Blib bedre til kropssprog

Bliv bedre til kropssprog

Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det er en færdighed, som vi konstant udvikler og bliver bedre til gennem hele livet. Men har du helt styr på dit eget kropssprog?

Hvad er kropssprog?

Det siger måske sig selv, men kropssprog er den nonverbale kommunikation. Det vil sige alt udover de ord, der kommer ud af munden på os. Kropssprog omfatter kropsholdning, gestikulation, ansigtsudtryk, øjenbevægelser, fysisk placering af os selv m.m.

 

En korrekt aflæsning af kropssproget kan være afgørende for, at du ikke ender i situationer, hvor kommunikationen går skævt. For hvis du kun hæfter dig ved de ord, din samtalepartner siger, kan der hurtigt opstå misforståelser. Tag for eksempel en hverdagssituation, hvor du møder en gammel bekendt. Du spørger: ”Hvordan har du det?” og personen svarer ”Fint”. Ud fra den verbale kommunikation kan vi drage den konklusion, at personen har det fint, men hvis vi kombinerer dette med personens kropssprog, kan historien være en helt anden. Hvis personen lyser op og smiler stort, mens han eller hun siger det, virker den tidligere konklusion umiddelbart til at holde stik. Hvorimod hvis personen krummer sig sammen, kigger ned i jorden og har et trist ansigtsudtryk, kunne det tyde på, at han/hun ikke har det godt.

 

Vores kropssprog har altså derfor stor betydning, når vi kommunikerer med andre. En god forståelse for, hvordan man aflæser kropssprog, øger samtidig også vores empati og hjælper os til at skabe bedre relationer til andre.

 

Send de rigtige signaler

Nu hvor vi har fået på plads, hvor vigtigt kropssprog er, er det på tide at se på, hvordan du kan forbedre dit eget kropssprog, så du får sendt de rigtige signaler. Med inspiration fra Rhetor har jeg samlet en guide til dig her, der kan hjælpe dig med at få en bedre forståelse for, hvordan du forbedrer dit kropssprog.

 

Kropsholdning

Sørg for at have en god kropsholdning. Du skal hverken være for underspændt eller for overspændt. Hvis du er underspændt – altså at du falder sammen i kroppen – signalerer du ligegyldighed, og er du overspændt – når du overstrækker i knæene og ryggen – kommer du til at se anspændt og nervøs ud. Sørg i stedet for at rette ryggen, placer dine ben solidt i jorden og sænk dine skuldre. En god kropsholdning får dig til at se mere selvsikker ud.

 

Gestikulation

Gestikulation omhandler, hvordan du bruger dine arme og hænder, når du taler. Her skal du sørge for at undgå gestik, som distraherer dit publikum, som for eksempel, at du piller ved dine fingre, dit hår eller dine briller. Du bør også undgå at stå med armene over kors, da dette signalerer lukkethed. Sørg i stedet for at bruge dine hænder og bevæg dem på en fast og rolig måde, der passer til det, du snakker om.

 

Mimik

Mimik omhandler ansigtsudtryk. Ligesom ved gestikulationen skal den være naturlig og passe til det, du snakker om. Hold øjenkontakt med dit publikum for at sikre, at du som taler er nærværende. Det værste du kan gøre, er at kigge ned i gulvet, da dette signalerer usikkerhed. Sørg samtidig også for at smile. Du behøver ikke at gøre det konstant, men send smil en gang i mellem, for at det hele ikke skal blive alt for seriøst og tungt.

 

Bevægelse

Bevægelse afhænger af, hvor du er placeret. Står du på en scene med frit udsyn til hele din person, kan du med fordel bruge pladsen til at bevæge dig lidt rundt. Står du derimod bag en talerstol, skal du bevæge dig knapt så meget, da dette kan tolkes som rastløshed og distrahere dit publikum.

 

Toneleje

Toneleje er den måde du snakker på. Her skal du sørge for at tale højt og tydeligt, så dit budskab kommer ud til publikum. Snakker du lavt og mumler, signalerer du nervøsitet og publikum kan få indtrykket af, at du ikke er helt sikker i det, du snakker om. Her skal du også holde øje med din talehastighed. Vi har en tendens til at snakke hurtigt, når vi er nervøse. Træk vejret dybt og tag evt. en slurk vand, hvis du pludselig lægger mærke til, at du snakker for hurtigt.

 

Og sidst men ikke mindst: øvelse! Som ved alle andre evner og færdigheder gør øvelse mester. Og kropssprog er ingen undtagelse. Øv dig hjemme foran spejlet og evt. foran et familiemedlem, en ven eller din partner. Øver du dig foran en person, har du mulighed for at få feedback. Tit kan andre se noget, som vi ikke selv kan, derfor ville dette være den bedste metode.

 

»

 

Få hjælp til at ramme plet

Er du interesseret i, hvordan din kommunikation kan blive skarpere på tværs af platforme? Eller vil du gerne blive bedre til at vælge den rette platform?

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80