Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke-økonomien kommer også til at kunne ses i dit regnskab.  

Da sommeren stadig var ny, var jeg heldig at komme helt tæt på mere end 80 unge menneskers tanker. Som censor i mere end 10 år gik turen denne gang til Journalisthøjskolens kommunikationsuddannelse og VIA Designs branding og marketing.

Efterfølgende har de mange mundtlige eksamener rumsteret i mit hoved.

Som rådgiver i små og mellemstore virksomheder hjælper censor-tjansen mig med at følge med i, hvad der rører sig. Denne gang var der noget, som skilte sig ud. En generation, som på en eller anden måde trådte tydeligere frem, end jeg tidligere har oplevet.


Da bæredygtighed blot var en fiks idé
For at forklare hvad jeg mener, vil jeg gå 10-15 år tilbage i tiden. I en årrække var jeg dengang skribent på ’TEKO-analysen’. Her blev en lang række direktører i mode- og livsstilsbranchen hvert andet år interviewet grundigt om deres forventninger til fremtiden. Målet var at indkredse, hvad der var på vej. På den måde kunne virksomhederne sammen med branchens skole lave en slags ’brugerdreven uddannelse’, og dermed forberede de studerende så præcist som muligt på deres kommende jobs.

Det var før vi alle kendte ordet bæredygtighed. I stedet blev der spurgt ind til ’omsorg for miljøet’. Allerede dengang var man klar over, at noget var på færde – men det var stadig langt ude i fremtiden. Derfor husker jeg også, at der på flere af de interviewede virksomheder blev talt om, at miljø var en ’trend’. Flere sagde helt ærligt (dog ikke som citater til offentliggørelse), at de lancerede miljørigtige kollektioner, så længe kunderne forventede det. Men at de regnede med, at denne dille drev over.
Det gjorde den som bekendt ikke, og meget er sket i branchen siden da.


Fra musikeres (u)ligeløn til unisex-kollektioner
Lad os lande i 2022 igen.
Dette års eksamensopgaver handlede bl.a. om, at kvinder i musikbranchen tjener markant mindre end deres mandlige kolleger. De kvindelige kunstnere fanges i en kønsbetinget cirkel, hvor musik-bookere ikke tør satse på dem, fordi kvinderne ikke optræder så ofte på populære playlister. Hvilket skyldes, at de ikke eksponeres så ofte til live-koncerter. Her satser bookerne nemlig på de sikre kort – mændene. Med andre ord: Publikum hører flest mænd til koncerterne – og tilføjer dem til deres playliste. Det bliver dermed svært for kvinderne at træde ind i loopet.

De mange studerende som jeg mødte i år, havde sådanne problemstillinger med til eksamensbordet. Unge mænd såvel som kvinder havde et oprigtigt – og indigneret – blik for, at der skal gøres op med ulighed. Og de havde masser af visionære forslag til at skabe et mere transparent og ligestillet samfund.

Andre temaer var fx unisex-kollektioner; altså tøj, som kan bruges af begge køn. Med logiske argumenter for, hvorfor det har sin berettigelse i den tid, vi lever i.


1968-hippie eller woke – Hvad er forskellen?
Var det unge, som ville provokere lidt? Nej, slet ikke.
Tværtimod var de meget reflekterende – og næsten for ordentlige og pligtopfyldende.

Jeg fik flashback til 1968-generationen. De var jo heller ikke allesammen langhårede, der røg tjald og tog på Woodstock-festival. Mange af dem var helt almindelige unge, opdraget af forældre med vandkæmmede 1950´er-værdier. Alligevel tog de tidens strømninger til sig, og var med til at forandre det samfund, de voksede op i.

Sådan er det også nu. Mange af tidens unge virker så forsigtige. Med nationale tests, angstdiagnoser og curlingprædikater i rygsækken, fremstår de ikke som nogen, der skejer nævneværdigt ud. Men de formidler den tid, som bliver deres. Og den er præget af omsorg for hinanden. For respekt, accept og rummelighed.

Jo flere nedladende kommentarer vi andre kommer med om woke-hysteri, det latterlige ved kagepersoner, #MeToo-pyller etc., jo mere vil de svare boomer. For de ønsker et samfund med plads til alle. De er ikke dømmende, men derimod åbne overfor at finde utraditionelle løsninger. De kommer med nye værdier, som bliver interessante for os alle at følge med i – og lære af.


Hav varer på hylden til den nye generation
Og de kommer naturligvis også til at stille krav til de produkter, de køber. Til de arbejdspladser, de tjekker ind hos og de politikere, de stemmer på. Akkurat som Beatles og bæredygtighed fik albuerum, vil woke-bevægelsen også tage sin plads.

Det sker samtidig med at salgsprocesserne bliver mere og mere digitale – og komplekse. I disse år er det ikke kun den gode pris, kvaliteten eller relationen til sælgeren, som skaber salg. Virksomhedens værdier har ekstrem stor betydning for de unge generationer – som jo er dine potentielle kunder og fremtidige medarbejdere.

Gør dig umage med at forstå, hvad der er vigtig for dem. Måske er du ikke enig. Men hvis du har en forretning, så vær opmærksom. Hold øje med, om dine produkter og ydelser kan passe ind i en ny tid.

For det vil jo være ærgerligt at blive den sidste sure cigar i mødelokalet.

 

>>

Få hjælp til at ramme plet

Er du interesseret i, hvordan din kommunikation kan blive skarpere på tværs af platforme? Eller vil du gerne blive bedre til at vælge den rette platform?

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring. Der er ikke så meget woke i det. Til gengæld kan du blive kommunikations-woke af at læse det 😉

Besøg nyhedsbrevet her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80