Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt

I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser.

Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og fejrer det med gode tilbud. Men det har de gjort så tit, at du ikke længere tager dem alvorligt. Faktisk tror du slet ikke på, at de har fødselsdag.

Sådan må det ikke blive med bæredygtig kommunikation.

Derfor har forbrugerombudsmanden fået flere millioner danske kroner til at håndhæve markedsføringsloven. Lige nu oplyser og advarer hun, men snart vil hun og hendes organisation utvivlsomt slå hårdt ned på virksomheder, der bruger sproget forkert. I praksis betyder hårdt: Store bøder for fejlagtig bæredygtig kommunikation.

For hvis vi misbruger ord til at skamrose produkter for at være bæredygtige – uden at de reelt er det – ja, så mister forbrugerne tilliden til markedsføringen af bæredygtige produkter. Og det går ikke. For vi kan kun nå i mål med FN´s verdensmål, hvis de virksomheder, som leverer reelle resultater, bliver taget alvorligt af kunderne.

 

Kommunikation af bæredygtige produkter – vær præcis!

Reel bæredygtighed er afgørende for, at samfundet kommer nogen vegne med at nå de ambitiøse verdensmål. Derfor håndhæves markedsføringsloven i disse år mere nidkært inden for dette område, end danske virksomheder tidligere har været vant til.

Så din virksomhed bør være meget opmærksom på det sprog, I bruger om bæredygtige produkter. Det skal være hel præcist – og altid i overensstemmelse med virkeligheden. For egentlig er markedsføringsloven ret enkel: Du må ikke lyve eller overdrive. Markedsføring må ikke være vildledende, og oplysninger om faktiske forhold skal altid kunne dokumenteres.

Sørg derfor for, at jeres tekster altid er korrekte, og at I kan dokumentere udsagnene om jeres bæredygtige produkter.

  • At skrive, at en ny sofa er bæredygtig, er fx en tilsnigelse. For det mest bæredygtige vil jo altid være at beholde den, som man har – selv om den er slidt.
  • At skrive, at man som virksomhed vil være MERE bæredygtig, kan også blive et problem. For med ordet ’mere’, siger man underforstået, at man allerede er bæredygtig – og kan man nu også dokumentere det?

Man skal med andre ord være meget påpasselig med sine ord – også de ganske små af slagsen.

 

Pas på med de ord, I bruger

Jeg kan se, at bekymrende mange virksomheder i flæng bruger ord som miljørigtig, bæredygtighed osv. Det kan være ulovligt – og det kan blive dyrt.

Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning, som kan give et fingerpeg.

Essensen er, at man bevæger sig ud på tynd is ved at skrive, at et produkt er miljørigtig. Problemet er, at ‘miljørigtig’ er et absolut udsagn, som vurderes at omfatte hele produktet. Her skal I have virkelig tung dokumentation for, at produktet belaster miljøet væsentlig mindre end tilsvarende produkter.

Hvad så hvis man fx skriver ’Miljørigtig – Emballagen består af 50% genanvendt plastik’?

Her forklares det, hvorfor produktet er miljørigtigt. Men også her skal det generelle ord ‘miljørigtig’ kunne dokumenteres. Det er ikke nok, at I har fortalt om emballagen, for den er ikke i sig selv nok til at forsvare det generelle udtryk.

Forbrugerombudsmanden anbefaler i stedet denne formulering: ”Emballagen består af 50% genanvendt plastik.”

Her gives en konkret og neutral information, uden at munden tages for fuld. Dog er det vigtigt at huske, at man stadig skal kunne dokumentere rigtigheden af udsagnet om emballagen.

Generelt kan man her sige, at der nu skrues ned for smart marketing-sprog, og det kommer vi til at se meget mere til i fremtiden. For i takt med, at forbrugernes bevidsthed stiger, vil de forvente troværdig bæredygtig kommunikation. Om få år vil det virke pinligt at ‘prale’ unødigt. I stedet forventer kunderne konkret og korrekt information.

Jeg vil gætte på, at store bøder inden da har hjulpet marketingafdelingerne med at finde den rette tone.

 

Men hvad gør man så?

I kan kun kalde et produkt bæredygtigt, hvis produktionen på ingen måder har forringet miljøet og tæret på jordens ressourcer. Det skal kunne dokumenteres ved en livscyklusvurdering – og det er ikke helt nemt!

Fortæl derfor i stedet, hvordan I arbejder med tingene.

I kan fx skrive, at I tilstræber bæredygtighed – og fortælle om jeres plan for dette. Men det er vigtigt, at jeres plan er både konkret og verificeret af en uafhængig instans. Planen skal medføre, at produktet løbende forbedres og udvikles. Det skal fremgå, at belastningen gradvist nedbringes – og det skal være på en måde, som er både målbar og markant. Desuden skal planen være sat i gang eller umiddelbart forestående.

Tomme floskler om en Olsen-Banden-plan duer derfor ikke!

 

I kan også fortælle, at I har en række bæredygtighedstiltag. Det går an, hvis I oplyser om jeres konkrete tiltag. Det skal vel at mærke være nogle, som markant nedbringer belastningen på natur, miljø og mennesker. Fx ved at øge biodiversiteten, mindske klimabelastningen, bruge mindre farlige kemikalier, reducere analfabetisme i u-lande osv.

Disse eksempler stammer fra et oplæg af Forbrugerombudsmanden. Selv om de kan lyde lidt omfattende, så anbefaler hun at markedsføre jeres tiltag, hvis I gør en væsentlig indsats for miljøet. For det er vigtigt, at virksomhederne gensidig inspirerer hinanden, hvis vi skal nå i mål med FN´s 17 verdensmål.

En tommelfingerregel kan være, at I er så konkrete som muligt, når I kommunikerer og markedsfører. Konkrete udsagn er nemlig betydeligt lettere at dokumentere og giver mere præcis information til forbrugerne.

 

Pral ikke – vær ærlig og troværdig

Som kommunikationsprofessionel skal jeg og mine fagfæller hjælpe dig og andre virksomheder med at løfte udfordringen. Rent faktisk kan et af vores bidrag til at skabe fremdrift i verdensmålene netop være at ændre det nuværende marketingsprog til reel bæredygtig kommunikation.

Pt bruges kommunikation i erhvervslivet ofte til profitoptimering. Men kommunikations- og marketingsfagene skal tage et samfundsansvar ved at gøre jer virksomheder opmærksomme på, hvordan I kan fremstå troværdigt overfor jeres målgrupper – og samtidig overholde loven.

 

Eksempel – bæredygtige produkter:

Hvis en virksomhed er vant til at overdrive og ’prale’, skal den nu vænne sig til at kommunikere mere ydmygt om sine bæredygtige produkter.

Det kan den fx gøre ved at stå ved det, som den endnu ikke er i mål med.

Faktisk virker din virksomhed meget troværdig, hvis I ærligt fortæller, at ”Vi er ikke så langt endnu på bæredygtighedsområdet, men vi arbejder med tiltag X og tiltag Y for at forbedre os.”

I kan fx supplere med grafer, der viser, at I er i proces – og skaber fremdrift. Fortæl også, hvorfor I måske ikke når resultater til forventet tid. Der kan være gode grunde til forsinkelse, som kunderne sagtens kan forstå og anerkende – når blot de kan se, at I arbejder på sagen.

Tro mig; jo mere I borer jer ned i virksomhedens arbejde med ESG og verdensmål, jo flere gode historier vil der komme frem. For miljø, klima, bæredygtighed, socialt ansvar osv. bliver vægtige argumenter i de kommende år. I kan derfor skabe masser af god kommunikation og markedsføring – på en anden måde, end I plejer.

>>

Du er måske også interesseret i disse artikler:

Fortæl løs om bæredygtige tiltag

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 

>>

Har du brug for hjælp til kommunikation af din virksomheds bæredygtige produkter? Så kontakt mig, og lad os drøfte dine udfordringer.

Jeg kan hjælpe jer med at facilitere en strategiproces:

RETNING slagplan

Du kan også læse her om, hvordan jeg kan hjælpe dig med tekster:

 

Tekstforfatter

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Kommunikationsplanlægning – det starter med en snak

Kommunikations- og marketingmedarbejdere overlades ofte til sig selv. Deres faglighed sikrer, at opgaverne bliver løst, men det kan være svært for dem at inddrage ledelsen og den øvrige organisation. For i en travl hverdag får man ikke talt sammen om det fundamentale....

Persona eller kundetype? Sælg mere med dem

Personas og emotionelle kundetyper er rigtig gode redskaber til at få greb om marketing automation eller skabe et fælles sprog i din virksomhed. Brug dem til at øge salget ved at arbejde systematisk med kommunikation og markedsføring. Mine første kommunikations-år...

Møder skal skabe værdi – Sådan gør du

Af  Therese Waltersdorff - gæsteblogger hos RETNING 90% føler, at de minimum en gang månedligt spilder tiden på møder! Det chokerende høje tal har jeg fra en undersøgelse med 400+ erhvervsaktive respondenter, som vi gennemførte i forbindelse med tilblivelsen af...

Kommunikation for små og mellemstore virksomheder

At arbejde med kommunikation for små og mellemstore virksomheder er ligesom at være kok i en Michelin-restaurant: Man skal både have styr på den unikke opskrift (= kommunikationsstrategien) og have lyst til at hakke grøntsager og røre i gryderne (= skrive...

Nyhedsbreve – derfor skal din virksomhed bruge dem

Nyhedsbreve er en kæmpe fordel for din virksomheds kommunikation og markedsføring – men alt for få prioriterer dem Sender du nyhedsbreve? Hvis du gør: Så sender du sandsynligvis alt for få ud. Hvis du ikke gør: Så bør du komme i gang, for det er en af de mest...

Kommunikationsstrategi skabelon

God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab. Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge...

Apostrof – regler for, hvor den sættes

Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her:   Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort   Ingen apostrof-regler...

Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer

Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...

Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter

Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede dem ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i...

Hvad er en ghostwriter

En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...

Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit

Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...

Hjælp til shitstorm

Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter.  Hvis jeres virksomhed er...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. Selv om du måske er en god ’ansigt-til-ansigt-sælger’, så har langt de fleste virksomheder brug for at kunne sælge online....

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Hvad er CTA ? Forkortelsen står for 'Call to action' og det bruges i digital markedsføring. Fx til email-marketing. Måske anvender du allerede selv CTA´er, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af:...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk ved at smalltalke. Forestil dig, du er til en konference med en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogging for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Tendenser – Online markedsføring

Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:   Du skal...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som din målgruppe ikke kender. Generelt har vi det nemlig...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning...

Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt.  Kommunikationsplanlægning.Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for den digitale kunderejse. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

Spilder du tid og penge?

Tid er penge. Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så virksomheden fremstår...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde tid på dårlige indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Men det er en vigtig kompetence, som mange undervurderer, selv om det er et kraftfuldt virkemiddel. Her er hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Viden om kundetyper gør det nemlig markant lettere at ramme en...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

Ejerledede virksomheder er interessante i forhold til kommunikation og markedsføring, fordi ejerens personlighed påvirker de valg, der træffes. Selv om en virksomhed er vokset med mange medarbejdere, har det betydning, om ejeren er udadvendt eller indadvendt  – og...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? "Hvordan skriver man en e-mail?" bliver jeg sommetider spurgt om. Altså ikke det helt konkrete om, hvordan man gør, men et bud på, hvordan en god e-mail skal være. Derfor får du her inspiration til,...

Vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. Vi ser det jævnligt. Kriser i virksomheder eller hos...

Kontor Jylland:
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. RETNING forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.