Kvindetanker – om turbo- søstersind

Søstersind : Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til.

Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit regnskabssystem. I år har der nemlig været tilbagevendende problemer med, at de bilag, jeg sender til scanning, ikke registreres. Det viser sig, at systemet ikke kan aflæse fakturaer, som har én ting til fælles: De kommer fra kvindelige leverandører eller er tilknyttet (udenlandsk) software, som jeg bruger i relation til min online forretning, hvor næsten alle mine kunder og samarbejdspartnere også er kvinder. Modsat min primære forretning, der er offline. Her er næsten alle kunderne mænd.

Tilbage til regnskabssystemet: Har det noget imod kvinder? Nej!

Havde medarbejderen, som jeg talte med, lyst til at få et råd fra mig? Nej!

Jeg prøvede ellers at forklare ham, at det her bør de få styr på meget hurtigt. Jeg ved nemlig, at der pt er en hel hær af kvinder, som arbejder på en hel anden måde, end han er klar over.

Hvilket bringer mig videre til min næste oplevelse fra den samme dag: En af mine kunder ringede og fortalte, at hun er blevet kontaktet af flere (mandlige) rådgivere, som vil hjælpe hende med at skalere hendes virksomhed.

Har hun lyst til det?

Nej!

Hun fortalte – lettere frustreret – at hun bliver udfordret af, at andre synes, hun skal skabe en større forretning, når hun nu er rigtig glad for sin virksomhed, som den er. Og her er det værd at bemærke, at hendes virksomhed vokser i omsætning. Den er ikke gået i stå, men udvikles i samspil med andre.

Den samtale ledte mine tanker tilbage til et møde, jeg havde tidligere på ugen med Erhvervsfremmesystemet. Det handlede om, hvorvidt en lille netværksvirksomhed kan få støtte til strategisk udvikling. Det var (hvilket jeg næsten vidste på forhånd) ikke muligt, da virksomheden på papiret kun beskæftiger den kvindelige ejer og en enkelt medarbejder. I praksis købes ydelser ind hos en lang række andre små virksomheder. Virksomheden passer derfor ikke ind i kassen, og vil ikke kunne få den samme støtte, som hendes større konkurrenter har mulighed for.

 

Søstersind med turbo

I en årrække har jeg rådgivet små og mellemstore virksomheder om kommunikation og markedsføring. De er næsten altid ejet af mænd. Sommetider har jeg spekuleret på, hvorfor pokker der ikke er flere kvinder, som vækster deres virksomheder. I nogle år var jeg helt irriteret på mine medsøstre, og tænkte: ”Tag jer nu sammen; det kan ikke passe, at vi ikke kan gøre det bedre.”

For 2-3 år siden begyndte jeg at lave kurser for mikro-virksomheder. Nu kom kvinderne. Vildt engagerede virksomhedsejere med sunde og spændende forretninger tjekkede ind på kurserne. Og de har én ting til fælles: De vækster via køb hos underleverandører. De er ganske enkelt ikke optaget af den traditionelle vækst-tankegang.

Det tror jeg kan blive et problem for større virksomheder om ganske kort tid. Corona har nemlig boostet en tendens, som foregår under radaren. De store virksomheder opdager det ikke. Erhvervsfremmesystemet opdager det ikke. For de har ikke adgang til de lukkede online fora, hvor selvstændige kvinder i år hjælper hinanden på vej som aldrig før. Her gives ekstremt mange råd på kryds og tværs om alt, hvad en selvstændig kan tumle med. Et spørgsmål ind i den lukkede gruppe, og en time efter har man fået masser af relevante svar, så man kan komme videre.

Det er søstersind med turbo på. Nogle af dem har allerede udviklet sunde forretninger. Andre kommer til at gøre det, fordi de står på skuldrene af hinanden og hjælpes ad.

Lige pludselig får de brug for regnskabssystemer og andet, der passer til deres forretninger. Mange vil givetvis helst købe danske ydelser. Men hvis de ikke kan det, finder en af dem en international løsning, som lynhurtigt spredes til de andre.

Den tendens tror jeg, at flere B2B-aktører bør interessere sig meget for. #jegsigerdetbare

 

>>

Har du en lille eller mellemstor virksomhed?
Så tilbyder jeg 20 minutters gratis og uforpligtende rådgivning om, hvordan du kan komme i gang med at arbejde mere strategisk med kommunikation og markedsføring; herunder hvad du bør prioritere først. Læs mere her.

Har du en lille virksomhed?
Så kom med på kurset ‘RETNING mig og min virksomhed’. Her får du en hel dag til at fordybe dig i din egen virksomhed – og lærer at styrke dine strategiske evner sammen med andre. Læs mere her.

 

Foto som illustrerer artiklen om søstersind er taget af Omar Flores – og jeg fandt det på Unsplash

 

RETNING

Drewsensvej 3

8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80