Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn?

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning af LinkedIn profil, sparring omkring at skrive tekster eller støtte til at blive tryg ved mediet.

Mange mennesker undlader at bruge sociale medier, fordi det kan føles utrygt at eksponere sig selv. Især LinkedIn virker grænseoverskridende.

 

Når jeg giver mine kunder hjælp til LinkedIn, ser jeg især tre usikkerheder, som træder tydeligt frem:

  • LinkedIn er et professionelt netværk, så du føler måske næsten, at du sætter dit professionelle liv på spil, hvis du laver fejl.
  • Måske føler du dig i forvejen lidt i tvivl om, hvordan du skal netværke i den fysiske verden – og så kan det virke SVÆRT at sparke døren op i en online verden.
  • Det kan også være, at dit forbehold handler om, at du ikke synes, du har noget interessant at fortælle – eller ikke er dygtig nok til at formulere dig.

 

I denne artikel vil jeg gennemgå de tre udfordringer og give forslag til, hvordan du kan arbejde med dem.

Hjælp til LinkedIn

Gør LinkedIn dig skrækslagen? Slip skrækken, og kast dig ud i det!

Er LinkedIn svært for dig?

Tanken om, at chefer, medarbejdere, kolleger og samarbejdspartnere kigger med, kan være ubehagelig – for tænk nu, hvis man virker faglig svag? Mange synes, at LinkedIn er sværere end Facebook, hvor opslagene ikke behøver at være så ’rigtige’ og ’seriøse’.

 

Men faktisk er det ok at stikke lidt ud på LinkedIn. Læg mærke til, hvilke opslag du selv dvæler ved. Det er ofte dem med det lidt skæve foto eller en uventet tekst. Stop med at tro, at der findes ’rigtige’ og ’forkerte’ opslag. Du laver dem, som du finder bedst, og hvis de indimellem er lidt anderledes, så er det værste, der kan ske, at nogen bemærker dem. Og det var vel egentlig meningen med, at du stak næsen frem?

 

Gode råd – Hjælp til LinkedIn og LinkedIn profil

Slet – så nemt er det

Har du hjertet oppe i halsen, når du skal trykke på ”udgiv”? Eller har du aldrig udgivet noget, fordi du ikke tør?

Det kan være nervepirrende at føle sig i tvivl. Men hvad er det værste, der kan ske? Det er egentlig bare, at du sletter opslaget, fordi du fortrød.

Ja, der findes da ting, som aldrig forsvinder fra internettet.

Men det er næppe et af dine opslag på LinkedIn.

Det, som du føler er kontroversielt, har mange af dine læsere hurtig glemt.

Så kom i gang, og gør dig dine første erfaringer.

 

Vær stolt af kommentarerne på LinkedIn

Men hvis du nu ikke slettede opslaget, og næste morgen vågner op til en masse feedback? Ja, så er det rigtig interessant at finde ud af, hvad andre mener. Og du skal ikke lade dig slå ud af et par uventede kommentarer. Folk er sjældent ubehagelige på LinkedIn. Men det giver mere nerve til et indlæg, hvis der opstår lidt diskussion. Så klap dig selv på skulderen og tag en sjus, hvis du lykkes med at skabe lidt bølgegang.

 

Afstem med din arbejdsgiver, hvis du er i tvivl

Nogle virksomheder har regler om adfærd på sociale medier – andre har ikke; måske fordi de har stærke værdier, som de tror på, at medarbejderne kender og navigerer indenfor.

Tendensen går mod, at virksomheder er glade for at have medarbejdere, der engagerer sig på LinkedIn. For jo mere digitale vi bliver, jo mere har kunder brug for at lære menneskene bag virksomheden at kende. Din arbejdsgiver har derfor en interesse i, at du fortæller om dit job – mange vil tage imod med kyshånd, at du begynder at være aktiv.

Men det er naturligvis ikke alle virksomheder, der har den holdning. Hvis du er i tvivl om, hvad du må skrive om dit job, så spørg din leder, om der er lavet retningslinjer.

 

Få hjælp til opsætning af LinkedIn profil og andre udfordringer med LinkedIn:

LinkedIn-kursus

 

LinkedIn kursus - individuel sparring, så du bliver tryg og sikker

 

Udbyg dit netværk på LinkedIn – skærp din LinkedIn-profil

LinkedIn er (en del af) det virkelige liv! Derfor skal du også her præsentere dig selv levende og troværdigt. For på digitale medier danner vi os lynhurtigt et billede af de mennesker, vi ’møder’; akkurat ligesom ved et fysisk møde.

  • Lav en intro, som fanger læseren og lynhurtigt fortæller det, der er allervigtigst for dig at kommunikere.
  • Giv en kort og præcis præsentation af dig selv og dine kompetencer. Hvem er du? Hvad laver du? Hvad kan du? Hvad vil du? Teksten skal positionere dig bedst muligt rent professionelt.
  • Find modet til at bryde ind. Ved fysiske netværksarrangementer er der den tommelfingerregel, at man skal finde en gruppe på tre – de er lettest at komme ind i. På samme måde skal du turde bryde ind i andres diskussion.

 

Netværk – fysiske såvel som digitale – handler ikke kun om at give. Det er vigtigt også at øve sig i at tage. Man skal turde at række ud og kommunikere, hvad man har brug for.

  • Netværk er ikke at stå inde for hinanden. Man henviser og åbner døre, men derefter må den enkelte klare sig selv.
  • Jo mere mennesker uddanner sig og når højt op i karrieren, jo dårligere bliver de til at netværke, fordi de bliver så vant til at klare sig selv. Derfor er der nogle netværk, hvor man forsømmer at bruge hinanden, fortælle ærligt hvad der går skævt etc. Den tendens kan man også se på LinkedIn – nogle relationer er for overfladiske. Vis noget af dig selv og italesæt meget konkret, hvad du har brug for.
  • Læg en netværksstrategi med fokus på at indgå i et mix af sammenhænge.
  • Netværkssystematik. HVAD har jeg brug for viden om og HVEM kan hjælpe mig. Man skal være meget konkret på, hvad man har brug for.

 

Hvordan skaber du netværk på LinkedIn?

Der er mange måder at gøre det på. Det vigtigste er, at du finder en måde, som virker naturlig for dig, så du føler dig godt tilpas.

 

Vær dig selv på LinkedIn

Først og fremmest: Vær dig selv. Mennesker handler med mennesker. Derfor gælder det om at lære hinanden at kende, så du skal turde at række ud mod andre; uanset om du handler med varer, ydelser eller din egen arbejdskraft. Men du skal samtidig være bevidst om, at det er din professionelle side, du viser frem. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd beslutter, hvad dit formål er med at være på LinkedIn, og hvad du vil opnå med at netværke netop her.

 

Del med andre fra din LinkedIn profil

Vær generøs med likes og delinger, men husk også, at din adfærd fortæller noget om dig. Du giver en rigtig god ’service’ til dine følgere ved at like og dele det, som du mener er relevant. Folk fra din branche vil finde det interessant, og andre kan lære noget af det, du interesserer dig for. Måske vil de også gerne vide lidt om de mennesker, du kender. Men lad være med at like og dele ukritisk, for det gennemskuer andre.

 

Hvem skal lukkes ind hos dig?

Hvem skal du connecte med? Det er der mange forskellige holdninger til, og du skal finde frem til, hvad du føler dig bedst tilpas med. I mange år havde jeg et princip om, at jeg kun connectede med nogen, jeg havde mødt i den ’virkelige’ verden – dvs. fysiske møder. Men for et par år siden ændrede jeg holdning, fordi digitale relationer er i fremmarch. Jeg har fx mødt nye mennesker i online netværk, som det er naturligt for mig at blive forbundet med.
Desuden hørte jeg på et tidspunkt en foredragsholder sige, at en anmodning skal ses som en fremstrakt hånd – og så er det jo uhøfligt at ignorere folk. Det kunne jeg godt følge, så jeg er blevet mere åben, og siger ja tak til de fleste anmodninger. Jeg kan dog godt lide, at folk skriver, hvorfor de gerne vil connecte, og det vil jeg også anbefale dig, at du gør, uanset hvem du vælger at skabe relationer med.

 

Kan man ’ophæve’ sin relation?

Ja, det kan man naturligvis godt. Jeg vil ikke være forbundet med nogen, som jeg nærer mistillid til. Derfor har jeg to gange tastet ’unfollow’ (Og vedkommende får ikke besked om det, men kan naturligvis opdage, at man ikke længere er en del af hans/hendes netværk.) Den ene gang drejede det sig om en person, som havde snydt mig for penge, og den anden gang var det en, der havde løjet overfor min nære samarbejdspartner.

 

Lær platformen at kende

Det er ikke rart at møde op til et fysisk netværksarrangement, hvor man ikke taler det samme sprog, som de andre, eller ikke kan finde toilettet.

Sådan er det også med online netværk. Du skal sætte dig ind i det fundamentale, så du kender rammen og de forskellige netværksmuligheder. Hvis du er i tvivl, så tag et kursus, så du kan føle dig mere sikker.

 

Individuel LinkedIn kursus for dig, som vil være tryg og sikker på LinkedIn

LinkedIn kursus

 

Fortæl hvad du ved

Måske kan du ikke lide at skrive artikler eller opslag på LinkedIn, fordi du ikke synes, at du har noget at fortælle. Det kan også være, at du er bekymret for at lave stave- eller formuleringsfejl.

 

Find dit formål

Beslut dit overordnede mål med at være på LinkedIn og lad det være temaet for 80-90% af dine opslag. Find derefter 1-2 andre områder, som viser noget om dig som menneske, og lad dem fylde max 10% hver. Det kan fx være sport, naturoplevelser eller en særlig passion.
Så kender du den ramme, du vil bevæge dig inden for. Lav derefter en liste med ideer, som du skriver ned, når du tilfældigvis får dem. På den måde opbygger du et lille katalog af emner, du kan skrive om. Eller bruge som inspiration, når du kommenterer andres opslag.

 

Gentag – det er en hjælp

Lav en bærende artikel om dit primære tema – og udgiv den som artikel. Bagefter kan du dele den op i mindre bidder, og dermed få flere opslag ud af din indsats. Vær ikke bange for at skrive det samme flere gange – bare varier sproget lidt fra gang til gang. Det, som du ved, kan andre ikke umiddelbart forstå eller huske. Derfor skal du hjælpe dem ved at gentage budskabet flere gange, og fortælle på forskellige måder.

 

Del ud af dit fag og din hverdag

Man kender sit fag rigtig godt – og tror, at alle andre ved det samme. Men det gør de jo ikke. Dine erfaringer og faglige overvejelser er anderledes end din kollegas, og derfor er det interessant at høre, hvad netop du har på hjerte. Du er med til at give os alle nye vinkler, hvis du blander dig i debatten, eller skriver engageret om noget, du er optaget af.

Din hverdag kan være super interessant, og din faglighed er måske nyt stof for andre – men sørg for at bruge ord, de forstår. Undgå for mange fagudtryk, eller forklar, hvad de betyder, hvis de er nødvendige at bruge. Forkortelser er en uvane – skriv i stedet, hvad bogstaverne står for.

 

Pyt med fejlene

Læs din tekst igennem, inden du trykker send, og ret det, som du får øje på. Derefter skal teksten af sted. Der er masser af grammatisk flimmer på LinkedIn, men det gør ikke noget. Hovedsagen er, at folk kommunikerer og inspirerer hinanden.
Hvis du ved, at du laver en del fejl, kan du bede nogen læse korrektur på artikler, fordi de ’lever’ i længere tid end opslagene. Artiklerne bliver stående øverst på din profil, og er derfor værd at gøre lidt ekstra ud af.

 

Skab et positivt image på LinkedIn

Lad være med at brokke dig! Og hvis du absolut skal komme med et surt opstød, så vent lige en time med at trykke send, så du når at dampe af. Eller spørg en anden til råds inden, du udgiver opslaget. Sommetider har man en dårlig dag, eller oplever noget træls, uden at det skal indgå i dit professionelle udstillingsvindue. Det, som du lægger op, fortæller noget om dig, og det er ikke klogt at fremstå som en kværulant.
Vær heller ikke for sælgende, men sørg i højere grad for generøst at dele viden, erfaringer og tanker.

>>

 

Sparringspartner Birgitte Iversen hjælper ejere i små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring

 

Skal jeg giver dig hjælp til LinkedIn?
Fx til opsætning af LinkedIn profil, tekster eller 1-1-sparring?

Jeg har selv brugt LinkedIn siden 2008. Desuden har jeg hjulpet mange af mine kunder med at komme godt i gang. Nogen har jeg skrevet profiltekster for. Andre har jeg givet løbende sparring i en kortere eller længere periode – indtil de følte sig trygge ved platformen.

Hvis du har lyst til at få individuel hjælp til LinkedIn, er jeg klar til at sparre med dig om DINE udfordringer. I fortrolighed arbejder vi med det, som du er i tvivl om.

Det kan fx være hjælp til

  • at skrive din profiltekst.
  • at guide dig gennem den praktiske opsætning.
  • at give dig sparring på dine indlæg eller artikler, inden du offentliggør dem.

 

Køb et klippekort, hvor du kan få konkret hjælp til LinkedIn – fx sparring og tekstoplæg

Med et klippekort på fire eller ti timer kan jeg give dig hjælp til LinkedIn. Det kan være konkret hjælp til opsætning af profil, sparring omkring dine tekster, støtte indtil du føler dig sikker eller andre udfordringer.

Det er en nem og fleksibel ordning, hvor du har sparring til rådighed, imens du vænner dig til at bruge LinkedIn.

Læs her om individuelle kurser, hvor du får hjælp til LinkedIn:

LinkedIn kursus

 

Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget, du er i tvivl om. Så kan vi tage en uforpligtende snak om hjælp til LinkedIn.

Ses vi på LinkedIn? Du finder mig her, og jeg vil meget gerne connecte med dig.

 

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Kommunikationsplanlægning – det starter med en snak

Kommunikations- og marketingmedarbejdere overlades ofte til sig selv. Deres faglighed sikrer, at opgaverne bliver løst, men det kan være svært for dem at inddrage ledelsen og den øvrige organisation. For i en travl hverdag får man ikke talt sammen om det fundamentale....

Persona eller kundetype? Sælg mere med dem

Personas og emotionelle kundetyper er rigtig gode redskaber til at få greb om marketing automation eller skabe et fælles sprog i din virksomhed. Brug dem til at øge salget ved at arbejde systematisk med kommunikation og markedsføring. Mine første kommunikations-år...

Møder skal skabe værdi – Sådan gør du

Af  Therese Waltersdorff - gæsteblogger hos RETNING 90% føler, at de minimum en gang månedligt spilder tiden på møder! Det chokerende høje tal har jeg fra en undersøgelse med 400+ erhvervsaktive respondenter, som vi gennemførte i forbindelse med tilblivelsen af...

Kommunikation for små og mellemstore virksomheder

At arbejde med kommunikation for små og mellemstore virksomheder er ligesom at være kok i en Michelin-restaurant: Man skal både have styr på den unikke opskrift (= kommunikationsstrategien) og have lyst til at hakke grøntsager og røre i gryderne (= skrive...

Nyhedsbreve – derfor skal din virksomhed bruge dem

Nyhedsbreve er en kæmpe fordel for din virksomheds kommunikation og markedsføring – men alt for få prioriterer dem Sender du nyhedsbreve? Hvis du gør: Så sender du sandsynligvis alt for få ud. Hvis du ikke gør: Så bør du komme i gang, for det er en af de mest...

Kommunikationsstrategi skabelon

God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab. Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge...

Apostrof – regler for, hvor den sættes

Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her:   Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort   Ingen apostrof-regler...

Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer

Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...

Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter

Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede dem ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i...

Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt

I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser. Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og...

Hvad er en ghostwriter

En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...

Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit

Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...

Hjælp til shitstorm

Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter.  Hvis jeres virksomhed er...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. Selv om du måske er en god ’ansigt-til-ansigt-sælger’, så har langt de fleste virksomheder brug for at kunne sælge online....

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Hvad er CTA ? Forkortelsen står for 'Call to action' og det bruges i digital markedsføring. Fx til email-marketing. Måske anvender du allerede selv CTA´er, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af:...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk ved at smalltalke. Forestil dig, du er til en konference med en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogging for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Tendenser – Online markedsføring

Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:   Du skal...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som din målgruppe ikke kender. Generelt har vi det nemlig...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt.  Kommunikationsplanlægning.Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for den digitale kunderejse. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

Spilder du tid og penge?

Tid er penge. Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så virksomheden fremstår...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde tid på dårlige indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Men det er en vigtig kompetence, som mange undervurderer, selv om det er et kraftfuldt virkemiddel. Her er hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Viden om kundetyper gør det nemlig markant lettere at ramme en...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

Ejerledede virksomheder er interessante i forhold til kommunikation og markedsføring, fordi ejerens personlighed påvirker de valg, der træffes. Selv om en virksomhed er vokset med mange medarbejdere, har det betydning, om ejeren er udadvendt eller indadvendt  – og...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? "Hvordan skriver man en e-mail?" bliver jeg sommetider spurgt om. Altså ikke det helt konkrete om, hvordan man gør, men et bud på, hvordan en god e-mail skal være. Derfor får du her inspiration til,...

Vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. Vi ser det jævnligt. Kriser i virksomheder eller hos...

Kontor Jylland:
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. RETNING forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.