Hjælp til LinkedIn

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn?

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til LinkedIn

Mange mennesker undlader at bruge sociale medier, fordi det kan føles utrygt at eksponere sig selv. Især LinkedIn virker grænseoverskridende for mange. Når jeg giver mine kunder hjælp til LinkedIn, ser jeg især tre usikkerheder, som træder tydeligt frem:

  • LinkedIn er et professionelt netværk, så du føler måske næsten, at du sætter dit professionelle liv på spil, hvis du laver fejl.
  • Måske føler du dig i forvejen lidt i tvivl om, hvordan du skal netværke i den fysiske verden – og så kan det virke SVÆRT at sparke døren op i en online verden.
  • Det kan også være, at dit forbehold handler om, at du ikke synes, du har noget interessant at fortælle – eller ikke er dygtig nok til at formulere dig.

 

I denne artikel vil jeg gennemgå de tre udfordringer og give forslag til, hvordan du kan arbejde med dem. Jeg vil samtidig opfordre dig til at kontakte mig, hvis du har brug for hjælp til LinkedIn, så du kommer trygt i gang.

 

Slip skrækken og kast dig ud i det

Tanken om, at chefer, medarbejdere, kolleger og samarbejdspartnere kigger med, kan være ubehagelig – for tænk nu, hvis man virker faglig svag? Mange synes, at LinkedIn er sværere end Facebook, hvor opslagene ikke behøver at være så ’rigtige’ og ’seriøse’.

 

Men faktisk er det ok at stikke lidt ud på LinkedIn. Læg mærke til, hvilke opslag du selv dvæler ved. Det er ofte dem med det lidt skæve foto eller en uventet tekst. Stop med at tro, at der findes ’rigtige’ og ’forkerte’ opslag. Du laver dem, som du finder bedst, og hvis de indimellem er lidt anderledes, så er det værste, der kan ske, at nogen bemærker dem. Og det var vel egentlig meningen med, at du stak næsen frem?

Gode råd:

Slet – så nemt er det

Har du hjertet oppe i halsen, når du skal trykke på ”udgiv”? Eller har du aldrig udgivet noget, fordi du ikke tør?

Det kan være nervepirrende at føle sig i tvivl. Men hvad er det værste, der kan ske? Det er egentlig bare, at du sletter opslaget, fordi du fortrød.

Ja, der findes da ting, som aldrig forsvinder fra internettet.

Men det er næppe et af dine opslag på LinkedIn.

Det, som du føler er kontroversielt, har mange af dine læsere hurtig glemt.

Så kom i gang, og gør dig dine første erfaringer.

 

Vær stolt af kommentarerne

Men hvis du nu ikke slettede opslaget, og næste morgen vågner op til en masse feedback? Ja, så er det rigtig interessant at finde ud af, hvad andre mener. Og du skal ikke lade dig slå ud af et par uventede kommentarer. Folk er sjældent ubehagelige på LinkedIn. Men det giver mere nerve til et indlæg, hvis der opstår lidt diskussion. Så klap dig selv på skulderen og tag en sjus, hvis du lykkes med at skabe lidt bølgegang.

 

Afstem med din arbejdsgiver, hvis du er i tvivl

Nogle virksomheder har regler om adfærd på sociale medier – andre har ikke; måske fordi de har stærke værdier, som de tror på, at medarbejderne kender og navigerer indenfor.

Tendensen går mod, at virksomheder er glade for at have medarbejdere, der engagerer sig på LinkedIn. For jo mere digitale vi bliver, jo mere har kunder brug for at lære menneskene bag virksomheden at kende. Din arbejdsgiver har derfor en interesse i, at du fortæller om dit job – mange vil tage imod med kyshånd, at du begynder at være aktiv.

Men det er naturligvis ikke alle virksomheder, der har den holdning. Hvis du er i tvivl om, hvad du må skrive om dit job, så spørg din leder, om der er lavet retningslinjer.

 

Udbyg dit netværk

LinkedIn er det virkelige liv! Derfor skal du også her præsentere dig selv levende og troværdigt. For på digitale medier danner vi os lynhurtigt et billede af de mennesker, vi ’møder’; akkurat ligesom ved et fysisk møde.

  • Lav en intro, som fanger læseren og lynhurtigt fortæller det, der er allervigtigst for dig at kommunikere.
  • Giv en kort og præcis præsentation af dig selv og dine kompetencer. Hvem er du? Hvad laver du? Hvad kan du? Hvad vil du? Teksten skal positionere dig bedst muligt rent professionelt.
  • Find modet til at bryde ind. Ved fysiske netværksarrangementer er der den tommelfingerregel, at man skal finde en gruppe på tre – de er lettest at komme ind i. På samme måde skal du turde bryde ind i andres diskussion.

 

Netværk – fysiske såvel som digitale – handler ikke kun om at give. Det er vigtigt også at øve sig i at tage. Man skal turde at række ud og kommunikere, hvad man har brug for.

  • Netværk er ikke at stå inde for hinanden. Man henviser og åbner døre, men derefter må den enkelte klare sig selv.
  • Jo mere mennesker uddanner sig og når højt op i karrieren, jo dårligere bliver de til at netværke, fordi de bliver så vant til at klare sig selv. Derfor er der nogle netværk, hvor man forsømmer at bruge hinanden, fortælle ærligt hvad der går skævt etc. Den tendens kan man også se på LinkedIn – nogle relationer er for overfladiske. Vis noget af dig selv og italesæt meget konkret, hvad du har brug for.
  • Læg en netværksstrategi med fokus på at indgå i et mix af sammenhænge.
  • Netværkssystematik. HVAD har jeg brug for viden om og HVEM kan hjælpe mig. Man skal være meget konkret på, hvad man har brug for.

 

Hvordan skaber du netværk på LinkedIn?

Der er mange måder at gøre det på. Det vigtigste er, at du finder en måde, som virker naturlig for dig, så du føler dig godt tilpas.

 

Vær dig selv

Først og fremmest: Vær dig selv. Mennesker handler med mennesker. Derfor gælder det om at lære hinanden at kende, så du skal turde at række ud mod andre; uanset om du handler med varer, ydelser eller din egen arbejdskraft. Men du skal samtidig være bevidst om, at det er din professionelle side, du viser frem. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd beslutter, hvad dit formål er med at være på LinkedIn, og hvad du vil opnå med at netværke netop her.

 

Del med andre

Vær generøs med likes og delinger, men husk også, at din adfærd fortæller noget om dig. Du giver en rigtig god ’service’ til dine følgere ved at like og dele det, som du mener er relevant. Folk fra din branche vil finde det interessant, og andre kan lære noget af det, du interesserer dig for. Måske vil de også gerne vide lidt om de mennesker, du kender. Men lad være med at like og dele ukritisk, for det gennemskuer andre.

 

Hvem skal lukkes ind?

Hvem skal du connecte med? Det er der mange forskellige holdninger til, og du skal finde frem til, hvad du føler dig bedst tilpas med. I mange år havde jeg et princip om, at jeg kun connectede med nogen, jeg havde mødt i den ’virkelige’ verden – dvs. fysiske møder. Men for et par år siden ændrede jeg holdning, fordi digitale relationer er i fremmarch. Jeg har fx mødt nye mennesker i online netværk, som det er naturligt for mig at blive forbundet med.
Desuden hørte jeg på et tidspunkt en foredragsholder sige, at en anmodning skal ses som en fremstrakt hånd – og så er det jo uhøfligt at ignorere folk. Det kunne jeg godt følge, så jeg er blevet mere åben, og siger ja tak til de fleste anmodninger. Jeg kan dog godt lide, at folk skriver, hvorfor de gerne vil connecte, og det vil jeg også anbefale dig, at du gør, uanset hvem du vælger at skabe relationer med.

 

Kan man ’ophæve’ sin relation?

Ja, det kan man naturligvis godt. Jeg vil ikke være forbundet med nogen, som jeg nærer mistillid til. Derfor har jeg to gange tastet ’unfollow’ (Og vedkommende får ikke besked om det, men kan naturligvis opdage, at man ikke længere er en del af hans/hendes netværk.) Den ene gang drejede det sig om en person, som havde snydt mig for penge, og den anden gang var det en, der havde løjet overfor min nære samarbejdspartner.

 

Lær platformen at kende

Det er ikke rart at møde op til et fysisk netværksarrangement, hvor man ikke taler det samme sprog, som de andre, eller ikke kan finde toilettet.

Sådan er det også med online netværk. Du skal sætte dig ind i det fundamentale, så du kender rammen og de forskellige netværksmuligheder. Hvis du er i tvivl, så tag et kursus, så du kan føle dig mere sikker.

 

Fortæl alt hvad du ved

Måske kan du ikke lide at skrive artikler eller opslag på LinkedIn, fordi du ikke synes, at du har noget at fortælle. Det kan også være, at du er bekymret for at lave stave- eller formuleringsfejl.

 

Find dit formål

Beslut dit overordnede mål med at være på LinkedIn og lad det være temaet for 80-90% af dine opslag. Find derefter 1-2 andre områder, som viser noget om dig som menneske, og lad dem fylde max 10% hver. Det kan fx være sport, naturoplevelser eller en særlig passion.
Så kender du den ramme, du vil bevæge dig inden for. Lav derefter en liste med ideer, som du skriver ned, når du tilfældigvis får dem. På den måde opbygger du et lille katalog af emner, du kan skrive om. Eller bruge som inspiration, når du kommenterer andres opslag.

 

Gentag – det er en hjælp

Lav en bærende artikel om dit primære tema – og udgiv den som artikel. Bagefter kan du dele den op i mindre bidder, og dermed få flere opslag ud af din indsats. Vær ikke bange for at skrive det samme flere gange – bare varier sproget lidt fra gang til gang. Det, som du ved, kan andre ikke umiddelbart forstå eller huske. Derfor skal du hjælpe dem ved at gentage budskabet flere gange, og fortælle på forskellige måder.

 

Del ud af dit fag og din hverdag

Man kender sit fag rigtig godt – og tror, at alle andre ved det samme. Men det gør de jo ikke. Dine erfaringer og faglige overvejelser er anderledes end din kollegas, og derfor er det interessant at høre, hvad netop du har på hjerte. Du er med til at give os alle nye vinkler, hvis du blander dig i debatten, eller skriver engageret om noget, du er optaget af.

Din hverdag kan være super interessant, og din faglighed er måske nyt stof for andre – men sørg for at bruge ord, de forstår. Undgå for mange fagudtryk, eller forklar, hvad de betyder, hvis de er nødvendige at bruge. Forkortelser er en uvane – skriv i stedet, hvad bogstaverne står for.

 

Pyt med fejlene

Læs din tekst igennem, inden du trykker send, og ret det, som du får øje på. Derefter skal teksten af sted. Der er masser af grammatisk flimmer på LinkedIn, men det gør ikke noget. Hovedsagen er, at folk kommunikerer og inspirerer hinanden.
Hvis du ved, at du laver en del fejl, kan du bede nogen læse korrektur på artikler, fordi de ’lever’ i længere tid end opslagene. Artiklerne bliver stående øverst på din profil, og er derfor værd at gøre lidt ekstra ud af.

 

Skab et positivt image

Lad være med at brokke dig! Og hvis du absolut skal komme med et surt opstød, så vent lige en time med at trykke send, så du når at dampe af. Eller spørg en anden til råds inden, du udgiver opslaget. Sommetider har man en dårlig dag, eller oplever noget træls, uden at det skal indgå i dit professionelle udstillingsvindue. Det, som du lægger op, fortæller noget om dig, og det er ikke klogt at fremstå som en kværulant.
Vær heller ikke for sælgende, men sørg i højere grad for generøst at dele viden, erfaringer og tanker.

 

Skal jeg giver dig hjælp til LinkedIn?
Fx ved at skrive din profiltekst eller give dig 1-1-sparring?

Nogle mennesker tager kurser. Andre vil gerne have individuel hjælp.

Jeg tilbyder dig fuld fokus på DINE udfordringer med LinkedIn. I fortrolighed guider jeg dig igennem det, som du er i tvivl om.

Det kan fx være hjælp til

  • at skrive din profiltekst.
  • at guide dig gennem den praktiske opsætning.
  • at give dig sparring på dine indlæg eller artikler, inden du offentliggør dem.

 

Køb et klippekort, som du kan bruge til sparring og tekstoplæg.
Med et klippekort på fire eller ti timer, kan jeg hjælpe dig hurtigt i mål med LinkedIn. Hver time deles op i kvarter, så med et fire timers klippekort har du 16 klip til rådighed.

Måske bruger du tre-fire timer på én gang til et profiloplæg, og derefter 1-2 klip af gangen for at få feedback på dine egne oplæg til fx indlæg eller artikler. Fordelingen er op til dig; du skal blot bruge klippene inden et år fra købsdato.

Det er en nem og fleksibel ordning, hvor du har sparring til rådighed, imens du vænner dig til at bruge LinkedIn. Læs mere om klippekortet her

 

 

RETNING

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80