Artikler
Ved du, hvordan strategisk kommunikation kan øge salget i din virksomhed? Nej?
Så læs med her…
Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter
Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i branchen – og hvordan skal kunderne så kende forskel? Her får du fem nemme tips til, hvordan I kan skille jer ud fra konkurrenterne.
Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt
I kan kun kalde et produkt bæredygtigt, hvis produktionen på ingen måder har forringet miljøet og tæret på jordens ressourcer. Det skal kunne dokumenteres ved en livscyklusvurdering – og det er ikke helt nemt!
Fortæl i stedet, hvordan I arbejder med tingene. Læs her hvordan.
Hvad er en ghostwriter
En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...
Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit
Business Model Canvas gør det nemt at designe en forretningsmodel, fordi tilgangen er kreativ. Det kan åbne mange spændende diskussioner om, hvordan jeres forretning fungerer nu – og hvad den måske skal ændres til?
Modellen handlede oprindeligt kun om profit. Men to nye områder, Planet og Personer, er kommet til, fordi det i dag er nødvendigt at operere med en tredobbelt bundlinje. Det er ikke længere nok, at en virksomhed er omkostningseffektiv og skaber økonomisk vækst.
De tre lag er:
Planet: Fx miljøpåvirkning og ressourceforbrug.
Personer: Fx medarbejdernes arbejdsforhold.
Profit: Virksomhedens økonomiske over- eller underskud.
Shitstorm – Midt i orkanens øje
Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter. Hvis krisen kradser i...
Hav styr på din e-mail-signatur
Vi sender dagligt et væld af mails. Men ofte er signaturen mangelfuld. Det er en skam, for en god mail-signatur kan sende et stærkt professionelt signal
E-mailen er et stærkt kommunikativt redskab og en fyldestgørende mail-signatur fortæller, at man er en professionel virksomhed. Derfor bør den indgå som et element i virksomhedens kommunikationsstrategi.
Erhvervsnetværk – Fif til de usikre
Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til fremtidig god forretning. Lær, hvad du helt konkret kan gøre, når du træder ind i et rum fyldt med mennesker, du ikke kender.
Ad eller af?
Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af? Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...
Kortlæg kunderejsen b2b
Du skal kommunikere til kunden på det rette tidspunkt. Det har jeg tidligere skrevet denne artikel omNu skal vi se på, hvordan du helt konkret kan arbejde med at afdække kunderejsen b2b i din virksomhed. Kortlæg kunderejsen i din b2b-virksomhed. For så bliver...
Manualen til gode SEO-tekster
Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...
Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel
Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...
Sæt hjemmesiden i arbejde
Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. En konvertering sker, når de besøgende foretager en handling, som er værdifuld for virksomheden. Fx ved at købe i webshoppen,...
Er du woke nok til at sikre din forretning?
For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...
Bliv bedre til kropssprog
En korrekt aflæsning af kropssproget kan være afgørende for, at du ikke ender i situationer, hvor kommunikationen går skævt. For hvis du kun hæfter dig ved de ord, din samtalepartner siger, kan der hurtigt opstå misforståelser.
Call-to-action i e-mailmarketing
Call to action i email marketing - også kaldet CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I bloggen her får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes...
Få succes med hybride møder
Én kollega sidder i afdelingen på den anden side af kloden, én arbejder hjemmefra og en tredje er sneet inde. Resten sidder til det sædvanlige fysiske møde og skal jonglere mellem det digitale og det virkelige.
Det giver en række udfordringer.
Zoom-møder
Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant.
Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi alle pludselig skulle omlægge vores fysiske møder til videomøder online på platforme som Zoom.
Udvid dit netværk gennem smalltalk
Forestil dig, du er til en konference med en masse interessante personer, som du gerne vil i kontakt med. Hvordan får du skabt den første kontakt? Ved hjælp af smalltalk!
Smalltalken kan nemlig hjælpe os med at danne et grundlag for, at vi senere hen kan snakke om mere seriøse emner.
Pitch din forretningsidé
Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...
Krig om ord
Hver gang vi skriver, vælger vi vores ord. Nogle gange er vi mere nøje med dem end andre gange, men vores ordvalg er vigtige for, hvordan teksten bliver forstået, og hvilke billeder den maler i hovedet på læseren. Vælg dine ord nøje Måske har du før hørt, at "i krigen...
Om blogging
Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...
Medieoverblik 2022
Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage....
Tendenser 2022 – Online markedsføring
Corona-pandemien har givet os alle nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor vil der i det kommende år ske meget, når det gælder digital kommunikation og markedsføring. Lad os kigge på tendenser for 2022, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus...
Tendenser sociale medier
Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...
It-virksomheder i ond cirkel
It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Her får du en række gode råd til, hvordan din virksomhed kan få et bedre udbytte af jeres investering i kommunikation og markedsføring gennem en række interne processer.
Få styr på dine kunders digitale forventninger
Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder.
Tekniske tekster er ikke for amatører
Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som de ikke kender. Generelt har vi det nemlig med at...
Adfærdspsykologi
Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...
Hjælp til LinkedIn
Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til LinkedIn....
Kommunikationsplan – sådan gør du
Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt. Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er spild af både tid og...
Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende
Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, som fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...
Kunderejsen skal føles rigtig
Alle virksomheder bør interessere sig for kunderejsen. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig.
Selvstændige kvinder og søstersind
Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...
Hvad er lix ?
Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...
Lav jeres egen e-mail-politik
Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.
Det er derfor en god idé med en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer det, at nyansatte hurtigt kan sætte sig ind i, hvordan man gør på netop denne arbejdsplads.
Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?
Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...
Virksomhedens identitet – og ejerens – påvirker kommunikation og markedsføring
Hvordan ER din virksomhed? Hvordan er medarbejderne? Hvordan er du? Virksomhedens identitet og kultur er det, som omverdenen i praksis mærker i samarbejdet. Ofte kan virksomheden selv være blind for dette, fordi det er så svært at vurdere sig selv. Når jeg hjælper...
Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta
Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...
RETNING-metoden
En kommunikationsmetode hjælper din virksomhed. Se på jeres ressourcer og forstå kundernes behov, før du lægger en strategi
Spilder du tid og penge?
Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. Der er både tid og penge at spare ved at støbe et solidt fundament, så medarbejderne har en fælles forståelse for, hvilke...
Krisekommunikation – når budskaber er svære at give
krisekommunikation kan undgåes med god forberedelse
Forstår dine leverandører, hvad du vil have?
Når corona-støvet har lagt sig, skal mange virksomheder i gang med at kommunikere og markedsføre igen. Men læg nu en strategi først, så I ikke spilder tid og penge på forkerte leverandører af kommunikation og markedsføring Man kan ikke begynde at kommunikere noget om...
Kend kommunikationstrekanten
Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...
Er din virksomhed lidt kedelig?
Hvilken effekt har det mon, at danske virksomheder meget (meget!) ofte fortæller kunderne nøjagtigt det samme som konkurrenten? Det svarer jo til at gå til en fest og hele aftenen præcist gentage det, som de andre ved bordet siger. Det ville nok hurtigt få...
Hader du at holde tale?
Mange frygter at holde tale. Her er lidt hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten.
Først og fremmest: Forbered dig! Så virker du mere selvsikker og overbevisende. Hvis du roder med papirerne, og gentager dig selv, virker du usikker.
Jeg tager en ny retning – vil du med?
Da det nye tiår blev skudt ind, skiftede c:ommunicate navn til RETNING. Fremover har jeg fuld fokus på strategiforløb for små og mellemstore virksomheder. Når en virksomhed skal kommunikere og markedsføre, er der et væld af veje at gå. Faktisk så mange, at det i sig...
Pral! Den grønne kundetype vil have ro – men ejeren skal finde mod til at larme
Hvis du vil sælge til den grønne kundetype, skal du være konkret; her giver det ikke mening at lave kreativ og ‘mærkelig’ markedsføring. Ingen bling-bling og uventede overraskelser. Fortæl i stedet nøgternt, hvad dit produkt kan gøre for kunden og skab en gennemgående følelse af tryghed.
Vær præcis! Tid er penge for den blå kundetype
Den blå kundetype har en målrettet tilgang til køb og salg og fokuserer på sit personlige udbytte af købet: Kommer jeg hurtigere i mål, tjener jeg flere penge, får jeg mere status etc. Derfor møder man typisk de blå i karriereorienterede miljøer, hvor tal og modeller er omdrejningspunkter.
Mødeadresse Jylland:
UNIT01
Højbovej 1
8600 Silkeborg
Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg