Blogging

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den positive statistik. Det er nemlig en rigtig god forretning at lægge kræfter i en blog.

B2B-blogs – guide

Indholdet i dette indlæg bygger på en undersøgelse af B2B-virksomheders blogs og er udarbejdet af Backlinko. Du kan læse hele deres undersøgelse her.

Først og fremmest kan det konkluderes, at du bør skrive blogindlæg, hvis du ikke gør det i forvejen. 28 % af B2B-virksomheder har ikke en blog, så hvis din virksomhed er del af den statistik, så er det på tide at overveje fordelene.

Det er selvfølgelig ikke nok bare at have en blog. Formålet og indholdets værdi er vigtigt at tænke over. Undersøgelsen fremhæver en række gode råd baseret på, hvad der har virket for andre virksomheders blogs.

Skriv interessant indhold

Når du blogger, er det ikke nok at skrive om dig selv og din egen succes. Det er heldigvis kun 8 % af virksomheder, der holder sig til denne klassiske PR-strategi, hvor blogs er ren envejskommunikation uden tanke for læserens ønsker. De blogs, der klarer sig allerbedst, er dem, der giver læseren læring.

Virksomheder, der udgiver content, hvor læseren bliver klogere på et emne, genererer 52 % mere organisk trafik end dem, der bare fortæller om sig selv. De fleste blogs indeholder en blanding af læring og virksomhedsrelaterede nyheder. Grunden til at læring fungerer godt, skal findes i SEO-verdenen. Når man skriver om emner, som læserne er interesserede i, er det nemmere at skrive de rigtige søgeord i teksten, som sender dig til tops i google-søgningen.

Ikke kun tekstsiden skal engagere læseren. Også valget af grafisk indhold er værd at overveje. Hele 65 % af B2B-blogs bruger stockfotos i stedet for originale billeder. Det kan du godt komme af sted med, hvis du har den blå kundetype som målgruppe – og det går også an til den røde. Men hvis din målgruppe er gul eller grøn, er det meget vigtigt med egne fotos. Jeg har tidligere skrevet blogs om de forskellige kundetyper, som du kan læse ved at følge linkene. Fordelen ved stockfotos er, at de er lettilgængelige, men de kan også fremstå upersonlige. Hvis du bruger egne billeder, kan du gøre dig mere unik, og der kan også ligge en SEO-fordel i det.

Skriv meget indhold

Det er et faktum, at lange blogs klarer sig bedre end korte blogs. I Backlinkos undersøgelse viste det sig, at de 10 % blogopslag med mest organisk trafik gennemsnitligt var på 1454 ord. Til sammenligning havde de 10 % dårligste kun 509 ord i gennemsnit.

Samme mønster tegner sig, når det gælder delinger på sociale medier. Her var de bedste opslag i gennemsnit 1116 ord lange og de dårligste 679 ord.

Selvfølgelig skal teksten ikke bare være lang. Når du kombinerer interessant indhold med den rigtige længde opslag, får du alle de gode virkninger af en blog.

Forbind din blog

Når du har skrevet et langt og interessant blogindlæg, skal du få mest muligt ud af det. Derfor anbefales det at have en form for call-to-action, altså noget læseren skal foretage sig eller ledes videre til. De mest almindelige er (ligesom i dette opslag), at henvise til muligheden for at abonnere på virksomhedens indhold såsom markedsføring og nyhedsbreve og at linke til relateret indhold. Du kan også henvise til en kontaktformular eller tilbyde en prøveperiode eller demo. Der er dog en andel på 23 %, som slet ikke har et call-to-action og dermed går glip af muligheden for at fastholde læseren eller generere leads.

24 % af bloggene brugte også pop-up-vinduer, for at give yderligere muligheder for læseren til at interagere. Her var den mest brugte vinkel af henvise til nyhedsbrev eller relateret indhold.

Er du klar til at blogge?

»

Få hjælp til at ramme plet

Er du blandt virksomhederne, der endnu ikke har en blog? Eller har du svært ved at skabe det rigtige indhold, som dine kunder har lyst til at læse? Måske vil du gerne blive bedre til at optimere dine tekster, så de lettere kan generere trafik til din side?

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80