos De Radikale for tiden – men vær klar over, at det ikke bare handler om politik og sexisme. De mekanismer, som har udløst krisen, kan også ramme din virksomhed. Næppe med samme kraft – men vær opmærksom, for især den stigende fokus på FN´s Verdensmål kan udløse kriser, fordi målene er tæt forbundet med værdier, som vækker stærke følelser.  

 

GØR du det, du SIGER?
Når man arbejder med branding – uanset om det er for en politiker eller en virksomhed – skal der være fokus på at skabe sammenhæng mellem tre områder:

  • Det image, politikeren / virksomheden ønsker at have – hvad skal omverdenen tænke?
  • Det, politikeren / virksomheden i virkeligheden er
  • Det, som omverdenen oplever, at politikeren / virksomheden er

Professional kommunikation handler om at sikre, at der er overensstemmelse mellem de tre områder; at man gør det, man siger.

 

Sex, løgn og nedtur
De Radikale er ramt af, at denne overensstemmelse ikke findes i partiet:

  • Image-ønske: De ønskede et image som dem, der tager affære og skaber en ny kultur omkring sexisme.
  • Identitet: De har en ledelse og en kultur, der forsøgte at skjule, at de selv har sexisme-udfordringer
  • Omdømme: De mistede troværdighed, fordi omverdenen opdagede, at der ikke var overensstemmelse imellem, hvad de sagde (image-ønske) og hvad de gjorde (identitet)

 

Miljø og mode
Jeg var i en årrække skribent på TEKO-analysen, som hvert andet år analyserede mode- og livsstilsbranchen ved at interviewe ledere om forventninger til fremtiden.

For en del år siden var ’miljø’ en trend. Jeg interviewede i analysearbejdet en virksomhedsleder, som forklarede, at de havde lavet en miljøvenlig kollektion, ”fordi kunderne efterspørger det”. Det var tydeligt, at ønsket om at arbejde miljøvenligt kun handlede om at gøre kunderne tilfredse i denne sæson – og at han følte sig sikker på, at om få sæsoner ville forbrugerne efterspørge noget helt andet.

Sådan en virksomhed vil i dag være ekstremt sårbar, fordi ønsket om at arbejde miljøvenligt og bæredygtigt ikke var oprigtigt. Dermed er der stor risiko for, at ønsket ikke effektueres i alle værdikædens led. Man har fokus på fortællingen, og prioriterer måske ikke at tjekke hele produktionen – og kan overse, hvis en eller flere underleverandører ikke lever op til målsætningerne.
På en måde havde lederen ret: Opmærksomheden omkring miljø var på det tidspunkt ikke så stor, og ingen medier omtalte, at virksomheden et par sæsoner senere havde lagt de miljøvenlige tanker bag sig.

 

Ærlighed frem for hovmod
I dag ved alle brancher, at bæredygtighed ikke er en forbigående trend, men noget der fremadrettet skal være styr på. Derfor er der en risiko for at løbe ind i problemer, hvis man ikke er opmærksom.

For det, som sexisme og FN´s Verdensmål har til fælles er, at de handler om værdier. Det er ikke bare et spørgsmål om, at et produkt skal leveres i den rette farve. Det er i stedet en forventning om ordentlighed.

Derfor skal du som virksomhedsejer være opmærksom på jeres kommunikation. Fortæl ærligt hvor I er.

Måske skal I sige: ”Vi er på vej til at gøre alt bæredygtigt. Vi gør os umage, men vi ved godt, at vi ikke er i mål endnu.”

Hvis I i stedet siger: ”Alt hos os er bæredygtigt,” skal I være helt sikre på, at det er tilfældet.
Og hvis det glipper, skal I skynde jer at lægge jer fladt ned og undskylde.

Så ydmyge var de ikke hos De Radikale, og så gik det galt:

  • Hovmodet, da de fremstiller sig selv som ufejlbarlige ved at pege fingre mod andre.
  • Løgnene / røgsløret, da de forsøger at skjule, hvad der reelt sker i partiet – og dermed forpassede muligheden for at få tilgivelse.

 

Hvad vil du gøre?
Faktisk kan offentligheden tilgive ret meget, hvis man har ydmyghed nok til at undskylde. Men hvis hovmod og løgne bliver en del af kommunikationen, så falder hammeren – hårdt!

Derfor kan du med fordel  overveje, om I har rene linjer, eller om der – i overført betydning – kan ligge hænder på lår rundt omkring i din virksomhed?

  • Er der overensstemmelse mellem, hvad I siger, og hvad I gør?
  • Har I risici i produktionen, som nogen helst ikke må opdage?
  • Hvad fortæller jeres medarbejdere udadtil? Har I en kernefortælling, eller skal de selv finde på noget, fordi de ikke har fået grundig indføring i, hvad virksomhedens budskaber er?
  • Og nåh ja – kan der være sexisme-sager på vej?

Hvis du får øje på mulige bomber, så kan du demontere dem ved at lægge en strategi, hvor I drøfter scenarier:

  • Hvordan kan vi udbedre de problemer, vi ved, der er?
  • Hvordan kommunikerer vi, hvis nogen af vores problemer pludselig lækkes til pressen?

For når krisen går løs, er det som regel for sent: Man bliver forvirret og gør det forkerte, frem for at gribe fat i kriseberedskabet, som bør ligge klar i skuffen, hvis I har noget, som ligger og ulmer.

Ring, hvis jeg skal hjælpe jer med at lave det 

Eller hent 100 ideer til krisekommunikation her

 

 

Vil du arbejde med din virksomheds omdømme?  Så klik her

    RETNING

    Drewsensvej 3

    8600 Silkeborg

    Telefon 23 11 50 20

    E-mail info@retning.dk

    CVR 30 10 82 80