Kommunikationsplan – sådan gør du

Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt. 

Kommunikationsplanlægning.
Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er spild af både tid og penge. I dette blogindlæg vil jeg forklare dig forskellen på en kommunikationsstrategi og en kommunikationsplan, som er to forskellige ting. Desuden vil jeg inspirere dig til, hvordan du kan arbejde med en kommunikationsplan og med kommunikationsplanlægning.

 

  • Kommunikationsstrategien handler om virksomhedens overordnede mål.
  • Kommunikationsplanen handler om, hvordan du fører målene ud i livet.

 

Når jeg har forklaret forskellen, vil jeg fortælle, hvordan du kan arbejde med din kommunikationsplan.

 

sparring for virksomheder om kommunikationsplan

Velkommen til masser af information til din kommunikationsplan

Du vil måske opleve denne side lidt overvældende. Den består af flere forskellige pointer, relateret til en kommunikationsplan. Tanken er, at de forskellige afsnit skal give dig ny viden og inspiration. Vælg derfor kun det, som du finder relevant i relation til din kommunikationsplanlægning.

 

Strategi går forud for din kommunikationsplan

Ordet ’strategi’ er græsk og betød oprindelig hærledelse – for det handler om, hvordan et slag skal kæmpes.

I en virksomhed sætter strategien en retning for udvikling og fremdrift. Strategien skal fastsætte dine langsigtede mål: Hvad virksomheden ønsker at blive, og de mål, som virksomheden ønsker at nå.

Strategien bliver dermed et fikspunkt for alle, som skal bidrage til virksomhedens fremtidige udvikling: Ejeren, bestyrelsen, medarbejderne og leverandørerne.

 

skab en plan for din kommunikationEn kommunikationsstrategi bygger videre på virksomhedens grundlæggende strategi – men nu med fuld fokus på at blive kendt af målgruppen. Den sætter en fælles retning på alle de kommunikationshandlinger, der fremadrettet skal ske.

 

Derfor laver man blandt andet analysearbejde i denne fase. Du kan stille dig selv spørgsmål som:

– Hvor vil du hen med din forretning

– Hvem er målgruppen

– Hvilke særlige udfordringer har din virksomhed etc.

 

Den kommende kommunikation og markedsføring skal nemlig understøtte din forretning bedst muligt, og derfor skal den bygge på et solidt fundament.

 

Den rigtige rækkefølge er, at du laver din kommunikationsstrategi FØR du laver en handlings- / kommunikationsplan, da det er strategien, som definerer, HVAD der skal stå i planen.

 

Alt for mange lægger desværre kommunikationsplaner uden først at have strategien på plads. Det er meget ofte spild af både tid og penge, fordi strategien definerer, hvad der er det rette at gøre.

strategi og kommunikationsplanHvis du er i tvivl om din virksomheds kommunikationsstrategi, vil forløbet RETNING slagplan sikkert interessere dig. Det er målrettet små og mellemstore virksomheder.
Hvis du er soloselvstændig er RETNING mikro mere relevant for dig.

 

Taktik – og kommunikationsplan

Taktik handler om, HVORDAN du og dine medarbejdere / leverandører når målet. Taktikken er nutidsfokuseret.

Du er taktisk, når du igangsætter konkrete handlinger, som – en efter en – fører til, at du når dine strategiske mål.

En kommunikationsplan er taktisk og operationel. Den siger noget om, hvordan og hvornår du skal gøre tingene, og er derfor mere kortsigtet end strategien.

Det taktiske består af, at du i din kommunikationsplan konkretiserer og igangsætter de beslutninger, du har truffet i kommunikationsstrategien. Det er selve planlægningen af aktiviteter, som sker i en kommunikationsplan. Fx med stillingtagen til, hvilke medier og kanaler du skal bruge.

Alle taktiske beslutninger er en konsekvens af de strategiske beslutninger. Hvis du fx har truffet en strategisk beslutning om at arbejde målrettet med nyhedsbreve, er det en taktisk beslutning at finde de rette systemer, opsætte årshjul med faste temaer etc.

Herefter starter de operationelle aktiviteter – den konkrete kommunikationsplanlægning. Du og dine medarbejdere, eller leverandører, går i gang med at udføre aktiviteterne i praksis. Fx at skrive og opsætte nyhedsbrevet.

 

Inspiration til din kommunikationsplan

Herunder finder du en række ideer til, hvordan du kan arbejde med din kommunikationsplan.

Du skal ikke gøre det hele – tværtimod, for så bliver det uoverskueligt.

Men lad dig inspirere til, hvordan du kan opbygge gode systemer, når du har fået din kommunikationsstrategi på plads.

 

gratis sparring om virksomhedens kommunikationsstrategi og kommunikationsplanDu er også meget velkommen til at kontakte mig, og drøfte dine udfordringer og overvejelser omkring kommunikation.

 

Kommunikationsstrategi og slagplan

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.

Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.

Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊

Kommunikationsplanlægning – det starter med en snak

Kommunikations- og marketingmedarbejdere overlades ofte til sig selv. Deres faglighed sikrer, at opgaverne bliver løst, men det kan være svært for dem at inddrage ledelsen og den øvrige organisation. For i en travl hverdag får man ikke talt sammen om det fundamentale....

Persona eller kundetype? Sælg mere med dem

Personas og emotionelle kundetyper er rigtig gode redskaber til at få greb om marketing automation eller skabe et fælles sprog i din virksomhed. Brug dem til at øge salget ved at arbejde systematisk med kommunikation og markedsføring. Mine første kommunikations-år...

Møder skal skabe værdi – Sådan gør du

Af  Therese Waltersdorff - gæsteblogger hos RETNING 90% føler, at de minimum en gang månedligt spilder tiden på møder! Det chokerende høje tal har jeg fra en undersøgelse med 400+ erhvervsaktive respondenter, som vi gennemførte i forbindelse med tilblivelsen af...

Kommunikation for små og mellemstore virksomheder

At arbejde med kommunikation for små og mellemstore virksomheder er ligesom at være kok i en Michelin-restaurant: Man skal både have styr på den unikke opskrift (= kommunikationsstrategien) og have lyst til at hakke grøntsager og røre i gryderne (= skrive...

Nyhedsbreve – derfor skal din virksomhed bruge dem

Nyhedsbreve er en kæmpe fordel for din virksomheds kommunikation og markedsføring – men alt for få prioriterer dem Sender du nyhedsbreve? Hvis du gør: Så sender du sandsynligvis alt for få ud. Hvis du ikke gør: Så bør du komme i gang, for det er en af de mest...

Kommunikationsstrategi skabelon

God kommunikation sker ikke af sig selv. Men der er gode chancer for succes, hvis virksomheden har en strategi for, hvad den vil kommunikere – uanset om det er et stort eller lille budskab. Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Derfor er det vigtigt at lægge...

Apostrof – regler for, hvor den sættes

Apostrof-regler - Er du i tvivl om, hvornår og hvordan du skal bruge en apostrof? Så kig med her:   Apostrof-regler ved ejefald Ved ejefald sættes –s direkte på ordet, uden brug af apostrof: Hannes bil er blå Mandens telefon er sort   Ingen apostrof-regler...

Kontorfællesskab eller flyverplads? Mine erfaringer

Jeg har flyttet min virksomhed. Og hvem ved – måske kan du bruge nogle af mine erfaringer med kontorfællesskaber og flyverkontorer? Siden corona satte ind, har jeg afprøvet flere baser. Jeg flyttede fra et højt elsket kontorfællesskab – KONGEremisen i Silkeborg – og...

Få hjemmesiden til at adskille sig fra dine konkurrenter

Hjemmesiden er en vanvittig vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder – frem for at kede dem ved konstant at gentage de samme budskaber som dine konkurrenter. Mange virksomheder har en tendens til at præsentere sig selv på samme måde som alle andre i...

Bæredygtige produkter skal kommunikeres korrekt

I de kommende år vil lovmæssige og etiske krav omkring FN´s 17 verdensmål vælte ind over virksomhederne. Det får stor betydning for kommunikation og markedsføring af bæredygtige produkter og ydelser. Du kender det sikkert: Dit lokale supermarked holder fødselsdag, og...

Hvad er en ghostwriter

En ghostwriter skriver på vegne af andre. Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person - fx en erhvervsleder eller en politiker - får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog. Men efterhånden...

Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit

Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...

Hjælp til shitstorm

Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter.  Hvis jeres virksomhed er...

Erhvervsnetværk – Fif til de usikre

Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...

Ad eller af?

Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af?Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...

Manualen til gode SEO-tekster

Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...

Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel

Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...

Sæt hjemmesiden i arbejde 

Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. Selv om du måske er en god ’ansigt-til-ansigt-sælger’, så har langt de fleste virksomheder brug for at kunne sælge online....

Er du woke nok til at sikre din forretning?

For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...

Call-to-action i e-mailmarketing

Hvad er CTA ? Forkortelsen står for 'Call to action' og det bruges i digital markedsføring. Fx til email-marketing. Måske anvender du allerede selv CTA´er, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I denne artikel får du en...

Få succes med hybride møder

RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af:...

Zoom-møder

Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...

Udvid dit netværk gennem smalltalk

Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk ved at smalltalke. Forestil dig, du er til en konference med en...

Pitch din forretningsidé

Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...

Om blogging

Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogging for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...

Tendenser – Online markedsføring

Corona-pandemien gav nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor sker der meget, når det gælder digital kommunikation og online markedsføring. Lad os kigge på tendenserne, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:   Du skal...

Tendenser sociale medier

Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...

It-virksomheder i ond cirkel

It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...

Få styr på dine kunders digitale forventninger

Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...

Tekniske tekster er ikke for amatører

Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som din målgruppe ikke kender. Generelt har vi det nemlig...

Adfærdspsykologi

Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...

Hjælp til LinkedIn

Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til fx opsætning...

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, der fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...

Kunderejsen skal føles rigtig

Alle virksomheder bør interessere sig for den digitale kunderejse. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil...

Selvstændige kvinder og søstersind

Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...

Hvad er lix ?

Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...

Lav jeres egen e-mail-politik

Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...

Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...

Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta

Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...

Spilder du tid og penge?

Tid er penge. Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så virksomheden fremstår...

Krisekommunikation – når budskaber er svære at give

Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...

Forstår dine leverandører, hvad du vil have?

Læg en strategi før I går i gang med at kommunikere og markedsføre. For hvis I ikke ved, hvad I vil, risikerer I at spilde tid på dårlige indsatser - og bruge penge på forkerte leverandører. Man kan ikke begynde at kommunikere noget om en virksomhed, før man ved, HVAD...

Kend kommunikationstrekanten

Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...

Er din virksomhed lidt kedelig?

Skriver din virksomhed tekster, der ligner konkurrentens? Ja, sandsynligvis.For selv om de fleste danske virksomheder dagligt bruger det skrevne ord til at nå kunderne, forsømmer mange at vise via sproget, hvad de står for. Hvis man kunne smage ord, ville mange...

Hader du at holde tale?

Mange mennesker frygter at holde tale. Men det er en vigtig kompetence, som mange undervurderer, selv om det er et kraftfuldt virkemiddel. Her er hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når...

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

 Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Viden om kundetyper gør det nemlig markant lettere at ramme en...

Kommunikation for ejerledede virksomheder

Ejerledede virksomheder er interessante i forhold til kommunikation og markedsføring, fordi ejerens personlighed påvirker de valg, der træffes. Selv om en virksomhed er vokset med mange medarbejdere, har det betydning, om ejeren er udadvendt eller indadvendt  – og...

Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?

Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? "Hvordan skriver man en e-mail?" bliver jeg sommetider spurgt om. Altså ikke det helt konkrete om, hvordan man gør, men et bud på, hvordan en god e-mail skal være. Derfor får du her inspiration til,...

Vær obs på potentielle kriser i din virksomhed

Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. Vi ser det jævnligt. Kriser i virksomheder eller hos...

Systematisk opbygning af kommunikationsplan

En kommunikationsplan hjælper dig med at knytte kunderne tættere og tættere til dig, fordi du opbygger systemer, så de kan se, at de kan regne med dig. Du laver ikke bare materiale, når du tilfældigvis har tid, men tager stilling til et fast flow, som din målgruppe efterhånden begynder at genkende.

Samtidig hjælper en kommunikationsplan med at få dine forskellige kanaler til at hænge bedst muligt sammen. Hvis du fx kører et tema i dine nyhedsbreve, kan det understøttes via opslag på sociale medier.

Lav faste og effektive rutiner i din kommunikationsplan. Fx ved at skrive nyhedsbreve for en måned ad gangen på en bestemt dag, så opgaven ikke forstyrrer din hverdag. 

Du kan fx lave et skema, hvor du opsætter de aktiviteter, du har planlagt. Skemaet kan hjælpe dig med at have overblik, så du kan følge med i, at dine beslutninger bliver ført ud i livet.

 

Eksempel på en kommunikationsplan

Eksempel på kommunikationsplan

Digitalt værktøj til din kommunikationsplan

En anden mulighed er at kigge efter digitale løsninger, som hjælper dig med at få overblik. Her kan du nemt tilrette din kommunikationsplan, når det er nødvendigt.

Der findes rigtig mange gode Saas-produkter til kommunikationsplanlægning.

SaaS er en forkortelse af ’Software as a Service’ og betyder, at du får eller køber adgang til at bruge software hos en leverandør. Ofte kan man få gratis adgang til basale værktøjer, og så tilkøbe abonnement med flere muligheder.

Plandisc (interaktivt årshjul)

Miro (fælles whiteboard)

Asana (planlægning)

Canva (grafisk værktøj)

…er eksempler på SaaS-produkter, som blandt andet kan bruges til at lave en kommunikationsplan. Jo flere af denne type systemer, du selv eller dine medarbejdere behersker, jo lettere kan jeres daglige arbejde med kommunikation og markedsføring blive.

Og husk: Hvis du ikke gør det, som du har planlagt – ja, så får du heller ikke de forventede resultater.

 

virksomhedens kommunikationsstrategi og kommunikationsplan

Du bør digitalisere dig til mere salg


Digitaliseringen
betyder blandt andet, at du kan samle alle vigtige dokumenter og arbejdsredskaber i skyen, og dermed tilgå dem når som helst og hvor som helst. Du kan fx lynhurtigt lave et stykke grafik i Canva eller opsætte en ny kunde i e-conomic.

Automatisering handler om at nedbringe manuelt arbejde og i stedet opsætte effektive processer, som sikrer, at noget sker automatisk. Fx ved at dit nyhedsbrevssystem automatisk igangsætter en mailserie, som sendes ud til nye modtagere.

Der er masser af muligheder for at arbejde digitalt og automatiseret med kommunikation og markedsføring. Du bør gå i gang med processen – jo før, jo bedre. Det vil nemlig kunne understøtte dit arbejde med en løbende opbygning af synlighed og give dig mere tid til at fokusere på din kerneforretning.

Hvis det fx er en strategi at arbejde med nyhedsbreve, er du nødt til at have automatiserede processer, så listen opbygges, imens du løser andre opgaver.

For synlighed er en løbende proces, som skal foregå over hele året.

 

 

Genbrug, genbrug, genbrug…

Dit materiale kan genbruges rigtig mange gange. Måske tror du, at du konstant bør udvikle ny kommunikation og markedsføring, men det er ikke nødvendigt. Det, som du og din virksomhed ved en masse om, er nyt stof for andre. Eller også kender de ikke netop din vinkel på det.

Undersøgelser viser, at man skal eksponeres for et budskab mindst syv gange, før man begynder at tage det til sig. Derfor kan du roligt vise dit materiale frem flere gange. Husk det, når du laver en kommunikationsplan.

Husk også, at selv om nogen har scrollet forbi dit budskab i fx et LinkedIn-feed, er det slet ikke sikkert, at de lagde mærke til det, fordi der sker så meget andet omkring os hele tiden.

Derfor: Gentag, gentag, gentag!

Måske skal du sige det samme på nye måder, eller vise det i en ny sammenhæng. Og du skal helt klart tilpasse det til de kanaler, du vil sende dit budskab ud i. Men vær altid bevidst om, at det råmateriale, du allerede har lavet, sagtens kan bruges mange gange.

 

Årsplan

Det er en god idé at lave en årsplan, hvis du har produkter, som skal lanceres på en bestemt tid af året – eller have særlig opmærksomhed. Fx op til påske, travle kursusperioder, julesalget eller hvad der nu passer til din forretning.

Opbygning af en årsplan vil naturligvis afhænge af, hvilke produkter du tilbyder, hvor mange I er om at sælge, hvordan salgsrytmen almindeligvis er etc.

Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

Lad nyhedsbreve indgå i dine kanaler

Måske skriver du ikke nyhedsbreve, fordi du ikke kan finde på indhold, eller også synes du ikke, at du har tid.

Det er en skam, for når dit budskab lander i en indbakke, kommer du tæt på din målgruppe. Din modtager har aktivt besluttet at åbne mailen fra dig, så derfor får du mere opmærksomhed end ved et opslag på sociale medier. Derfor er det en god idé at lade nyhedsbreve blive en del af din kommunikationsplan.

Eksempel til din kommunikationsplan: Sæt produktionen af nyhedsbreve i system

  • Du udnytter din tid effektivt ved at skrive en række nyhedsbreve på én gang. Ved at sætte en halv eller en hel dag af, arbejder du fokuseret og får opgaven overstået på én gang. Vælg fx et tema, og lav derefter 5-6 nyhedsbreve, som udfolder temaet på forskellig måde.
  • Hvis du bruger sociale medier, kan du i samme ombæring lave opslag dertil, som relaterer sig til nyhedsbrevet. Så har du også styr på de sociale medier i den kommende tid.
  • Opsæt nyhedsbrevene til automatisk udsendelse og opsæt de sociale medie-opslag i dit planlægningsværkstøj.
  • Sæt et kryds i kalenderen den dato, hvor du næste gang skal skrive nyhedsbreve – og tænk ikke mere på dem. Udover at notere hvis du får gode ideer til emner, så du har et afsæt at arbejde ud fra næste gang du skal arbejde på dine nyhedsbreve.
  • Lav automatiserede e-mails. Hvis du gør dig umage med en velkomstserie, kan du genbruge den i lang tid til nye modtagere af dit nyhedsbrev. Dermed ’uddanner’ du modtagerne i det, som du kan hjælpe dem med, og du sikrer, at indholdet bruges mange gange, efterhånden som nye personer tilmelder sig dit nyhedsbrev.
  • Også i nyhedsbrevene kan du arbejde med gentagelser – fx på bestemte tidspunkter af året.
    Tænk over, om du kan skrive nogle bestemte ting om dit produkt hver jul/påske/sommerferie etc.
  • Du kan desuden med fordel lave et årshjul med temaer, som knytter sig til den enkelte måned, så du har en 12 måneders plan for indholdet i dit nyhedsbrev.

Husk! Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

 

Noget af indholdet fra dine nyhedsbreve – fx fra de automatiserede e-mails – kan du kopiere og bruge i små ’stumper’ på sociale medier. Måske egner noget af det sig som citater, du kan opsætte grafisk.

Her kan du fx bruge værktøjet Canva. Få evt. en professionel til at lave nogle Canva-skabeloner, som du selv kan variere ved at udskifte citater og farver.

Der er mange nyhedsbrevssystemer at vælge mellem. Jeg bruger selv det danske system EasyMe, fordi det er meget GDPR-sikkert, og fordi jeg gerne vil støtte en dansk leverandør, som har lavet et rigtig godt produkt.

 

Husk også! Nyhedsbrev - Kommunikationsplan

Husk at lave en anden afsender-adresse til dine nyhedsbreve, end din sædvanlige e-mail. Jeg er blevet kunde hos flere af dem, jeg modtager nyhedsbreve fra – og så opstår der ofte et problem. Jeg indstiller nemlig alle nyhedsbreve til at lande i en særskilt postkasse, så de ikke forstyrrer mig i det daglige arbejde. Når jeg har tid og lyst, kigger jeg i mappen med nyhedsbreve.

Hvis jeg handler hos en leverandør, som bruger den samme afsender til både nyhedsbreve og e-mails, får jeg derfor ikke leverandørens personlige e-mail i min indbakke, og ser sommetider først mailen efter flere dage.

 

Jeg kan selvfølgelig ændre reglen for denne specifikke leverandør. Men så får jeg både leverandørens personlige mails + nyhedsbrevene i min indbakke, hvilket jeg synes er irriterende; der er en grund til, at jeg har lavet en regel for mine mails.

Selv skriver jeg ’Birgitte fra RETNING’, når jeg udsender nyhedsbreve, og ’Birgitte Iversen’, når jeg sender almindelige mails.

Salg - Kommunikationsplan

Du kan med fordel opdele salgsperioden i fire kommunikations-sprint:

 

 

Sprint 4

Start bagfra med at placere de tidspunkter, hvor dit produkt skal sælges. Afsæt fx fire dage til intensivt salg, hvor du er i tæt dialog med kunden, står til rådighed for deres spørgsmål etc.

 

 

Sprint 3

Placer herefter 7-10 dage, hvor du arbejder med at give kunderne lyst til produktet. Her skal du fx udsende ekstra mange nyhedsbreve, være mere aktiv på sociale medier end du allerede er etc.

 

 

Sprint 2

Brug nu 2-4 uger på at øge bevidstheden om, at produktet findes. Gør målgruppen klogere på produktet og mind dem om, hvad de kan bruge det til, hvilken værdi det skaber for dem etc.

 

 

Sprint 1

Laaaang periode, hvor du ’uddanner’ målgruppen i de mange fordele ved produktet. Se det som en periode, hvor du opbygger tillid og kendskab til både virksomhed og produkt.

Når du har sat de fire sprint i din kalender ved du, hvornår du skal gå i gang (Sprint 1) og hvornår din kommunikationsindsats kulminerer med en salgsperiode (Sprint 4)

Udover at få overblik, så du ved, hvornår du skal kommunikere og markedsføre, kan det være en fordel, at du ved med dig selv, at der er faste tidspunkter, hvor du skal koncentrere dig om salget – og dermed perioder, hvor du arbejder med andre ting.

 

 Hvis du har et produkt, som er afgrænset af tid – fx et kursus, som kun udbydes på bestemte tidspunkter af året – kan du bruge kommunikationen til at presse kunderne = ”Hvis de ikke handler NU, varer det lang tid, før chancen kommer igen.”

 

 

Intense salgsperioder – og ro til levering

Nogle virksomheder har adskilte salgs- og marketingafdelinger. Fordelen er, at de kan køre løs med hver deres område hele året. Ulempen er, at det let kan blive to forskellige verdener. Det gælder om at skabe et tæt samarbejde og løbende udveksle erfaringer, så man kan støtte hinanden i at nå målet.

I mindre virksomheder kan salg og marketing været samlet hos en eller ganske få personer, som samtidig skal levere til kunden. Hvis det er sådan hos dig, kan du med fordel adskille salgs- og leveringsperioder.

Mange selvstændige synes, at det er hårdt at arbejde med salg, så det kan være en lettelse at afgrænse det til bestemte perioder, hvor man så giver den fuld gas. Desuden giver det både mental og praktisk ro, at man har lange perioder, hvor man kan koncentrere sig om kunden.

 

Husk dog – uanset, om du er i en salgs- eller leveringsperiode – at du hele tiden skal opbygge en pipeline. Det må du ikke glemme i hverdagens travlhed. Du er nødt til konstant at tiltrække nye potentielle kunder, selv om du er i fuld gang med at sælge eller levere til dine kunder.

 

Kontor Jylland:
co-work | Bæredygtig Herning
Gl. Skolevej 1, 2. sal
7400 Herning

Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg

Email info@retning.dk

Tlf 23 11 50 20

CVR 30 10 82 80

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. RETNING forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.