Når kommunikation er svært

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang

Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den vanskelige situation så god som mulig for alle parter. Kort sagt: Du bør lægge en strategi og plan for, hvordan du griber kommunikationen an.

Du vil oftest have kendt til forandringerne i et stykke tid, inden de skal effektueres, og så glemmer du måske, at det er helt nyt for medarbejderne.

Men det skal du huske!

Som virksomhedsejer skal du hjælpe medarbejderne igennem den samme proces, som du selv har været gennemgået.

Forestil dig på forhånd, hvilke kritiske spørgsmål, du vil få:

  • Tænk tilbage: Hvad overvejede du selv i starten af processen? Hvad bekymrede dig mest?
  • Hvordan tror du, at dine mest positive medarbejdere vil reagere?
  • Hvordan tror du, at dine mest kritiske medarbejdere til reagere?
  • Hvilke spørgsmål tror du, at du får?
  • Tal evt. med en fortrolig sparringspartner for at få en anden persons bidrag til, hvilke spørgsmål, du skal kunne svare på.

Lav en Q&A (Spørgsmål og svar)

  • Tag stilling til, hvad du vil svare på de 5-10 vigtigste spørgsmål, som du forventer, at få.
  • Øv dig på svarene på forhånd, så de falder naturligt.
  • Se folk i øjnene. Du skal signalere, at du står fast – og står ved – tingene, selv om de er svære.

Tag på forhånd stilling til, hvad omverdenen skal vide

  • Skal der sendes en pressemeddelelse ud? Så lav den på forhånd, for medierne opsnuser historier meget hurtigere end du aner. Især under fyringsrunder kan der være medarbejdere, som får lyst til at hviske nyheder til en journalist. Med god forberedelse undgår du senere at skulle lave krisekommunikation.
  • Hav materiale skriftligt klar, så dine medarbejdere nemt kan se, hvad de må fortælle omverdenen.
  • Husk, at med internettet er væggene mellem det interne og det eksterne brudt ned. E-mails, sociale medier og en øget videndelingsadfærd betyder, at kommunikation flyder rundt i et ekstremt højt tempo – og derfor også ind og ud af din virksomhed.

 

Vil du vide mere om at arbejde strategisk med kommunikation?
Så er du meget velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev her.

#retning #kommunikationsstrategi #krisekommunikation

RETNING

Drewsensvej 3

8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80