Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn?

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til LinkedIn. Det kan være opsætning af profil, hjælp til at skrive tekster eller sparring for at blive tryg ved mediet.

Mange mennesker undlader at bruge sociale medier, fordi det kan føles utrygt at eksponere sig selv. Især LinkedIn virker grænseoverskridende for mange. Når jeg giver mine kunder hjælp til LinkedIn, ser jeg især tre usikkerheder, som træder tydeligt frem:

  • LinkedIn er et professionelt netværk, så du føler måske næsten, at du sætter dit professionelle liv på spil, hvis du laver fejl.
  • Måske føler du dig i forvejen lidt i tvivl om, hvordan du skal netværke i den fysiske verden – og så kan det virke SVÆRT at sparke døren op i en online verden.
  • Det kan også være, at dit forbehold handler om, at du ikke synes, du har noget interessant at fortælle – eller ikke er dygtig nok til at formulere dig.

 

I denne artikel vil jeg gennemgå de tre udfordringer og give forslag til, hvordan du kan arbejde med dem.

Hjælp til LinkedIn

Gør LinkedIn dig skrækslagen? Slip skrækken, og kast dig ud i det!

Tanken om, at chefer, medarbejdere, kolleger og samarbejdspartnere kigger med, kan være ubehagelig – for tænk nu, hvis man virker faglig svag? Mange synes, at LinkedIn er sværere end Facebook, hvor opslagene ikke behøver at være så ’rigtige’ og ’seriøse’.

 

Men faktisk er det ok at stikke lidt ud på LinkedIn. Læg mærke til, hvilke opslag du selv dvæler ved. Det er ofte dem med det lidt skæve foto eller en uventet tekst. Stop med at tro, at der findes ’rigtige’ og ’forkerte’ opslag. Du laver dem, som du finder bedst, og hvis de indimellem er lidt anderledes, så er det værste, der kan ske, at nogen bemærker dem. Og det var vel egentlig meningen med, at du stak næsen frem?

 

Gode råd – Hjælp til LinkedIn og LinkedIn profil

Slet – så nemt er det

Har du hjertet oppe i halsen, når du skal trykke på ”udgiv”? Eller har du aldrig udgivet noget, fordi du ikke tør?

Det kan være nervepirrende at føle sig i tvivl. Men hvad er det værste, der kan ske? Det er egentlig bare, at du sletter opslaget, fordi du fortrød.

Ja, der findes da ting, som aldrig forsvinder fra internettet.

Men det er næppe et af dine opslag på LinkedIn.

Det, som du føler er kontroversielt, har mange af dine læsere hurtig glemt.

Så kom i gang, og gør dig dine første erfaringer.

 

Vær stolt af kommentarerne på LinkedIn

Men hvis du nu ikke slettede opslaget, og næste morgen vågner op til en masse feedback? Ja, så er det rigtig interessant at finde ud af, hvad andre mener. Og du skal ikke lade dig slå ud af et par uventede kommentarer. Folk er sjældent ubehagelige på LinkedIn. Men det giver mere nerve til et indlæg, hvis der opstår lidt diskussion. Så klap dig selv på skulderen og tag en sjus, hvis du lykkes med at skabe lidt bølgegang.

 

Afstem med din arbejdsgiver, hvis du er i tvivl

Nogle virksomheder har regler om adfærd på sociale medier – andre har ikke; måske fordi de har stærke værdier, som de tror på, at medarbejderne kender og navigerer indenfor.

Tendensen går mod, at virksomheder er glade for at have medarbejdere, der engagerer sig på LinkedIn. For jo mere digitale vi bliver, jo mere har kunder brug for at lære menneskene bag virksomheden at kende. Din arbejdsgiver har derfor en interesse i, at du fortæller om dit job – mange vil tage imod med kyshånd, at du begynder at være aktiv.

Men det er naturligvis ikke alle virksomheder, der har den holdning. Hvis du er i tvivl om, hvad du må skrive om dit job, så spørg din leder, om der er lavet retningslinjer.

 

Vil du have et individuelt kursus i LinkedIn? Så følg dette link 

 

LinkedIn kursus - individuel sparring, så du bliver tryg og sikker

 

Udbyg dit netværk på LinkedIn – skærp din LinkedIn-profil

LinkedIn er (en del af) det virkelige liv! Derfor skal du også her præsentere dig selv levende og troværdigt. For på digitale medier danner vi os lynhurtigt et billede af de mennesker, vi ’møder’; akkurat ligesom ved et fysisk møde.

  • Lav en intro, som fanger læseren og lynhurtigt fortæller det, der er allervigtigst for dig at kommunikere.
  • Giv en kort og præcis præsentation af dig selv og dine kompetencer. Hvem er du? Hvad laver du? Hvad kan du? Hvad vil du? Teksten skal positionere dig bedst muligt rent professionelt.
  • Find modet til at bryde ind. Ved fysiske netværksarrangementer er der den tommelfingerregel, at man skal finde en gruppe på tre – de er lettest at komme ind i. På samme måde skal du turde bryde ind i andres diskussion.

 

Netværk – fysiske såvel som digitale – handler ikke kun om at give. Det er vigtigt også at øve sig i at tage. Man skal turde at række ud og kommunikere, hvad man har brug for.

  • Netværk er ikke at stå inde for hinanden. Man henviser og åbner døre, men derefter må den enkelte klare sig selv.
  • Jo mere mennesker uddanner sig og når højt op i karrieren, jo dårligere bliver de til at netværke, fordi de bliver så vant til at klare sig selv. Derfor er der nogle netværk, hvor man forsømmer at bruge hinanden, fortælle ærligt hvad der går skævt etc. Den tendens kan man også se på LinkedIn – nogle relationer er for overfladiske. Vis noget af dig selv og italesæt meget konkret, hvad du har brug for.
  • Læg en netværksstrategi med fokus på at indgå i et mix af sammenhænge.
  • Netværkssystematik. HVAD har jeg brug for viden om og HVEM kan hjælpe mig. Man skal være meget konkret på, hvad man har brug for.

 

Hvordan skaber du netværk på LinkedIn?

Der er mange måder at gøre det på. Det vigtigste er, at du finder en måde, som virker naturlig for dig, så du føler dig godt tilpas.

 

Vær dig selv på LinkedIn

Først og fremmest: Vær dig selv. Mennesker handler med mennesker. Derfor gælder det om at lære hinanden at kende, så du skal turde at række ud mod andre; uanset om du handler med varer, ydelser eller din egen arbejdskraft. Men du skal samtidig være bevidst om, at det er din professionelle side, du viser frem. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd beslutter, hvad dit formål er med at være på LinkedIn, og hvad du vil opnå med at netværke netop her.

 

Del med andre

Vær generøs med likes og delinger, men husk også, at din adfærd fortæller noget om dig. Du giver en rigtig god ’service’ til dine følgere ved at like og dele det, som du mener er relevant. Folk fra din branche vil finde det interessant, og andre kan lære noget af det, du interesserer dig for. Måske vil de også gerne vide lidt om de mennesker, du kender. Men lad være med at like og dele ukritisk, for det gennemskuer andre.

 

Hvem skal lukkes ind hos dig på LinkedIn?

Hvem skal du connecte med? Det er der mange forskellige holdninger til, og du skal finde frem til, hvad du føler dig bedst tilpas med. I mange år havde jeg et princip om, at jeg kun connectede med nogen, jeg havde mødt i den ’virkelige’ verden – dvs. fysiske møder. Men for et par år siden ændrede jeg holdning, fordi digitale relationer er i fremmarch. Jeg har fx mødt nye mennesker i online netværk, som det er naturligt for mig at blive forbundet med.
Desuden hørte jeg på et tidspunkt en foredragsholder sige, at en anmodning skal ses som en fremstrakt hånd – og så er det jo uhøfligt at ignorere folk. Det kunne jeg godt følge, så jeg er blevet mere åben, og siger ja tak til de fleste anmodninger. Jeg kan dog godt lide, at folk skriver, hvorfor de gerne vil connecte, og det vil jeg også anbefale dig, at du gør, uanset hvem du vælger at skabe relationer med.

 

Kan man ’ophæve’ sin relation?

Ja, det kan man naturligvis godt. Jeg vil ikke være forbundet med nogen, som jeg nærer mistillid til. Derfor har jeg to gange tastet ’unfollow’ (Og vedkommende får ikke besked om det, men kan naturligvis opdage, at man ikke længere er en del af hans/hendes netværk.) Den ene gang drejede det sig om en person, som havde snydt mig for penge, og den anden gang var det en, der havde løjet overfor min nære samarbejdspartner.

 

Lær platformen at kende

Det er ikke rart at møde op til et fysisk netværksarrangement, hvor man ikke taler det samme sprog, som de andre, eller ikke kan finde toilettet.

Sådan er det også med online netværk. Du skal sætte dig ind i det fundamentale, så du kender rammen og de forskellige netværksmuligheder. Hvis du er i tvivl, så tag et kursus, så du kan føle dig mere sikker.

 

Individuel LinkedIn kursus for dig, som vil være tryg og sikker på LinkedIn

LinkedIn kursus

 

Fortæl hvad du ved

Måske kan du ikke lide at skrive artikler eller opslag på LinkedIn, fordi du ikke synes, at du har noget at fortælle. Det kan også være, at du er bekymret for at lave stave- eller formuleringsfejl.

 

Find dit formål

Beslut dit overordnede mål med at være på LinkedIn og lad det være temaet for 80-90% af dine opslag. Find derefter 1-2 andre områder, som viser noget om dig som menneske, og lad dem fylde max 10% hver. Det kan fx være sport, naturoplevelser eller en særlig passion.
Så kender du den ramme, du vil bevæge dig inden for. Lav derefter en liste med ideer, som du skriver ned, når du tilfældigvis får dem. På den måde opbygger du et lille katalog af emner, du kan skrive om. Eller bruge som inspiration, når du kommenterer andres opslag.

 

Gentag – det er en hjælp

Lav en bærende artikel om dit primære tema – og udgiv den som artikel. Bagefter kan du dele den op i mindre bidder, og dermed få flere opslag ud af din indsats. Vær ikke bange for at skrive det samme flere gange – bare varier sproget lidt fra gang til gang. Det, som du ved, kan andre ikke umiddelbart forstå eller huske. Derfor skal du hjælpe dem ved at gentage budskabet flere gange, og fortælle på forskellige måder.

 

Del ud af dit fag og din hverdag

Man kender sit fag rigtig godt – og tror, at alle andre ved det samme. Men det gør de jo ikke. Dine erfaringer og faglige overvejelser er anderledes end din kollegas, og derfor er det interessant at høre, hvad netop du har på hjerte. Du er med til at give os alle nye vinkler, hvis du blander dig i debatten, eller skriver engageret om noget, du er optaget af.

Din hverdag kan være super interessant, og din faglighed er måske nyt stof for andre – men sørg for at bruge ord, de forstår. Undgå for mange fagudtryk, eller forklar, hvad de betyder, hvis de er nødvendige at bruge. Forkortelser er en uvane – skriv i stedet, hvad bogstaverne står for.

 

Pyt med fejlene

Læs din tekst igennem, inden du trykker send, og ret det, som du får øje på. Derefter skal teksten af sted. Der er masser af grammatisk flimmer på LinkedIn, men det gør ikke noget. Hovedsagen er, at folk kommunikerer og inspirerer hinanden.
Hvis du ved, at du laver en del fejl, kan du bede nogen læse korrektur på artikler, fordi de ’lever’ i længere tid end opslagene. Artiklerne bliver stående øverst på din profil, og er derfor værd at gøre lidt ekstra ud af.

 

Skab et positivt image på LinkedIn

Lad være med at brokke dig! Og hvis du absolut skal komme med et surt opstød, så vent lige en time med at trykke send, så du når at dampe af. Eller spørg en anden til råds inden, du udgiver opslaget. Sommetider har man en dårlig dag, eller oplever noget træls, uden at det skal indgå i dit professionelle udstillingsvindue. Det, som du lægger op, fortæller noget om dig, og det er ikke klogt at fremstå som en kværulant.
Vær heller ikke for sælgende, men sørg i højere grad for generøst at dele viden, erfaringer og tanker.

>>

 

Sparringspartner Birgitte Iversen hjælper ejere i små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring

 

Skal jeg giver dig hjælp til LinkedIn?
Fx ved at skrive din LinkedIn profil-tekst eller give dig 1-1-sparring?

Jeg har selv været på LinkedIn i mange år. Desuden har jeg hjulpet mange af mine kunder med at komme godt i gang. Nogen har jeg skrevet profiltekster for. Andre har jeg givet løbende sparring i en kortere eller længere periode – indtil de følte sig trygge ved platformen.

Hvis du har lyst til at få individuel hjælp til LinkedIn, er jeg klar til at sparre med dig om DINE udfordringer. I fortrolighed arbejder vi med det, som du er i tvivl om.

Det kan fx være hjælp til

  • at skrive din profiltekst.
  • at guide dig gennem den praktiske opsætning.
  • at give dig sparring på dine indlæg eller artikler, inden du offentliggør dem.

 

Køb et klippekort, som du kan bruge til sparring og tekstoplæg

Med et klippekort på fire eller ti timer kan jeg hjælpe dig med LinkedIn. Det kan være konkret hjælp til opsætning af LinkedIn-profil, sparring omkring dine tekster, støtte indtil du føler dig sikker eller andre udfordringer.

Det er en nem og fleksibel ordning, hvor du har sparring til rådighed, imens du vænner dig til at bruge LinkedIn.

Læs her om individuelle kurser i LinkedIn

Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget, du er i tvivl om. Så kan vi tage en uforpligtende snak om hjælp til LinkedIn.

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Hav styr på din e-mail-signatur

Vi sender dagligt et væld af mails til hinanden. Men ofte er mail-signaturen mangelfuld. Det er en skam, for en god mail-signatur kan synliggøre, hvad virksomheden arbejder med og sende et stærkt professionelt signal Med venlig hilsen Peter. Så kort kan afslutningen...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge folk, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af? Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Kortlæg kunderejsen b2b

Du skal kommunikere til kunden på det rette tidspunkt. Det har jeg tidligere skrevet denne artikel omNu skal vi se på, hvordan du helt konkret kan arbejde med at afdække kunderejsen b2b i din virksomhed.   Kortlæg kunderejsen i din b2b-virksomhed. For så bliver...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. En konvertering sker, når de besøgende foretager en handling, som er værdifuld for virksomheden. Fx ved at købe i webshoppen,...

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Call to action i email marketing - også kaldet CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I bloggen her får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af: Hybride...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk gennem smalltalk. Skab kontakt! Forestil dig, du er til en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Krig om ord

Hver gang vi skriver, vælger vi vores ord. Nogle gange er vi mere nøje med dem end andre gange, men vores ordvalg er vigtige for, hvordan teksten bliver forstået, og hvilke billeder den maler i hovedet på læseren. Vælg dine ord nøje Måske har du før hørt, at "i krigen...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Medieoverblik 2022

Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage....

Tendenser 2022 – Online markedsføring

Corona-pandemien har givet os alle nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor vil der i det kommende år ske meget, når det gælder digital kommunikation og markedsføring. Lad os kigge på tendenser for 2022, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som de ikke kender. Generelt har vi det nemlig med at...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge en kommunikationsplan, så du ved, at du bruger dine ressourcer rigtigt. Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er spild af både tid og...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, som fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for kunderejsen. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil dig, at du...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

RETNING-metoden

Synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig. I en virksomhed skal tid og penge bruges fornuftigt. Det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt. Desværre vælger mange...

Spilder du tid og penge?

Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. Der er både tid og penge at spare ved at støbe et solidt fundament, så medarbejderne har en fælles forståelse for, hvilke...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Når corona-støvet har lagt sig, skal mange virksomheder i gang med at kommunikere og markedsføre igen. Men læg nu en strategi først, så I ikke spilder tid og penge på forkerte leverandører af kommunikation og markedsføring Man kan ikke begynde at kommunikere noget om...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Hvilken effekt har det mon, at danske virksomheder meget (meget!) ofte fortæller kunderne nøjagtigt det samme som konkurrenten? Det svarer jo til at gå til en fest og hele aftenen præcist gentage det, som de andre ved bordet siger. Det ville nok hurtigt få...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Her er lidt hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når du skal holde tale Først og fremmest: Forbered dig! Så virker du mere selvsikker og...

Jeg tager en ny retning – vil du med?

Da det nye tiår blev skudt ind, skiftede c:ommunicate navn til RETNING. Fremover har jeg fuld fokus på strategiforløb for små og mellemstore virksomheder.  Når en virksomhed skal kommunikere og markedsføre, er der et væld af veje at gå. Faktisk så mange, at det i sig...

Vær præcis! Tid er penge for den blå kundetype

Magt, penge og konkurrence er sagen for en blå kundetype. Du kan kende den blå kundetype på, at han/hun drømmer stort og dyrt.Blå er den ene af fire farver i 'Emotionelle Kundetyper' – en forskningsbaseret metode, der handler om at skabe loyale kunder og koble...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

”Fra Tvivl til Retning” er for ejerledere, som vil synliggøre deres virksomhed med kommunikation og design. Forløbet har jeg udviklet sammen med Lone Storgaard fra Design Concern, fordi vi oplever, at mange er usikre på, hvordan de skal kommunikere i en tid, hvor det...

Hvilken type er din kunde?

Kender du metoden om emotionelle kundetyper? Den kan bruges til at tilrettelægge kommunikation og markedsføring, der frister din kunde til at købe Mange små og mellemstore virksomheder har et lidt diffust billede af deres målgrupper. De taler ofte om ’kunden’ eller...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? Sådan bliver du synlig i dine kollegers, kunders og samarbejdspartneres propfyldte indbakker: Hvad vil du opnå? Hemmeligheden ved den gode e-mail er, at du ved, hvad du vil opnå INDEN du skriver. Skal...

Sexisme eller ej – vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. [Skrevet i efteråret 2020]Underholdningsværdien er høj hos...

Mødeadresse Jylland:
UNIT01
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80