Er din virksomhed lidt kedelig?

Hvilken effekt har det mon, at danske virksomheder meget (meget!) ofte fortæller kunderne nøjagtigt det samme som konkurrenten? Det svarer jo til at gå til en fest og hele aftenen præcist gentage det, som de andre ved bordet siger. Det ville nok hurtigt få borddamen/-herren til at mene, at man var ret ligegyldig…

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.
For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for.

Hvis man kunne smage ord, ville mange virksomheders hjemmesider, brochurer og salgsmateriale smage nøjagtig ens; ingen krydderier, blottet for saft og kraft.

Men hvis en virksomhed går op i sit produkt, bør den også gå rasende meget op i, hvordan den beskriver det.

De ord som bruges om produktet, virksomheden og dens historie, skal skabe et behov hos læseren for at vide mere, men det behov opstår ikke, hvis en hel branche bruger de samme kedelige vendinger. Det gælder om at have noget på hjerte, og ikke bare fylde ord på, fordi der tilfældigvis er plads til dem. Ord skal skrives for at blive læst og være tæt forbundne med den virksomhed, som skriver dem.

Lad teksten reflektere følelser
Det virker som om, at mange virksomheder slet ikke er bevidste om, at de har deres egen stemme.

Det samme gælder de historier, som virksomhederne fortæller. Det handler ikke om bare at fortælle en historie, men at udvælge den rigtige; nemlig den, som understøtter virksomhedens formål og budskaber.

Enhver virksomhed er unik og har sine særlige kendetegn. Nogle er formelle og højtidelige. Andre skæve og overraskende. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet – tværtimod er begge dele lige rigtige, for ikke to virksomheder er ens, og derfor skal de hver især vælge ord, billeder og historier, som fremmer deres formål bedst muligt.

Find jeres egen stemme og personlighed
Naturligvis er der ord og vendinger, som alle i branchen bruger, og selvfølgelig skal du og dine kolleger også skrive om gode priser, garantier og vigtige certificeringer. Men måske kan I fortælle det lidt anderledes, så I ikke gentager det samme som konkurrenterne?

Det er vigtigt, at I går ud i verden med jeres egen stemme. For når alt kommer til alt, handler forretning om mennesker og relationer – kunderne skal vælge jer af en grund, og hvis I ligner alle andre, hvordan kan potentielle kunder så vide, at det er jer, de skal stoppe op ved?

Din virksomhed skal jo helst blive den ’person’ ved festen, som alle vil danse med – frem for den usynlige, der kryber langs panelerne og for længst er glemt af de andre gæster.

———

Men hvordan finder man sin stemme?

  • Tag en snak internt i virksomheden om, hvad der gør jer unikke:
    • Kan I komme i tanker om sjove episoder, hvor noget gik galt eller udartede sig på en hel anden måde, end I havde regnet med?
    • Hvordan taklede I det?
    • Læg mærke til, hvilke ord I bruger om episoderne. Og overvej, om de skæve historier faktisk godt kan fortælles eksternt?
  • Spørg også jeres kunder, hvad de forbinder med jer.
    • Hvad synes de er særlig interessant ved virksomheden?
    • Hvilke oplevelser har de haft med jer?
    • Spørg ind til både gode og mindre gode oplevelser.
    • Er der noget, de har undret sig over? Der ligger ofte vigtige og relevante historier gemt i folks forundring.

 

Vil du vide mere om at arbejde strategisk med kommunikation og markedsføring?
Så læs mere her.

Du er er også meget velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev her.

 

 

Photo by Cris Saur on Unsplash

RETNING

Drewsensvej 3

8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80