Kommunikationsstrategi skabelon

God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab.

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge en plan

  • Så du ved, at du bruger dine ressourcer rigtigt
  • Så du arbejder systematisk og effektivt.

I denne artikel finder du en række punkter, som du skal omkring for at lave en god kommunikationsstrategi. En slags skabelon for din kommunikationsstrategi.

Vær opmærksom på, at man i processen med at udvikle en kommunikationsstrategi, ofte bevæger sig frem og tilbage mellem de enkelte punkter:

Situation

Beskriv situationen og fastslå, hvad der skal kommunikeres. Hvad er det for en kommunikationsmæssig udfordring, som virksomheden står overfor?
Afdæk, hvilke vilkår kommunikationen har. Er det f.eks. en glad historie om et nyt produkt, eller er der tale om en lidt prekær sag, som skal formidles på en bestemt måde?
Hvis der er særlige risici, skal der måske laves en særskilt plan for mulig krisekommunikation.

 

Kommunikationsmål

Du kan finde ud af, om du bruger dine ressourcer rigtigt ved at opsætte mål for din kommunikation og markedsføring. Beslut, hvad indsatsen skal føre til og hvad virksomheden helt konkret skal have ud af indsatsen. Fx et bestemt antal nye kunder eller en omsætning, som stiger med et præcis angivet antal procent.

Det kan også være:

  • Øget kendskabsgrad til et produkt
  • Tilskynde til køb
  • Holdnings- eller adfærdsændring
  • Medføre bestemte beslutninger

Derefter definerer du, hvilke aktiviteter, der skal føre til, at målene opnås.

  • Der skal måske udsendes x antal nyhedsbreve, hvor åbnings- og klikraten skal være x.
  • Hjemmesiden skal stige med x antal besøgende.
  • Engagementet på sociale medier skal stige med x procent.

Nu gælder det om at følge med i, at målene nås, og at kundetilgang eller omsætning stiger som forventet. Hvis ikke, skal du revurdere om målene er realistiske. Hvis de er det, skal du måske skrue op for antallet af aktiviteter, der skal gennemføres for, at de kan nås. Jo mere erfaren du bliver, jo mere præcist kan du ramme.

 

Interessenter og målgrupper

En virksomhed kan have mange flere interessenter, end den selv er bevidst om. Det er meget vigtigt at være bevidst om, hvilke grupper, der er interesserede i virksomheden og dens kommunikation, så man sørger for at kommunikere til dem, når det giver mening i forhold til det budskab, der skal ud.

Skriv din virksomheds navn midt på et stykke papir og noter udenom navnet alle de grupper, organisationer, myndigheder etc., som har en interesse i virksomheden. Du og dine kolleger vil sandsynligvis blive overraskede over, hvor mange det er.

Måske er der mulige alliancepartnere blandt interessenterne – for eksempel andre, som beskæftiger sig med samme problemstilling?

Tag derefter stilling til virksomhedens traditionelle målgrupper og overvej deres holdning til den kommende kommunikation. Her kan emotionelle kundetyper være en oplagt metode at bruge.

 

Kommunikationsstrategi skabelon – Budskaber

Hvad er det helt præcist, at virksomheden vil kommunikere? Det er meget vigtigt at arbejde budskabet godt igennem, så det bliver kort og præcist – og let at forstå for folk udefra. (Mange virksomheder har nemlig den uvane at tro, at alle andre ved det samme, som de selv ved. Sådan er det ikke – fx kender andre sandsynligvis ikke alle jeres interne fagudtryk og forkortelser…)

 

Kanaler og værktøj

Hvor og hvordan skal budskabet kommunikeres? Også her skal I se det hele lidt udefra og sørge for at placere kommunikationen der, hvor målgruppen færdes.

Overvej:

  • Massemedier – trykte/elektroniske – lokale/landsdækkende
  • Intern kommunikation
  • www
  • Sociale medier
  • Aktiviteter og events
  • Udstillinger, gå-hjem-møder, Åbent Hus m.v.
  • Ambassadører og opinionsdanner

Hav et skarpt blik på omkostningerne – både økonomi og medarbejderressourcer
Fx forbrug af interne ressourcer, produktion af materialer, www og tidsforbrug ved sociale medier, annoncer og pressemeddelelser, rejseomkostninger…

 

Kommunikationsstrategi skabelon – Handleplan

Lav en konkret plan, som synliggør, hvor og hvornår de enkelte aktiviteter skal foregå samt hvem der er ansvarlige for dem. Sørg for, at planen indeholder succeskriterier, så alle præcist kan se, hvad der forventes at komme ud af indsatsen. Små og mellemstore virksomheder har begrænsede budgetter, og derfor kan en kommunikationsplan uden succeskriterier blive spild af penge og tid.

 

Mål f.eks.

  • Kendskabsgrad
  • Øget salg
  • Holdningsændringer
  • Medieomtale

 

Ved virksomhedens overordnede kommunikation bør der arbejdes indgående med budskaberne og strategien for formidling af dem.
Hvis du skal lave en stor kommunikationsindsats, kan det være en god idé at lave en overordnet strategi samt flere mindre kommunikationsplaner. Denne skabelon kan bruges til både overordende og mindre kommunikationsstrategier og -planer.

 

>>
 

Kommunikationsplan – sådan gør du

 

Shitstorm – Midt i orkanens øje

 

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Kommunikationsplanlægning – det starter med en snak

Kommunikations- og marketingmedarbejdere overlades ofte til sig selv. Deres faglighed sikrer, at opgaverne bliver løst, men det kan være svært for dem at inddrage ledelsen og den øvrige organisation. For i en travl hverdag får man ikke talt sammen om det fundamentale....

Persona eller kundetype? Sælg mere med dem

Personas og emotionelle kundetyper er rigtig gode redskaber til at få greb om marketing automation eller skabe et fælles sprog i din virksomhed. Brug dem til at øge salget ved at arbejde systematisk med kommunikation og markedsføring. Mine første kommunikations-år...

Møder skal skabe værdi – Sådan gør du

Af  Therese Waltersdorff - gæsteblogger hos RETNING 90% føler, at de minimum en gang månedligt spilder tiden på møder! Det chokerende høje tal har jeg fra en undersøgelse med 400+ erhvervsaktive respondenter, som vi gennemførte i forbindelse med tilblivelsen af...

Kommunikation for små og mellemstore virksomheder

At arbejde med kommunikation for små og mellemstore virksomheder er ligesom at være kok i en Michelin-restaurant: Man skal både have styr på den unikke opskrift (= kommunikationsstrategien) og have lyst til at hakke grøntsager og røre i gryderne (= skrive...

Nyhedsbreve – derfor skal din virksomhed bruge dem

Nyhedsbreve er en kæmpe fordel for din virksomheds kommunikation og markedsføring – men alt for få prioriterer dem Sender du nyhedsbreve? Hvis du gør: Så sender du sandsynligvis alt for få ud. Hvis du ikke gør: Så bør du komme i gang, for det er en af de mest...

Apostrof – regler for, hvor den sættes

Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her:   Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort   Ingen apostrof-regler...

Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer

Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...

Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter

Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede dem ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i...

Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt

I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser. Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og...

Hvad er en ghostwriter

En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...

Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit

Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...

Hjælp til shitstorm

Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter.  Hvis jeres virksomhed er...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. Selv om du måske er en god ’ansigt-til-ansigt-sælger’, så har langt de fleste virksomheder brug for at kunne sælge online....

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Hvad er CTA ? Forkortelsen står for 'Call to action' og det bruges i digital markedsføring. Fx til email-marketing. Måske anvender du allerede selv CTA´er, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af:...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk ved at smalltalke. Forestil dig, du er til en konference med en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogging for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Tendenser – Online markedsføring

Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:   Du skal...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som din målgruppe ikke kender. Generelt har vi det nemlig...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning...

Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt.  Kommunikationsplanlægning.Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for den digitale kunderejse. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

Spilder du tid og penge?

Tid er penge. Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så virksomheden fremstår...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde tid på dårlige indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Men det er en vigtig kompetence, som mange undervurderer, selv om det er et kraftfuldt virkemiddel. Her er hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Viden om kundetyper gør det nemlig markant lettere at ramme en...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

Ejerledede virksomheder er interessante i forhold til kommunikation og markedsføring, fordi ejerens personlighed påvirker de valg, der træffes. Selv om en virksomhed er vokset med mange medarbejdere, har det betydning, om ejeren er udadvendt eller indadvendt  – og...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? "Hvordan skriver man en e-mail?" bliver jeg sommetider spurgt om. Altså ikke det helt konkrete om, hvordan man gør, men et bud på, hvordan en god e-mail skal være. Derfor får du her inspiration til,...

Vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. Vi ser det jævnligt. Kriser i virksomheder eller hos...

Kontor Jylland:
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. RETNING forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.