Den røde kundetype

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til.

Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år og set, hvordan nogle designere kommer ud over stepperne med deres produkt, og andre ikke gør. Der er naturligvis mange parametre, som skal gå op i en højere enhed for at en virksomhed får succes. Teorien bag ’Emotionelle Kundetyper’ kan være med til at forklare designernes særlige udfordringer.

‘Emotionelle Kundetyper’ er en forskningsbaseret metode til at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Metoden sætter fokus på, hvad der giver et menneske lyst til at købe. Der skelnes mellem fire forskellige farver, som hver især repræsenterer en bestemt type menneske / kundetype:

  • De røde kundetyper er udadvendte, kreative og frihedssøgende.
  • De gule har et stort behov for at skabe gode relationer og motiveres af at yde omsorg.
  • De blå er ’business-typer’, som stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. De kan lide at være i kontrol.
  • De grønne er rolige, velovervejede og grundige. De foretrækker, at alt er, som det plejer.

Designere er røde
Designere er kreative mennesker, og derfor næsten altid selv røde kundetyper. Men det er vigtigt, at designerne forstår, at de ikke pr. automatik kan tage udgangspunkt i egne præferencer og adfærd, når de vil sælge deres produkt. For hvis de skaber produkter til en anden kundetype end rød, skal de tilpasse både produkt og markedsføring til, hvad netop denne kunde føler sig tiltrukket af.


Sådan er en rød kundetype
Måske er du designer? Og måske er dine kunder de røde typer?
Så skal du være bevidst om, hvordan du bedst sælger til netop dem.

Vær opmærksom på, at de røde kundetyper kan lide at skille sig ud fra mængden. De gør, hvad de har lyst til – og hader at kede sig. De vil have overraskelser og indgå i spændende fællesskaber. Derfor skal du skabe oplevelser i din kommunikation og markedsføring. Fx ved konstant at præsentere dem for noget nyt og uventet.

Sørg for, at din hjemmeside sender signaler om, at her er en dynamisk virksomhed, som er kreativ og med på de nyeste tendenser.

De røde kundetyper går meget op i, hvad de omgiver sig med; det er velvalgte ting, hvor farvenuancer harmonerer og det visuelle udtryk er lige i skabet. Du skal derfor også holde øje med aktuelle trends og indarbejde det i produkt og markedsføring.

Røde ejere kan have svært ved at holde fokus
De røde kundetyper bliver hurtigt utålmodige. De er svære at fastholde i længere forløb, fordi de interesserer sig for mange ting.

Hvis du som ejer af en virksomhed selv er en rød type kan du få nogle udfordringer.

For de rødes trang til at afprøve alt nyt betyder, at de hele tiden får nye idéer og dermed problemer med at holde fokus. Det er svært for dem kun at henvende sig til én kundetype – og de forstår ikke, at nogle mennesker bestemt ikke bryder sig om forandringer. Hvis du fx er designer og skaber klassisk tøj, interiør eller børnetøj, kan det sagtens være, at du har den grønne kundetype som målgruppe. Den grønne er ’som-jeg-plejer-typen’, der ofte har en god økonomi og netop elsker det klassiske. Men hvis du som rød designer/virksomhedsejer følger din trang til konstant at finde på noget nyt, så skræmmer du den grønne kundetype væk.

De vil gerne bruge penge – men er dyre at arbejde med
Hvis du har røde typer som kunder, kan tid og økonomi blive en udfordring for dig. For de røde kundetypers forventninger til dynamik betyder, at virksomheden konstant skal sørge for, at der sker noget nyt på hjemmesiden, i blog-indlæg, ved events og så videre. Dette er både dyrt og tidskrævende for en lille designvirksomhed at leve op til, og derfor giver det god mening at overveje, om et produkt i stedet skal målrettes til andre kundetyper.

Omvendt er det meget svært at markedsføre til den røde kundetype, hvis man ikke selv er rød. Så netop designere har et forspring, når det gælder at ramme de røde, som rent faktisk er en attraktiv kundegruppe, fordi de ofte skifter ud i deres ting og ikke går så meget op i pris: Pengene sidder løst på netop denne målgruppe.

Rains har knækket den røde kode
Jeg var i mere end 10 år ansat på TEKO (som i dag hedder VIA Design). I dette kreative miljø er stifterne af regntøjsmærket Rains uddannet. Virksomheden har fuldstændig styr på, hvordan man henvender sig til den røde kundetype og forstår i dén grad at ramme dem lige i maven, hvilket tydeligt kan ses på deres hjemmeside: https://www.dk.rains.com/
Rains blev stiftet i 2012 og allerede to år efter var det en millionforretning med eksport til hele verden, så koden kan knækkes.

 

Hvis du vil vide mere om Den Røde Kundetype, så følg med i mit nyhedsbrev 

>>

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80