Strategisk rådgivning giver det bedste afsæt til en optimal markedsføring

Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende

Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at markedsføre deres produkter. “Den der lever stille, lever godt”, siger de typisk.

Ofte har de i en årrække drevet solide forretninger og været dygtige til at afsætte deres produkter, uden at slå ud med armene i medier, på messer og så videre.

Men i disse år – og endnu tydeligere i disse Corona-tider – er der en ny udvikling omkring salg, fordi kunderne selv gør det opsøgende arbejde på nettet. De tager ikke fat i en virksomhed, før de er meget langt i salgsprocessen.

Den nye virkelighed betyder, at de ’usynlige’ ejerledere har brug for at slå sig løs – fx på sociale medier.

 

Hvorfor ændre på noget, som fungerer godt?

Du har styr på økonomien. Du er dygtig til at produktudvikle. Med din ro og troværdighed skaber du langvarige og loyale relationer. Og du er god til at holde fokus på din kunde og yder den gode service.

Men er det nok? Eller er der brug for lidt strategisk rådgivning? Måske et puf i den rigtige retning til at tænke mere digitalt, få optimeret processerne – sat de strategiske rammer?

I en travl hverdag, hvor alt synes at fungere godt, er fokus ikke meget på kommunikation og markedsføring. Men det kan være farligt at hvile på laurbærrene. Udviklingen går hurtigt, og det er bedre at være på forkant end lade sig overhale inden om af konkurrenterne. For du ved vel ikke, hvad konkurrenterne er i gang med?

 

Kommunikation som dine kunder ønsker, eller som du ønsker?

Er du selv mest til det trygge? Kan du lide at gøre, som du plejer? Så skal du være meget opmærksom på, at dine kunder måske godt kan lide mere spræl, overraskelser og forandring.

Du kan få store fordele af at have en strategi at læne dig op ad. Så ved du nemlig, hvordan du skal kommunikere til både nuværende og kommende kunder. Alle i virksomheden kan tage afsæt i de samme retningslinjer, så virksomhedens kommunikation opleves ens og strømlinet. Strategien kan samtidig blive starten på, at din virksomhed for alvor bruger de nye onlinekanaler til at nå en større målgruppe.

 

Ejerledere er dygtige – men kan blive dømt for nøl

Som strategisk rådgiver i små og mellemstore virksomheder har jeg mødt en del ejerledere. De er oftest kendetegnet ved at være omkostningsbevidste, sætter en ære i, at forretningen klarer sig godt og har typisk en solid økonomi. Medarbejderne har tit en høj anciennitet, og er meget loyale over for virksomheden.

Du er sikkert professionel at samarbejde med. Du forstår, at forandringer kræver et langt, sejt træk, og du skifter ikke mening i utide.

Netop derfor er det vigtigt at arbejde strategisk og få den rette strategiske rådgivning til at skabe en solid og fremadrettet kommunikations- og marketingplan, som virkelig batter noget og sikrer, at din investering giver afkast.

Men i en travl hverdag, hvor du ofte har mange kasketter på i virksomheden, og er inde over de fleste beslutninger, bliver dagene tit fyldt med lavpraktiske her-og-nu gøremål. Tanken om hvordan der kommunikeres, eller hvor og hvordan markedsføringsbudgettet bruges mest optimalt, skubbes til næste uge. Du vil jo gerne træffe den rigtige beslutning…

 

Der skal handling til

For at der kommer resultater, skal der handling til. Det er for sent at gå i gang, når jorden brænder – så er løbet kørt i denne tid, hvor der virkelig sker meget omkring virksomheders kommunikation og markedsføring. Hvis du overlader din kunde til sig selv, ved ikke at kommunikere korrekt på nettet, ja, så overlader du i praksis kunden til konkurrenter med styr på blandt andet dialogen på hjemmesider og sociale medier.

>>

Vil du vide mere om din betydning for virksomhedens udvikling? Så få e-bogen: Ejerens betydning for virksomhedens udvikling

>>

Har du en lille eller mellemstor virksomhed?
Så tilbyder jeg 20 minutters gratis og uforpligtende rådgivning om, hvordan du kan komme i gang med at arbejde mere strategisk med kommunikation og markedsføring; herunder hvad du bør prioritere først. Læs mere her.

 

RETNING

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80