Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram, Facebook og LinkedIn i efteråret 2021

 

Instagram

Instagram blev købt af Facebook for nogle år siden, og nu begynder vi for alvor at mærke ændringer.

Det er ikke længere kun en foto-app.

Instagram henter inspiration hos YouTube og TikTok, fordi tendensen er klar: Folk vil underholdes med levende billeder.

Derfor kommer videoer til at fylde rigtig meget fremover; Reels bliver sagen. 

Det danske ord for Reels er ’filmruller’; ultrakorte videoer, som Instagram nu har udrullet globalt til brugerne.

Reels kritiseres for ikke at være lige så brugervenlige som TikTok, men det er sikkert kun et spørgsmål om tid. Der satses benhårdt på Reels fra Instagrams side, fordi brugerne vil have videoer – og rigtig gerne live video!

 

Hvis Instagram er en del af din kommunikationsstrategi, skal du derfor satse på video.

  • Forhold dig til ændringerne allerede nu, og beslut, hvordan du kommer i gang med video – sådan for alvor.
  • Lav masser af eksperimenter allerede nu. Jo mere du øver dig, jo bedre er du, når video for alvor fylder.
  • HUSK at dine film skal passe til din virksomheds profil! Dit strategiarbejde med målgrupper, budskaber osv. gælder stadig.

 

Facebook

Det er hårde tider på Facebook!

Der skal generelt meget mere til for at skabe engagement og klik, end vi har været vant til.

I mange år har likes og delinger kunnet føre vores opslag vidt omkring. Sådan er det ikke mere. Der er ikke de samme organiske muligheder som før, og derfor er mange gået over til at annoncere som en fast del af deres kommunikationsstrategi.

Men annoncer virker desværre heller ikke så godt, som de har gjort. Dels har Apples seneste opdatering givet kvaler, dels er annonceringsfaciliteterne hos Facebook ikke så lette at gennemskue, som de var engang.

Facebook arbejder på en ny tilgang til annoncer, som tager højde for de nye regler om beskyttelse af persondata. Men ingen ved rigtig, hvornår denne nye mulighed er klar. Så spørgsmålet er, hvor længe vi skal opleve det som besværligt at annoncere?

 

Hvis Facebook er en del af din kommunikationsstrategi, skal du vurdere resultaterne med et meget kritisk blik. 

  • Sørg for, at dit organiske indhold er stærkt og dybt funderet i din strategi. Ellers er det spild af tid og kræfter.
  • Du skal evaluere dine opslag. Se, hvad der virker og arbejd videre med det.
  • Annoncering er svært. Hvis du ikke får resultater, kan det betale sig at få ekstern hjælp. Men sørg for at samarbejde med eksperter. Generelle bureauer er sjældent dygtige nok.
    En anden mulighed er at bruge Facebooks egne konsulenter. En af mine kunder, TROMBORG pilates & yoga, har benyttet dette.  Første gang var der vist ikke så meget nyt, men anden gang fik de en meget kompetent konsulent i røret, som gjorde en reel forskel.
  • Til gengæld er grupper ret stærke. Hvis du har tid og lyst til at arbejde med dem, kan der være et godt potemtiale. En af dem, som jeg synes gør det godt er gruppen Hjælp, tips & idéer til din WordPress-hjemmeside

Jeg har tidligere linket til denne artikel fra RETNING´s nyhedsbrev:

”En nation af døde Facebook-sider” Jeg siger ikke, at du skal skrotte din Facebook. Men det er en tankevækkende artikel, som er værd at bruge lidt tid på.

LinkedIn

LinkedIn var oprindeligt mest kendt for digitale cv´er. Men platformen bliver mere og mere populær. Mange er blevet så trætte af Facebook, at de kigger nye steder hen. På LinkedIn er tonen ordentlig. Folk opfører sig pænt og har meningsfulde samtaler.

Den øgede vækst har ført til, at LinkedIn er i gang med at give brugerne flere muligheder.

Det virker dog som om, at man ikke helt har fundet formen. I en periode har man tilbudt stories, hvilket jeg synes har afbødet den lidt stive form. Her kan man se en lidt anden side af brugerne og i højere grad komme ’behind-the-scene’. Rygtet går dog, at de forsvinder meget snart for at blive erstattet med noget andet.

Company Pages har eksisteret i lang tid og product pages er ved at blive rullet ud til flere brugere. Tiden vil vise, hvad de kan.

 

Hvis LinkedIn er en del af din kommunikationsstrategi, skal du være klar til et langvarigt arbejde, som til gengæld kan gøre rigtig meget positivt for din virksomheds troværdighed.

  • De personlige opslag – helst inklusive selfies – har stor rækkevidde på LinkedIn. Men mange af brugerne har det lidt stramt med at sætte sig selv så meget på spil som personer. Netop derfor kan du nå langt, hvis du tør.
    Husk dog, at LinkedIn er seriøst og erhvervsrettet, så du skal altid sikre, at det ’bløde’ og følelsesmæssige er krydret med viden. Her vil brugerne have værdi i form af perspektiver og ny inspiration.
  • Det virker rigtig godt at dele fotos af medarbejdere (Men sørg for at få en skriftlig tilladelse, jfr reglerne om GDPR)
  • Hashtags (#) har effekt her, så du skal sørge for at arbejde målrettet med dem.

 

Jeg tilbyder ikke hjælp til Facebook og Instagram. Men LinkedIn er min boldgade. I mine aftaler om Makkerskab hjælper jeg jævnligt kunder med LinkedIn.

Nogle får hjælp til deres personlige profiler.
Hos andre står jeg for virksomhedens LinkedIn-side, som jeg fx skriver opslag på eller skriver små artikler til.

Hvis du har brug for hjælp til LinkedIn, er du meget velkommen til at ringe til mig på 23 11 50 20 eller at sende mig en mail til birgitte@retning.dk

Du kan også læse mere om Makkerskab her.

 

»

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

RETNING

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80