
Manualen til gode SEO-tekster
Af tekstforfatter Majbritt Lund – gæsteblogger hos RETNING
2 gode nyheder:
- Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres.
- Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord.
Derfor begynder alt SEO-arbejde + dette blogindlæg med, hvordan du finder de gode søgeord:
Find de gode søgeord
Den største og hyppigste fejl i SEO-arbejde er at skrive SEO-tekster ud fra de ord, man tror, kunderne googler.
Gennem tiden har jeg også mødt mange store, etablerede virksomheder, der tog fejl her. Derfor bruger de ualmindelig meget tid på at skrive SEO-tekster, der aldrig giver nogen resultater. For hvad hjælper det at ligge øverst på Google på et ord, som ingen googler?
Du kan se sort på hvidt, hvad kunderne søger ved at bruge et søgeordsværktøj. Her kan du både se, hvor mange der søger specifikke ord, og du kan få ideer til søgeord, du ikke selv ville have tænkt på. Jo mere specifikke søgeord eller søgetermer, du finder, jo bedre. For jo mere præcist kan du ramme dine læsere – og jo færre konkurrenter skal du ofte konkurrere mod. Herudover indikerer nogle ord, at læseren er tættere på at blive en kunde end andre.
Eksempelvis er ”SEO-tekstforfatning” et bedre søgeord for mig end ”SEO-tekster”. For det første ord indikerer, at læseren er på udkig efter en tekstforfatter, mens en søgning på ”SEO-tekster” lige så godt kan handle om, at læseren vil lære, hvordan han selv skriver SEO-tekster.
Derfor skal du dele dine søgeord op efter, om de er gode til salgstekster eller til blogindlæg. For en vigtig del af SEO er at ramme læserens intention. Og ord, der indikerer, at læseren søger viden, er mere oplagte til blogindlæg frem for salgstekster. Det kan være brede emneord som ”koncept”, ”lean” eller ”kreditforeningslån”. Tit kan du også se, at læserne stiller spørgsmål som ”Hvad er …?” ”Hvordan….? eller lignende. Spørgsmål, du sikkert også let kan svare på.
Når du undersøger dine søgeord, vil du opdage, at langt de fleste googler, mens de researcher og færre i forbindelse med køb. Får du fat i læserne allerede, mens de undersøger det emne, du beskæftige dig med, rammer du dem tidligere i købsprocessen, og dermed øger du sandsynligheden for, at de automatisk tænker på dig, når de bliver klar til at købe. Samtidig er der sjældent lige så stor konkurrence på de søgeord, der er oplagte til blogindlæg, som ord der indikerer salg.
Få formlen på gode SEO-tekster
Når du har valgt, om du vil skrive en salgstekst eller et blogindlæg om hvert af de forskellige søgeord, er du forbi den sværeste del, og nu kan du gå i gang med at skrive:
Formlen er: En SEO-tekst – et søgeord – et emne.
Eksempelvis en tekst om æbler, en om pærer og en om frugt.
Du kan skrive én tekst ad gangen, når du har et hul i kalenderen, eller du kan sætte et fast tidspunkt af til at skrive en gang om ugen eller hver måned. Her er nemlig tale om en dejlig overskuelig opgave, som du nemt kan blive færdig med, og du kan hurtigt lægge teksten på, så den kommer ud og arbejder for dig med det samme.
I teksten skal du fortælle det, som du ville fortælle, hvis du sad over for din læser, og han havde stillet dig et spørgsmål. Fortæl det vigtigste først, og suppler med flere detaljer undervejs.
Hold dig til emnet, og vurder benhårdt, om det, du vil fortælle, passer til søgeintentionen, eller om du skal gemme det til en anden tekst.
3 vigtige fokuspunkter, når du skriver SEO-tekster:
- Brug dit søgeord, hvor det er tydeligst for øjet – og Google. Dvs. i overskrifterne og meget gerne i den allerførste linje i selve teksten. Engang blev du honoreret for at bruge dit ord så hyppigt som overhovedet muligt. Det bliver du ikke mere. Nu bliver du honoreret for kvalitet: Godt indhold og godt sprog. Derfor skal du være opmærksom, hvis du bruger dit søgeord oftere end 1-2 % af teksten
- I søgeordsværktøjet kan du se en række relaterede søgeord. Dvs. ord, der minder om dit søgeord. Udvælg de relaterede søgeord, der vil passe naturligt i din tekst. Selv udvælger jeg ofte 10-20 relaterede søgeord per tekst. Skriv dem ind i SEO-teksten, hvis du kan få dem til at passe ind
- Udfyld titel og description korrekt. Evt. i SEO YOAST. Selve title er den allervigtigste del af din SEO-tekst. Jo længere til venstre du kan skrive søgeordet, jo bedre. Opsummer kort, hvad teksten handler om, og brug også gerne relaterede søgeord her.
I din description skal du overbevise dine læsere om, at de netop skal klikke på din tekst – og ikke konkurrenternes.
Eksempelvis sådan her:
Selv bruger jeg det her værktøj til titel og description, så jeg er sikker på at udnytte pladsen korrekt:
https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/
De tekster, der opnår de attraktive placeringer på Googles side 1, vurderes efter, at de giver læseren den bedste læseoplevelse ud fra flere hundrede parametre. En af dem er længden. Forudsat at teksten er god og giver læseren et kvalificeret svar på sin søgning. For en lang tekst, der uddyber et emne grundigt er oftere et bedre svar end en kort opsummering.
Et andet parametre er, hvor gammel din hjemmeside er. Fordi lang historik giver troværdighed, ligesom ”glarmester gennem tre generationer”. Og jo før du begynder at skrive SEO-tekster, jo før kan Google indeksere teksterne.
Bonustip:
Overvejer du at få hjælp til SEO på et tidspunkt, så kontakt en SEO-konsulent, før du laver noget som helst. Udgiften bliver den samme, og du lærer at skrive SEO-tekster rigtigt fra starten. Særligt vinder du meget ved, at du vælger de rigtige søgeord, før du begynder at skrive.

Om gæste-skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007. Her rådgiver hun om markedsføring, skriver markedsføringstekster og underviser kunderne i at skrive selv. Hun skriver primært SEO-tekster og nyhedsbreve. Er desuden certificeret i emotionelle kundetyper.

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.
Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.
Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊
Kommunikationsstrategi skabelon
God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab. I denne artikel finder du en række punkter, som du skal omkring for at lave en...
Apostrof – regler for, hvor den sættes
Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her: Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort Ingen apostrof-regler...
Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer
Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...
Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter
Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede potentielle kunder ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle...
Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt
I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser. Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og...
Hvad er en ghostwriter
En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...
Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit
Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...
Shitstorm – Midt i orkanens øje
Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter. Hvis krisen kradser i...
Hav styr på din e-mail-signatur
Vi sender dagligt et væld af mails til hinanden. Men ofte er mail-signaturen mangelfuld. Det er en skam, for en god mail-signatur kan synliggøre, hvad virksomheden arbejder med og sende et stærkt professionelt signal Med venlig hilsen Peter. Så kort kan afslutningen...
Erhvervsnetværk – Fif til de usikre
Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...
Ad eller af?
Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...
Kortlæg kunderejsen b2b
Kortlæg kunderejsen i din b2b-virksomhed. For så bliver det lettere at forstå, hvor I skaber værdi for kunderne, så I kan kommunikere til kunden på det rette tidspunkt. Denne artikel har fokus på kunderejsen for små og mellemstore b2b-virksomheder. De har nemlig en...
Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel
Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...
Sæt hjemmesiden i arbejde
Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. En konvertering sker, når de besøgende foretager en handling, som er værdifuld for virksomheden. Fx ved at købe i webshoppen,...
Er du woke nok til at sikre din forretning?
For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...
Bliv bedre til kropssprog
Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...
Call-to-action i e-mailmarketing
Call to action i email marketing - også kaldet CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes...
Få succes med hybride møder
RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af: Hybride...
Zoom-møder
Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...
Udvid dit netværk gennem smalltalk
Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk gennem smalltalk. Forestil dig, du er til en konference med en...
Pitch din forretningsidé
Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...
Krig om ord
Hver gang vi skriver, vælger vi vores ord. Nogle gange er vi mere nøje med dem end andre gange, men vores ordvalg er vigtige for, hvordan teksten bliver forstået, og hvilke billeder den maler i hovedet på læseren. Måske har du før hørt, at "i krigen er sandheden det...
Om blogging
Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...
Medieoverblik
Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage....
Tendenser – Online markedsføring
Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning: Du skal...
Tendenser sociale medier
Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...
It-virksomheder i ond cirkel
It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...
Få styr på dine kunders digitale forventninger
Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...
Tekniske tekster er ikke for amatører
Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som de ikke kender. Generelt har vi det nemlig med at...
Adfærdspsykologi
Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...
Hjælp til LinkedIn
Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning...
Kommunikationsplan – sådan gør du
Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt. Kommunikationsplanlægning.Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er...
Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende
Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...
Kunderejsen skal føles rigtig
Alle virksomheder bør interessere sig for kunderejsen. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil dig, at du...
Selvstændige kvinder og søstersind
Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...
Hvad er lix ?
Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...
Lav jeres egen e-mail-politik
Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...
Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?
Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...
Virksomhedens identitet – og ejerens – påvirker kommunikation og markedsføring
Hvordan ER din virksomhed? Hvordan er medarbejderne? Hvordan er du? Virksomhedens identitet og kultur er det, som omverdenen i praksis mærker i samarbejdet. Ofte kan virksomheden selv være blind for dette, fordi det er så svært at vurdere sig selv. Når jeg hjælper...
Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta
Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...
Kommunikationsmetode
Synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig. I en virksomhed skal tid og penge bruges fornuftigt. Det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt. Desværre vælger mange...
Spilder du tid og penge?
Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. Der er både tid og penge at spare ved at støbe et solidt fundament, så medarbejderne har en fælles forståelse for, hvilke...
Krisekommunikation – når budskaber er svære at give
Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...
Forstår dine leverandører, hvad du vil have?
Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde på forkerte indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...
Kend kommunikationstrekanten
Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...
Er din virksomhed lidt kedelig?
Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...
Hader du at holde tale?
Mange mennesker frygter at holde tale. Her er lidt hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når du skal holde tale Først og fremmest: Forbered dig! Så virker du mere selvsikker og...
Jeg tager en ny retning – vil du med?
Da det nye tiår blev skudt ind, skiftede c:ommunicate navn til RETNING. Fremover har jeg fuld fokus på strategiforløb for små og mellemstore virksomheder. Når en virksomhed skal kommunikere og markedsføre, er der et væld af veje at gå. Faktisk så mange, at det i sig...
Sådan sælger du til den gule kundetype
Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...
Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?
Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...
Sådan sælger du til den røde kundetype
Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år...
Kommunikation for ejerledede virksomheder
”Fra Tvivl til Retning” er for ejerledere, som vil synliggøre deres virksomhed med kommunikation og design. Forløbet har jeg udviklet sammen med Lone Storgaard fra Design Concern, fordi vi oplever, at mange er usikre på, hvordan de skal kommunikere i en tid, hvor det...
Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?
Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? Sådan bliver du synlig i dine kollegers, kunders og samarbejdspartneres propfyldte indbakker: Hvad vil du opnå med din e-mail? Hemmeligheden ved den gode e-mail er, at du ved, hvad du vil opnå INDEN...
Sexisme eller ej – vær obs på potentielle kriser i din virksomhed
Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. [Skrevet i efteråret 2020]Underholdningsværdien er høj hos...
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning
Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg
Seneste kommentarer