Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge en kommunikationsplan, så du ved, at du bruger dine ressourcer rigtigt.

Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er spild af både tid og penge. I dette blogindlæg vil jeg forklare dig forskellen på en kommunikationsstrategi og en kommunikationsplan, som er to forskellige ting:

 

  • Strategien handler om virksomhedens overordnede mål.
  • Kommunikationsplanen handler om, hvordan du fører målene ud i livet.

 

Når jeg har forklaret forskellen, vil jeg inspirere dig til, hvordan du kan arbejde med din kommunikationsplan.

 

sparring for virksomheder om kommunikationsplanVær forberedt på en laaang tekst 😉  Hvis du ikke har tid til at læse det hele nu, kan jeg sende dig teksten som pdf – tilmeld dig via dette link; så får du den om et øjeblik

Velkommen til masser af information til din kommunikationsplan

Du vil måske opleve denne side lidt overvældende. Den består af flere forskellige pointer, relateret til en kommunikationsplan. Tanken er, at de forskellige afsnit skal give dig ny viden og inspiration.

 

Strategi går forud for din kommunikationsplan

Ordet ’strategi’ er græsk og betød oprindelig hærledelse – for det handler om, hvordan et slag skal kæmpes.

I en virksomhed sætter strategien en retning for udvikling og fremdrift. Strategien skal fastsætte dine langsigtede mål: Hvad virksomheden ønsker at blive, og de mål, som virksomheden ønsker at nå.

Strategien bliver dermed et fikspunkt for alle, som skal bidrage til virksomhedens fremtidige udvikling: Ejeren, bestyrelsen, medarbejderne og leverandørerne.

 

skab en plan for din kommunikationEn kommunikationsstrategi bygger videre på virksomhedens grundlæggende strategi – men nu med fuld fokus på at blive kendt af målgruppen. Den sætter en fælles retning på alle de kommunikationshandlinger, der fremadrettet skal ske.

 

Derfor laver man blandt andet analysearbejde i denne fase:

– Hvor vil du hen med din forretning

– Hvem er målgruppen

– Hvilke særlige udfordringer har din virksomhed etc.

 

Den kommende kommunikation og markedsføring skal nemlig understøtte din forretning bedst muligt, og derfor skal den bygge på et solidt fundament.

 

Den rigtige rækkefølge er, at du laver din kommunikationsstrategi FØR du laver en handlings- / kommunikationsplan, da det er strategien, som definerer, HVAD der skal stå i planen.

 

Alt for mange lægger desværre kommunikationsplaner uden først at have strategien på plads. Det er meget ofte spild af både tid og penge, fordi strategien definerer, hvad der er det rette at gøre.

strategi og kommunikationsplanHvis du er i tvivl om din virksomheds kommunikationsstrategi, vil forløbet RETNING slagplan sikkert interessere dig. Det er målrettet små og mellemstore virksomheder.
Hvis du er soloselvstændig er RETNING mikro mere relevant for dig.

 

Taktik – og kommunikationsplan

Taktik handler om, HVORDAN du og dine medarbejdere / leverandører når målet. Taktikken er nutidsfokuseret.

Du er taktisk, når du igangsætter konkrete handlinger, som – en efter en – fører til, at du når dine strategiske mål.

En kommunikationsplan er taktisk og operationel. Den siger noget om, hvordan og hvornår du skal gøre tingene, og er derfor mere kortsigtet end strategien.

Det taktiske består af, at du i din kommunikationsplan konkretiserer og igangsætter de beslutninger, du har truffet i kommunikationsstrategien. Det er selve planlægningen af aktiviteter, som sker i en kommunikationsplan. Fx med stillingtagen til, hvilke medier og kanaler du skal bruge.

Alle taktiske beslutninger er en konsekvens af de strategiske beslutninger. Hvis du fx har truffet en strategisk beslutning om at arbejde målrettet med nyhedsbreve, er det en taktisk beslutning at finde de rette systemer, opsætte årshjul med faste temaer etc.

Herefter starter de operationelle aktiviteter. Du og dine medarbejdere, eller leverandører, går i gang med at udføre aktiviteterne i praksis. Fx at skrive og opsætte nyhedsbrevet.

 

Inspiration til din kommunikationsplan

Herunder finder du en række ideer til, hvordan du kan arbejde med din kommunikationsplan.

Du skal ikke gøre det hele – tværtimod, for så bliver det uoverskueligt.

Men lad dig inspirere til, hvordan du kan opbygge gode systemer, når du har fået din kommunikationsstrategi på plads.

 

gratis sparring om virksomhedens kommunikationsstrategi og kommunikationsplanDu er også meget velkommen til at kontakte mig. Book 20 minutters gratis sparring her, og lad os drøfte dine udfordringer og overvejelser omkring kommunikation.

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Hav styr på din e-mail-signatur

Vi sender dagligt et væld af mails til hinanden. Men ofte er mail-signaturen mangelfuld. Det er en skam, for en god mail-signatur kan synliggøre, hvad virksomheden arbejder med og sende et stærkt professionelt signal Med venlig hilsen Peter. Så kort kan afslutningen...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge folk, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af? Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Kortlæg kunderejsen b2b

Du skal kommunikere til kunden på det rette tidspunkt. Det har jeg tidligere skrevet denne artikel omNu skal vi se på, hvordan du helt konkret kan arbejde med at afdække kunderejsen b2b i din virksomhed.   Kortlæg kunderejsen i din b2b-virksomhed. For så bliver...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. En konvertering sker, når de besøgende foretager en handling, som er værdifuld for virksomheden. Fx ved at købe i webshoppen,...

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Call to action i email marketing - også kaldet CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I bloggen her får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af: Hybride...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk gennem smalltalk. Skab kontakt! Forestil dig, du er til en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Krig om ord

Hver gang vi skriver, vælger vi vores ord. Nogle gange er vi mere nøje med dem end andre gange, men vores ordvalg er vigtige for, hvordan teksten bliver forstået, og hvilke billeder den maler i hovedet på læseren. Vælg dine ord nøje Måske har du før hørt, at "i krigen...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Medieoverblik 2022

Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage....

Tendenser 2022 – Online markedsføring

Corona-pandemien har givet os alle nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor vil der i det kommende år ske meget, når det gælder digital kommunikation og markedsføring. Lad os kigge på tendenser for 2022, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som de ikke kender. Generelt har vi det nemlig med at...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til LinkedIn....

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, som fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for kunderejsen. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil dig, at du...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

RETNING-metoden

Synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig. I en virksomhed skal tid og penge bruges fornuftigt. Det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt. Desværre vælger mange...

Spilder du tid og penge?

Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. Der er både tid og penge at spare ved at støbe et solidt fundament, så medarbejderne har en fælles forståelse for, hvilke...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Når corona-støvet har lagt sig, skal mange virksomheder i gang med at kommunikere og markedsføre igen. Men læg nu en strategi først, så I ikke spilder tid og penge på forkerte leverandører af kommunikation og markedsføring Man kan ikke begynde at kommunikere noget om...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Hvilken effekt har det mon, at danske virksomheder meget (meget!) ofte fortæller kunderne nøjagtigt det samme som konkurrenten? Det svarer jo til at gå til en fest og hele aftenen præcist gentage det, som de andre ved bordet siger. Det ville nok hurtigt få...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Her er lidt hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når du skal holde tale Først og fremmest: Forbered dig! Så virker du mere selvsikker og...

Jeg tager en ny retning – vil du med?

Da det nye tiår blev skudt ind, skiftede c:ommunicate navn til RETNING. Fremover har jeg fuld fokus på strategiforløb for små og mellemstore virksomheder.  Når en virksomhed skal kommunikere og markedsføre, er der et væld af veje at gå. Faktisk så mange, at det i sig...

Vær præcis! Tid er penge for den blå kundetype

Magt, penge og konkurrence er sagen for en blå kundetype. Du kan kende den blå kundetype på, at han/hun drømmer stort og dyrt.Blå er den ene af fire farver i 'Emotionelle Kundetyper' – en forskningsbaseret metode, der handler om at skabe loyale kunder og koble...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

”Fra Tvivl til Retning” er for ejerledere, som vil synliggøre deres virksomhed med kommunikation og design. Forløbet har jeg udviklet sammen med Lone Storgaard fra Design Concern, fordi vi oplever, at mange er usikre på, hvordan de skal kommunikere i en tid, hvor det...

Hvilken type er din kunde?

Kender du metoden om emotionelle kundetyper? Den kan bruges til at tilrettelægge kommunikation og markedsføring, der frister din kunde til at købe Mange små og mellemstore virksomheder har et lidt diffust billede af deres målgrupper. De taler ofte om ’kunden’ eller...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? Sådan bliver du synlig i dine kollegers, kunders og samarbejdspartneres propfyldte indbakker: Hvad vil du opnå? Hemmeligheden ved den gode e-mail er, at du ved, hvad du vil opnå INDEN du skriver. Skal...

Sexisme eller ej – vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. [Skrevet i efteråret 2020]Underholdningsværdien er høj hos...

Systematisk opbygning af kommunikationsplan

En kommunikationsplan hjælper dig med at knytte kunderne tættere og tættere til dig, fordi du opbygger systemer, så de kan se, at de kan regne med dig. Du laver ikke bare materiale, når du tilfældigvis har tid, men tager stilling til et fast flow, som din målgruppe efterhånden begynder at genkende.

Samtidig hjælper en kommunikationsplan med at få dine forskellige kanaler til at hænge bedst muligt sammen. Hvis du fx kører et tema i dine nyhedsbreve, kan det understøttes via opslag på sociale medier.

Lav faste og effektive rutiner i din kommunikationsplan. Fx ved at skrive nyhedsbreve for en måned ad gangen på en bestemt dag, så opgaven ikke forstyrrer din hverdag. 

Du kan fx lave et skema, hvor du opsætter de aktiviteter, du har planlagt. Skemaet kan hjælpe dig med at have overblik, så du kan følge med i, at dine beslutninger bliver ført ud i livet.

 

Eksempel på en kommunikationsplan

Eksempel på kommunikationsplan

Digitalt værktøj til din kommunikationsplan

En anden mulighed er at kigge efter digitale løsninger, som hjælper dig med at få overblik. Her kan du nemt tilrette din kommunikationsplan, når det er nødvendigt.

Der findes rigtig mange gode Saas-produkter.

SaaS er en forkortelse af ’Software as a Service’ og betyder, at du får eller køber adgang til at bruge software hos en leverandør. Ofte kan man få gratis adgang til basale værktøjer, og så tilkøbe abonnement med flere muligheder.

Plandisc (interaktivt årshjul)

Miro (fælles whiteboard)

Asana (planlægning)

Canva (grafisk værktøj)

…er eksempler på SaaS-produkter, som blandt andet kan bruges til at lave en kommunikationsplan. Jo flere af denne type systemer, du selv eller dine medarbejdere behersker, jo lettere kan jeres daglige arbejde med kommunikation og markedsføring blive.

Og husk: Hvis du ikke gør det, som du har planlagt – ja, så får du heller ikke de forventede resultater.

 

virksomhedens kommunikationsstrategi og kommunikationsplanHvis du ikke har tid til at læse resten af artiklen nu, kan du få teksten om kommunikationsplan som pdf. Tilmeld dig her, så får du den om et øjeblik

Du bør digitalisere dig til mere salg


Digitaliseringen
betyder blandt andet, at du kan samle alle vigtige dokumenter og arbejdsredskaber i skyen, og dermed tilgå dem når som helst og hvor som helst. Du kan fx lynhurtigt lave et stykke grafik i Canva eller opsætte en ny kunde i e-conomic.

Automatisering handler om at nedbringe manuelt arbejde og i stedet opsætte effektive processer, som sikrer, at noget sker automatisk. Fx ved at dit nyhedsbrevssystem automatisk igangsætter en mailserie, som sendes ud til nye modtagere.

Der er masser af muligheder for at arbejde digitalt og automatiseret med kommunikation og markedsføring. Du bør gå i gang med processen – jo før, jo bedre. Det vil nemlig kunne understøtte dit arbejde med en løbende opbygning af synlighed og give dig mere tid til at fokusere på din kerneforretning.

Hvis det fx er en strategi at arbejde med nyhedsbreve, er du nødt til at have automatiserede processer, så listen opbygges, imens du løser andre opgaver.

For synlighed er en løbende proces, som skal foregå over hele året.

 

 

Genbrug, genbrug, genbrug…

Dit materiale kan genbruges rigtig mange gange. Måske tror du, at du konstant bør udvikle ny kommunikation og markedsføring, men det er ikke nødvendigt. Det, som du og din virksomhed ved en masse om, er nyt stof for andre. Eller også kender de ikke netop din vinkel på det.

Undersøgelser viser, at man skal eksponeres for et budskab mindst syv gange, før man begynder at tage det til sig. Derfor kan du roligt vise dit materiale frem flere gange. Husk det, når du laver en kommunikationsplan.

Husk også, at selv om nogen har scrollet forbi dit budskab i fx et LinkedIn-feed, er det slet ikke sikkert, at de lagde mærke til det, fordi der sker så meget andet omkring os hele tiden.

Derfor: Gentag, gentag, gentag!

Måske skal du sige det samme på nye måder, eller vise det i en ny sammenhæng. Og du skal helt klart tilpasse det til de kanaler, du vil sende dit budskab ud i. Men vær altid bevidst om, at det råmateriale, du allerede har lavet, sagtens kan bruges mange gange.

 

Årsplan

Det er en god idé at lave en årsplan, hvis du har produkter, som skal lanceres på en bestemt tid af året – eller have særlig opmærksomhed. Fx op til påske, travle kursusperioder, julesalget eller hvad der nu passer til din forretning.

Opbygning af en årsplan vil naturligvis afhænge af, hvilke produkter du tilbyder, hvor mange I er om at sælge, hvordan salgsrytmen almindeligvis er etc.

Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

Lad nyhedsbreve indgå i dine kanaler

Måske skriver du ikke nyhedsbreve, fordi du ikke kan finde på indhold, eller også synes du ikke, at du har tid.

Det er en skam, for når dit budskab lander i en indbakke, kommer du tæt på din målgruppe. Din modtager har aktivt besluttet at åbne mailen fra dig, så derfor får du mere opmærksomhed end ved et opslag på sociale medier. Derfor er det en god idé at lade nyhedsbreve blive en del af din kommunikationsplan.

Eksempel til din kommunikationsplan: Sæt produktionen af nyhedsbreve i system

  • Du udnytter din tid effektivt ved at skrive en række nyhedsbreve på én gang. Ved at sætte en halv eller en hel dag af, arbejder du fokuseret og får opgaven overstået på én gang. Vælg fx et tema, og lav derefter 5-6 nyhedsbreve, som udfolder temaet på forskellig måde.
  • Hvis du bruger sociale medier, kan du i samme ombæring lave opslag dertil, som relaterer sig til nyhedsbrevet. Så har du også styr på de sociale medier i den kommende tid.
  • Opsæt nyhedsbrevene til automatisk udsendelse og opsæt de sociale medie-opslag i dit planlægningsværkstøj.
  • Sæt et kryds i kalenderen den dato, hvor du næste gang skal skrive nyhedsbreve – og tænk ikke mere på dem. Udover at notere hvis du får gode ideer til emner, så du har et afsæt at arbejde ud fra næste gang du skal arbejde på dine nyhedsbreve.
  • Lav automatiserede e-mails. Hvis du gør dig umage med en velkomstserie, kan du genbruge den i lang tid til nye modtagere af dit nyhedsbrev. Dermed ’uddanner’ du modtagerne i det, som du kan hjælpe dem med, og du sikrer, at indholdet bruges mange gange, efterhånden som nye personer tilmelder sig dit nyhedsbrev.
  • Også i nyhedsbrevene kan du arbejde med gentagelser – fx på bestemte tidspunkter af året.
    Tænk over, om du kan skrive nogle bestemte ting om dit produkt hver jul/påske/sommerferie etc.
  • Du kan desuden med fordel lave et årshjul med temaer, som knytter sig til den enkelte måned, så du har en 12 måneders plan for indholdet i dit nyhedsbrev.

Husk! Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

 

Noget af indholdet fra dine nyhedsbreve – fx fra de automatiserede e-mails – kan du kopiere og bruge i små ’stumper’ på sociale medier. Måske egner noget af det sig som citater, du kan opsætte grafisk.

Her kan du fx bruge værktøjet Canva. Få evt. en professionel til at lave nogle Canva-skabeloner, som du selv kan variere ved at udskifte citater og farver.

Der er mange nyhedsbrevssystemer at vælge mellem. Jeg bruger selv det danske system EasyMe, fordi det er meget GDPR-sikkert, og fordi jeg gerne vil støtte en dansk leverandør, som har lavet et rigtig godt produkt.

 

Husk også! Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

Husk at lave en anden afsender-adresse til dine nyhedsbreve, end din sædvanlige e-mail. Jeg er blevet kunde hos flere af dem, jeg modtager nyhedsbreve fra – og så opstår der ofte et problem. Jeg indstiller nemlig alle nyhedsbreve til at lande i en særskilt postkasse, så de ikke forstyrrer mig i det daglige arbejde. Når jeg har tid og lyst, kigger jeg i mappen med nyhedsbreve.

Hvis jeg handler hos en leverandør, som bruger den samme afsender til både nyhedsbreve og e-mails, får jeg derfor ikke leverandørens personlige e-mail i min indbakke, og ser sommetider først mailen efter flere dage.

 

Jeg kan selvfølgelig ændre reglen for denne specifikke leverandør. Men så får jeg både leverandørens personlige mails + nyhedsbrevene i min indbakke, hvilket jeg synes er irriterende; der er en grund til, at jeg har lavet en regel for mine mails.

Selv skriver jeg ’Birgitte fra RETNING’, når jeg udsender nyhedsbreve, og ’Birgitte Iversen’, når jeg sender almindelige mails.

Salg - Kommunikationsplan

Du kan med fordel opdele salgsperioden i fire kommunikations-sprint:

 

Sprint 4

Start bagfra med at placere de tidspunkter, hvor dit produkt skal sælges. Afsæt fx fire dage til intensivt salg, hvor du er i tæt dialog med kunden, står til rådighed for deres spørgsmål etc.

 

Sprint 3

Placer herefter 7-10 dage, hvor du arbejder med at give kunderne lyst til produktet. Her skal du fx udsende ekstra mange nyhedsbreve, være mere aktiv på sociale medier end du allerede er etc.

 

Sprint 2

Brug nu 2-4 uger på at øge bevidstheden om, at produktet findes. Gør målgruppen klogere på produktet og mind dem om, hvad de kan bruge det til, hvilken værdi det skaber for dem etc.

 

Sprint 1

Laaaang periode, hvor du ’uddanner’ målgruppen i de mange fordele ved produktet. Se det som en periode, hvor du opbygger tillid og kendskab til både virksomhed og produkt.

 

Når du har sat de fire sprint i din kalender ved du, hvornår du skal gå i gang (Sprint 1) og hvornår din kommunikationsindsats kulminerer med en salgsperiode (Sprint 4)

Udover at få overblik, så du ved, hvornår du skal kommunikere og markedsføre, kan det være en fordel, at du ved med dig selv, at der er faste tidspunkter, hvor du skal koncentrere dig om salget – og dermed perioder, hvor du arbejder med andre ting.

 

Hvis du har et produkt, som er afgrænset af tid – fx et kursus, som kun udbydes på bestemte tidspunkter af året – kan du bruge kommunikationen til at presse kunderne = ”Hvis de ikke handler NU, varer det lang tid, før chancen kommer igen.”

 

Intense salgsperioder – og ro til levering

Nogle virksomheder har adskilte salgs- og marketingafdelinger. Fordelen er, at de kan køre løs med hver deres område hele året. Ulempen er, at det let kan blive to forskellige verdener. Det gælder om at skabe et tæt samarbejde og løbende udveksle erfaringer, så man kan støtte hinanden i at nå målet.

I mindre virksomheder kan salg og marketing været samlet hos en eller ganske få personer, som samtidig skal levere til kunden. Hvis det er sådan hos dig, kan du med fordel adskille salgs- og leveringsperioder.

Mange selvstændige synes, at det er hårdt at arbejde med salg, så det kan være en lettelse at afgrænse det til bestemte perioder, hvor man så giver den fuld gas. Desuden giver det både mental og praktisk ro, at man har lange perioder, hvor man kan koncentrere sig om kunden.

 

Husk dog – uanset, om du er i en salgs- eller leveringsperiode – at du hele tiden skal opbygge en pipeline.

 

Det må du ikke glemme i hverdagens travlhed. Du er nødt til konstant at tiltrække nye potentielle kunder, selv om du er i fuld gang med at sælge eller levere til dine kunder.

 Mere inspiration til dig her

Vil du have mere inspiration om strategi og kommunikationsplan for din virksomhed?

Så tilmeld dig mit nyhedsbrev her

Og jeg lover dig, at nyhedsbrevene er kortere end dette blogindlæg 😉

Stærkt, at du nåede hertil. Men som jeg skrev tidligere, er al teksten tænkt som inspiration, så pluk det, du kan bruge.

Og kig forbi en anden dag, hvis du ikke lige kan huske det hele 😉

 

kommunikationsstrategiHusk også, at du kan få hele baduljen som pdf. Bestil teksten om kommunikationsplan her – så får du den om et øjeblik

 

strategi og kommunikationsplanDu er naturligvis også meget velkommen til at booke et gratis og uforpligtende møde lige her.

 

Mødeadresse Jylland:
UNIT01
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80