Den gule kundetype

Sådan sælger du til den gule kundetype

De gule kundetyper vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre.

Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for alt og alle, at hun glemmer sig selv i en grad, så hun får stress – eller når at stoppe op og investerer i at forkæle sig selv lidt, inden hun skynder sig videre igen.

Hende kan du sælge noget til!

 

Men før jeg fortæller dig hvorfor, vil jeg præsentere dig for ‘Emotionelle Kundetyper’. Det er en forskningsbaseret metode til at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Metoden sætter fokus på, hvad der giver et menneske lyst til at købe. Der skelnes mellem fire forskellige farver, som hver især repræsenterer en bestemt type menneske / kundetype:

  • De røde kundetyper er udadvendte, kreative og frihedssøgende.
  • De gule har et stort behov for at skabe gode relationer og motiveres af at yde omsorg.
  • De blå er ’business-typer’, som stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. De kan lide at være i kontrol.
  • De grønne er rolige, velovervejede og grundige. De foretrækker, at alt er, som det plejer.

Den gule kundetypes store fokus på omsorg betyder, at hun ofte har meget travlt. At yde omsorg er nemlig vældig tidskrævende – og stopper aldrig.

Hvis dine kunder er gule, skal du derfor bruge salgsargumenter som synliggør, at du kan tilbyde hurtige løsninger. For den gule kundetype tiltrækkes af, at hun fluks kan komme videre med alt det andet, hun skal nå. Hun er klar til at betale for varer og løsninger, som gør hverdagen og livet lidt lettere.

Vær ærlig – den gule mærker dig
Stemningen skal være god, hvis en gul kundetype skal handle, og det er behovet for at vise omsorg – for sig selv eller andre – der får pengene til at rulle. Fx ved at forkæle sig selv, gøre noget godt for miljøet eller skabe hygge i hjemmet. De gule er livsnydere, som sætter stor pris på det sanselige. Derfor skal du skabe varme og hygge omkring dem, for at de føler sig godt tilpas – og dermed motiverede for køb.

Som sælger skal du samtidig forstå, at personlige relationer er ekstremt vigtige for den gule, der i kraft af sin fine næse for autenticitet lynhurtigt gennemskuer, hvis du og din virksomhed ikke fremstår ærlig. Så pas på med ‘salgsgas’.

Der er også gode penge i gule mænd
Og ja, nu skrev jeg godt nok, at de gule ofte er kvinder. Men der er faktisk også ret mange mænd; de vil bare helst ikke stå ved deres farve. Især de midaldrende og ældre kan have svært ved at identificere sig med alt det sociale og omsorgsgivende. Men den aldersgruppe er ofte købestærke, så de er værd at friste med produkter, som passer til netop dem.
Med værktøjerne fra Emotionelle Kundetyper er det muligt at opbygge en kommunikation, som taler meget direkte til de gule – uanset om de er kvinder eller mænd.

Gule virksomhedsejere
Men en ting er kunderne. Noget andet er sælgerne. Hvis du selv er virksomhedsejer med gule personlighedstræk, så kan du være udfordret i forhold til at skabe en fornuftig forretning.
I mit rådgivningsarbejde har jeg ofte set, at gule selvstændige ofte har for meget fokus på omsorg. Det betyder i praksis, at de gør alt for meget for kunden.

Dermed har de ikke nok opmærksomhed på økonomien, hvilket kan blive fatalt, fordi de samtidig har det svært med salg. De er rigtig dygtige til at knytte personlige relationer, men netop derfor kan de føle det som en afvisning, hvis nogen siger nej til at købe. De trækker sig tilbage og undlader at opdyrke et målrettet salg.

Samtidig er det mit indtryk, at de gule ofte kommer til at levere for meget til kunderne, hvilket jo også bliver et forretningsmæssigt problem.

Efter min vurdering kan de gule derfor have ekstra meget behov for en klar strategi for kommunikation og markedsføring, fordi det vil give dem en indre ro: Med en klart defineret retning, har de en ’undskyldning’ for, at de er nødt til at fokusere på forretningen.

 

Hvis du vil vide mere om Den Gule Kundetype, så følg med i mit nyhedsbrev .

>>

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80