Du har muligvis allerede hørt om CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I bloggen her får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes anvender dem i din egen e-mailmarkedsføring.

 

Hvad er CTA?

CTA står for Call to Action og er ganske enkelt enten en knap eller et hyperlink, som du kan indsætte i din mail eller dit nyhedsbrev. Lige som betegnelsen indikerer, er det en knap eller et link, der opfordrer læseren til at udføre en bestemt handling. CTA’er er vigtige at have i mails, da de er med til at skabe en yderligere forbindelse eller dialog mellem dig og dine kunder.

 

Ved at have CTA’er i dine mails, kan du sikre dig, at dine læsere rent faktisk køber dine produkter, tilmelder sig dit nyhedsbrev, følger dig på sociale medier, eller hvad du nu gerne vil have dem til.

Men at lave CTA’er er ikke nødvendigvis lige så nemt, som det lyder. Derfor har jeg samlet denne guide til dig, så du kan få succes med at lave og anvende CTA’er i din egen e-mailmarkedsføring.

 

Første trin: Udseende

En af de første ting, du bør overveje, når det kommer til dine CTA’er, er udseende. Her skal du sørge for at have en CTA, der fanger læserens opmærksomhed. I de fleste tilfælde vil det være bedst at anvende en knap. Den kan nemlig let gøres synlig, og langt de fleste personer ved, at en knap er der for at blive trykket på.

Samtidig er det også en god idé at vælge farver, der springer i læserens øjne. En hvid knap på en lys baggrund er derfor et no-go. Vælg i stedet en kraftigere farve, der drager læserens øjne til knappen. Her skal du også sørge for at vælge en god farve til selve teksten i knappen, så denne ikke bliver utydelig.

 

Andet trin: Placering

Det næste trin omhandler placeringen af dine CTA’er. Deres ideelle placering afhænger nemlig af, hvilken type læsere du har.

Hvis dine læsere læser din mail eller dit nyhedsbrev fra start til slut, er det ideelt at have en knap til allersidst i mailen. I dette tilfælde kan du bruge knappen som et klimaks til din historie. Brug den første del af mailen til at fortælle historien. Når læserne så kommer til enden, skulle de gerne have opbygget en interesse for historien og være blevet overbevist om at tage det sidste skridt og trykke på knappen.

 

Hvis du har mange læsere, der skimmer gennem dine mails og nyhedsbreve, bør du tage en anden tilgang til placeringen af CTA-knapperne. Her vil det være bedre at placere en knap tidligere i mailen og på et sted, hvor læserens øjne naturligt drages til. Det kan for eksempel være i højre side af mailen, da øjne naturligt læser fra venstre til højre og fra top til bund.

Er du i tvivl om, hvilken type læsere du har, kan du placere CTA-knapper flere steder i mailen. Der er nemlig ikke noget galt i at have mere end én knap, da dette ofte sikrer, at mindst en knap bliver set – og forhåbentligt klikket på.

 

Tredje trin: Ordvalg

Det tredje trin er ordvalg, altså hvilke ord, der skal stå i din CTA-knap. Ordene er nemlig dem, der skal overbevise din læser om at klikke på knappen. Og her der nogle bestemte typer ord, du helst skal undgå.

 

Du skal sørge for at undgå at bruge svage, passive ord. Et klassisk eksempel på dette er ”Klik her”. Hvis du har en knap i din mail eller dit nyhedsbrev med denne tekst, vil din læser sikkert undre sig over, hvad der sker, hvis han/hun trykker på denne, idet ordene ikke giver nogen indikation på, hvad knappen gør. I værste tilfælde vil dette afholde læseren helt fra at trykke på knappen. Undgå derfor ord, der er passive og/eller vage. Brug i stedet mere konkrete ord i din knap, som indikerer, hvad der sker, hvis man trykker på knappen. Det kunne bl.a. være ”Læs mere” eller ”Planlæg nu”.

 

Derudover er det også vigtigt, at du overvejer, hvor mange ord du skriver i din knap. Typisk vil du skulle holde dig på omkring 1-4 ord afhængigt af ordenes længde. Jo længere og jo flere ord du har, jo større og mere klodset kommer din CTA-knap til at se ud.

 

Test dine CTA’er

Når du har fået opsat alle dine CTA’er, er det vigtigt, at du tester dem, for eksempel via splittest. Det er her vigtigt, at du kun tester én ting ad gangen. Start eventuelt med at teste farven på dine CTA-knapper, hvor du laver 2-3 identiske setup, så det kun er farven på knappen, der er anderledes fra setup til setup. Du havde måske en idé om, at knapper i kraftige farver ville tiltrække mest opmærksomhed, men via splittests fandt du ud af, at dine læsere foretrækker mere dæmpede farver.

 

» Få hjælp til at ramme plet

Er du i tvivl, om din e-mailmarkedsføring fungerer? Og ved du, hvad du kan gøre for at forbedre den?

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her