Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt.

Måske går du til fitness, håndbold eller en anden sportsgren? Det er godt for både krop og sind.

Men sandsynligvis går du ikke til forretningsudvikling – og det kan spænde ben for, at du bliver god til at skabe resultater i din virksomhed.

Jeg oplever, at der er mange soloselvstændige, som bruger uendelig lidt tid på at træne forretningsudvikling.

Det er en skam. For den slags er ikke kun for store etablerede virksomheder.

Tværtimod. Hvis du er soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed, bør du sidestille forretningsudvikling med en fritidsinteresse eller sportsgren. Du går til det for at blive bedre; for at øve dig og vedligeholde det, du allerede kan.

Hvis du ikke træner den muskel, der handler om at udvikle din forretning, risikerer du, at du ikke får det faste grundlag, der skal til for, at den bliver levedygtig – og sjov for dig at eje.

 

Få styr på din forretningsmodel som soloselvstændig

Først og fremmest: Du skal vide, hvad du tjener penge på. Det er et af de spørgsmål jeg stiller, når jeg skal hjælpe små og mellemstore virksomheder. Og det gælder også dig, som er soloselvstændig.

Faktisk oplever jeg overraskende mange, som er usikre netop her; uanset størrelsen på deres virksomhed.

Men kommunikation og markedsføring skal understøtte det, som styrker forretningen. Sørg derfor for at du præcist ved, hvordan du tjener pengene. Lav en forretningsplan, som kommer hele vejen rundt om alt det, der er centralt: Hvad der skaber værdi for kunden, hvordan du leverer varerne, hvilke indtægter og udgifter du har osv.

Ved at arbejde alt dette igennem, får du grundlæggende styr på dit liv som soloselvstændig eller freelancer. Det skaber ro og overblik.

 

Vær tålmodig – og nyd turen som soloselvstændig

Forretningsmodellen beskriver, hvordan din virksomhed skaber værdi – for både dig og kunderne. Det kan godt tage tid at få greb om den. Sommetider skal man afprøve og indsamle erfaringer – og derefter gentænke modellen.

Der sjældent er tale om en lineær proces. Man tager nogle skridt frem – må tilbage og ændre noget – og så frem igen.

Samtidig skal man huske at holde øje med, hvad der sker i samfundet. Det er vigtigt at holde øje med, hvad der rører sig, som på længere sigt kan få indflydelse på, hvordan du fx skal produktudvikle eller sælge dine varer.

Som soloselvstændig behøver du ikke at finde alle svarene straks – dem har de heller ikke hos større virksomheder. Men du skal begynde at lede efter dem, for så bliver din forretning stærkere – og din kommunikation og markedsføring får et fundament at stå på.

 

Så derfor: Kast dig ud i at beskrive din forretningsmodel og accepter, at det er en indviklet proces, du går i gang med. At udvikle en virksomhed er en lang rejse – også som soloselvstændig. Nyd den – for du får erfaringer og bliver klogere undervejs.

 

Lad mig forklare, hvordan du som soloselvstændig helt konkret kan arbejde med din forretningsmodel:

 

Business Model Canvas – også for soloselvstændige og freelancere

Når jeg rådgiver mine kunder, anbefaler jeg ofte forretningsmodellen Business Model Canvas (BMC). Den arbejder vi også med på RETNING mikro, fordi den giver et godt overblik.

På én side kan du her skabe et samlet billede af din forretning.

Forretningsmodeller kan nemlig være besværlige at håndtere, fordi der ofte er flere faktorer, som påvirker hinanden samtidigt.

Ved at dele elementerne op, kan man både forholde sig til dem hver for sig – og se på, hvordan de relaterer sig til hinanden.

 

soloselvstændig

 

BMC-modellens ni felter dækker hver især over en central del af din virksomhed, som du skal have styr på.

Lad os kigge nærmere på et par af de ni:

 

Dit værditilbud som soloselvstændig

Du sælger et konkret produkt (fx en tandbørste) – eller en ydelse (fx rådgivning om tandpleje). Det kan også være, at du sælger en kombination af disse.

Det, som du sælger, dækker et behov. Det har værdi for din kunde.

Værditilbuddet skal være tydeligt i al kommunikation. Du skal meget konkret kunne beskrive, hvilke behov du tilfredsstiller – og for hvem?

I denne fase af arbejdet med din forretningsmodel skal du se på dit værditilbud og sikre, at der er kunder til det.

 

Hvis du som soloselvstændig eller freelancer sælger for lidt, kan svagheden i din forretningsmodel ligge netop her; at du ikke har pakket dit produkt eller ydelse på en måde, som er attraktiv for kunden. Det kan også være, at du er utydelig i din kommunikation, så kunden ikke forstår, hvorfor købet er værdifuldt for ham eller hende.

 

Kunder og brugere

Hvem køber, og hvem anvender dit produkt?

Når du kender kunderne og brugernes motiver for at købe/anvende dit produkt, kan du målrette din kommunikation og dine budskaber, så de giver bedre mening for modtageren.

RETNING mikro arbejder vi med Emotionelle Kundetyper. Det er en forskningsbaseret metode, som bygger på, hvad der aktiverer lysten til at købe – eller det modsatte.

 

Metoden er opdelt i fire farver:

 

Den røde kundetype 🔴

Kreativ og med på det nyeste. Interesserer sig for trends, design og originale ideer. Hyppig fornyelse er essentielt, hvis du vil sælge til den røde kundetype. Læs mere her

 

Den gule kundetype 🟡

Har et stort behov for at skabe gode relationer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg – for andre eller sig selv. Du skal skabe tæt kontakt til køber for at kunne sælge til den gule kundetype. Læs mere her

 

Den blå kundetype 🔵

Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. Det er en business-profil, som vil have beviser, så din virksomhed skal fremstå meget professionel.

 

Den grønne kundetype 🟢

Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype. Det meste kan bekymre, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter.

 

Ved at arbejde med alle ni felter i Business Model Canvas sikrer du dig et overblik. Når du ‘nørder’ med hvert enkelt område, tvinges du nemlig til at overveje, om forretningen hænger sammen, som den skal. Du kan med fordel bruge post it notes, når du arbejder med modellen. Så kan du nemlig lege med forskellige scenarier – for hvad sker der fx i andre områder af din forretning, når du laver ændringer et af stederne?

Ovenstående vedrører det økonomiske lag. Men man bør også arbejde med det miljømæssige og sociale lag.

 

Vind ordren – bliv god til at sælge

Noget af det, du som soloselvstændig eller freelancer kan slås med er salg.

Mange synes, det er et nødvendigt onde.

Ja, nødvendigt er det! Hvis du ikke får styr på salget, er du kun soloselvstændig i kort tid. Det er helt afgørende, at du bliver god til at sælge.

Derfor skal du finde ud af, hvad der fungerer for dig. Hvis du fx hader at ringe til fremmede mennesker, skal du måske ikke gøre det. Hvis du dør af skræk over at lave opslag på sociale medier, er det muligvis ikke din vej. Men du er nødt til at afklare, hvad der i stedet virker for dig.

 

RETNING mikro arbejder vi med at sætte salget i system. For så kan du udvælge nogle perioder, hvor du har fuld fokus på salg – og andre, hvor du slet ikke sælger. Det giver dig ro, så du ikke føler, at salgsindsatsen hele tiden tynger dig.

 

EFU-modellen

I salgsprocessen skal du huske, at kunden har hovedrollen. Det er ikke vigtigt, hvad du vil sælge. Det interessante er, hvad kunden vil købe.

Derfor skal du finde de argumenter, som overbeviser kunden om, at han eller hun skal købe af dig.

Du kan fx arbejde med EFU-modellen. Med den kan du finde de gode argumenter for, hvorfor kunden skal købe dit produkt:

 

De tre bogstaver står for:

 

E = Egenskab

F = Fordel

U = Udbytte

 

Hvis du fx sælger legetøj, kan et af produkterne have den egenskab, at de er byggeklodser.

Fordelen ved dem er, at de tilbyder uanede muligheder for at lege.

Udbyttet er fx flere legetimer og en styrkelse af barnets kreativitet.

 

Prøv at gennemgå dine produkter et for et og forhold dig til EFU-modellen.

 

Salg er brugbar dialog – også for en soloselvstændig

Spørg potentielle brugere og kunder, hvad de mener om dit produkt. Du kan få GULD-viden fra dem – om noget, du måske slet ikke har tænkt på før. Det kan føre til stærke argumenter, som du kan bruge, når du sælger.

Det kan også være, at du får kritik, når du spørger. Men det skal du bare være taknemmelig for. Det viser dig, at kunden er loyal, frem for blot at være utilfreds eller forsvinde hen til dine konkurrenter.

Det er så vigtigt, at du baserer din forretning på viden, frem for hvad du tror.

Som soloselvstændig kan man have mange fejlantagelser, fordi man er fedtet ind i sit eget produkt, og har tænkt så vanvittig meget på det.

Hvis du arbejder ud fra forkerte forudsætninger, kan det blive dyrt på den lange bane, fordi du laver fejl eller ikke får udviklet din forretning så meget, som du kunne have gjort.

 

Det kan fx være, at dine kunder vil foretrække at købe produktet på en anden måde, end du tror. Eller måske ønsker de en anden slags service.

 

Det kan også være, at de slet ikke har brug for al den service, du giver. Så bør du i stedet bruge din tid på at udvikle nogle andre sider af din forretning.

 

Så derfor: Spørg, spørg, spørg…

 

Fællesskaber er vigtige for en soloselvstændig

To områder er essentielle for, at du kan trives og udvikle din forretning: Netværk med andre selvstændige – og indkøb af professionelle ydelser.

Danmark er et lønmodtagerland. Vi er ikke så mange selvstændige, så din kreds af familie, venner og fritid er sandsynligvis fyldt med mennesker, som ikke forstår, hvad der er på spil, når man udvikler en virksomhed.

Derfor kan du have god gavn af fællesskaber med andre selvstændige. Her møder du nogen med de samme udfordringer som dig.

Samtidig får du et eller flere steder, hvor du føler, at du hører til. Du skal nemlig danne din identitet som soloselvstændig med mennesker, som er i samme båd som dig.

Hvis du ikke allerede er medlem af erhvervsnetværk eller sparringsgrupper, vil jeg klart anbefale dig at blive det. Dialogen samt med- og modspil er centralt for din udvikling som ejer af en virksomhed.

 

Få andre til at hjælpe dig med at skaffe resultater

For at lykkes som soloselvstændig, skal du tilrettelægge dit arbejde professionelt.

Det indebærer blandt andet at uddelegere nogle af dine opgaver, så andre kan hjælpe dig med at skaffe resultater.

Du skal bruge din tid klogt. Hvis du fx ikke har forstand på regnskab, markedsføring eller it, kan det være bedst at lægge ud. Fagpersoner leverer både hurtigere og bedre resultater end du gør.

Du skal i stedet gøre det, som du kan – hurtigt og godt for dine kunder.

Opbyg et stærkt netværk af partnere, som kan bidrage med det, din virksomhed ikke selv kan, og som du heller ikke selv vil stå for.

Overvej at få en assistent eller tilknyt dygtige freelancere, som kan hjælpe dig med det, som er deres ekspertise.

Tænk over, hvad du elsker at lave, og brug din tid på det. Alt andet bør du uddelegere.

Jeg har fx freelanceaftaler med:

  • En digital assistent
  • To grafikere (afhængig af opgavernes art)
  • En webmaster
  • En it-virksomhed
  • En bogholder
  • En revisor

Der går aldrig en uge uden at minimum et par stykker af dem er i gang med at løse noget for mig.

Jeg har samarbejdet med dem i flere år, så de er selvkørende, og derfor skal jeg ikke bruge unødig tid på at forklare en masse.

Når jeg en gang imellem har brug for noget særligt, køber jeg en ekspert ind i en kort periode. Det kan fx være en SEO-specialist.

 

“Er det dyrt?” tænker du måske.

Nej, det synes jeg ikke. For de eksterne løser alle deres opgaver både hurtigere og bedre end jeg kan. Dermed frigøres min tid til det, jeg er bedst til: At løse opgaver for mine kunder og udvikle min virksomhed.

Jeg har ganske enkelt mere tid til at fokusere på salg og levering til mine kunder, når jeg lader andre hjælpe mig.

 

Så derfor: Opbyg og vedligehold et effektivt team.

På den måde kan du nemlig skalere din forretning, men samtidig passe på dig selv, så du ikke arbejder mere og mere. For hvis du arbejder for meget, risikerer du at drukne i drift. Du mister overblikket og glemmer at udvikle din forretning.

 

 

Skal vi træne sammen? 💪

Hvis du har fået lyst til at arbejde med forretningsudvikling, er du velkommen til at se nærmere på mit kursusforløb RETNING mikro.

Forløbet er for dig som ved, at kommunikation og markedsføring ikke kommer af dig selv, og du vil gerne lære, hvordan du kan øge salget i din virksomhed.

RETNING mikro lærer du at arbejde systematisk og effektivt med din strategi og kommunikation.

Du fordyber dig i din virksomhed hen over 11 kursusgange, hvor du får troen på og modet til at holde fast i den strategi, som du laver undervejs.

Du får udleveret arbejdsark, som hjælper dig med at nå ind til kernen af, hvad der fungerer i lige netop din virksomhed.

Ligesom en sportsgren tilmelder du dig for en sæson ad gangen. Hos RETNING mikro varer sæsonen et helt år med 11 kursusgange. Hver kursusgang har sit eget tema, så du – skridt for skridt – kommer hele vejen rundt om din forretning.

RETNING mikro

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Kommunikationsplanlægning – det starter med en snak

Kommunikations- og marketingmedarbejdere overlades ofte til sig selv. Deres faglighed sikrer, at opgaverne bliver løst, men det kan være svært for dem at inddrage ledelsen og den øvrige organisation. For i en travl hverdag får man ikke talt sammen om det fundamentale....

Persona eller kundetype? Sælg mere med dem

Personas og emotionelle kundetyper er rigtig gode redskaber til at få greb om marketing automation eller skabe et fælles sprog i din virksomhed. Brug dem til at øge salget ved at arbejde systematisk med kommunikation og markedsføring. Mine første kommunikations-år...

Møder skal skabe værdi – Sådan gør du

Af  Therese Waltersdorff - gæsteblogger hos RETNING 90% føler, at de minimum en gang månedligt spilder tiden på møder! Det chokerende høje tal har jeg fra en undersøgelse med 400+ erhvervsaktive respondenter, som vi gennemførte i forbindelse med tilblivelsen af...

Kommunikation for små og mellemstore virksomheder

At arbejde med kommunikation for små og mellemstore virksomheder er ligesom at være kok i en Michelin-restaurant: Man skal både have styr på den unikke opskrift (= kommunikationsstrategien) og have lyst til at hakke grøntsager og røre i gryderne (= skrive...

Nyhedsbreve – derfor skal din virksomhed bruge dem

Nyhedsbreve er en kæmpe fordel for din virksomheds kommunikation og markedsføring – men alt for få prioriterer dem Sender du nyhedsbreve? Hvis du gør: Så sender du sandsynligvis alt for få ud. Hvis du ikke gør: Så bør du komme i gang, for det er en af de mest...

Kommunikationsstrategi skabelon

God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab. Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge...

Apostrof – regler for, hvor den sættes

Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her:   Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort   Ingen apostrof-regler...

Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer

Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...

Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter

Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede dem ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i...

Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt

I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser. Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og...

Hvad er en ghostwriter

En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...

Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit

Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...

Hjælp til shitstorm

Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter.  Hvis jeres virksomhed er...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. Selv om du måske er en god ’ansigt-til-ansigt-sælger’, så har langt de fleste virksomheder brug for at kunne sælge online....

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Hvad er CTA ? Forkortelsen står for 'Call to action' og det bruges i digital markedsføring. Fx til email-marketing. Måske anvender du allerede selv CTA´er, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af:...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk ved at smalltalke. Forestil dig, du er til en konference med en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogging for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Tendenser – Online markedsføring

Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:   Du skal...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som din målgruppe ikke kender. Generelt har vi det nemlig...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning...

Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt.  Kommunikationsplanlægning.Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for den digitale kunderejse. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

Spilder du tid og penge?

Tid er penge. Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så virksomheden fremstår...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde tid på dårlige indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Men det er en vigtig kompetence, som mange undervurderer, selv om det er et kraftfuldt virkemiddel. Her er hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Viden om kundetyper gør det nemlig markant lettere at ramme en...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

Ejerledede virksomheder er interessante i forhold til kommunikation og markedsføring, fordi ejerens personlighed påvirker de valg, der træffes. Selv om en virksomhed er vokset med mange medarbejdere, har det betydning, om ejeren er udadvendt eller indadvendt  – og...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? "Hvordan skriver man en e-mail?" bliver jeg sommetider spurgt om. Altså ikke det helt konkrete om, hvordan man gør, men et bud på, hvordan en god e-mail skal være. Derfor får du her inspiration til,...

Vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. Vi ser det jævnligt. Kriser i virksomheder eller hos...

Kontor Jylland:
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. RETNING forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.