Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?

Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig?

Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge:

  • Hvad siger omgivelserne om din virksomhed?
  • Hvad oplever kunden?
  • Er det de rigtige, som kender virksomheden?

Jeg kan høre, at mange ejere taler om brancher, når de skal svare på, hvem deres kunder er. Men man sælger ikke til en branche – man sælger til mennesker i en branche. I disse år sker der vanvittig meget omkring salg, fordi kunder selv vil finde produkterne på nettet. De ønsker ikke at tale med en sælger, før de er meget langt i salgsprocessen, og derfor er det utrolig vigtigt, at man forstår det menneske, som almindeligvis falder for virksomheden og dens produkter. Du skal ganske enkelt have så præcis en forståelse, at du ved, hvordan du kommunikerer til kunden, når han/hun sidder på sit kontor eller hjemme i sofaen og på egen hånd træffer beslutninger.

Når din virksomhed skal finde nye kunder, er det vigtigt at kende de potentielle kunders forventninger, så kommunikation og markedsføring kan tilrettelægges efter, hvordan kunden rammes mest præcist. Det er vigtigt, at du er bevidst om, at du måske sælger til mennesker, der er anderledes end dig selv og dine medarbejdere. Måske motiveres de af noget helt andet, end I gør.

En god metode til at indkredse din kunde er Emotionelle Kundetyper (forhandlerlink)

Metoden inddeler kundetyper i fire forskellige farver. Den minder om mange af de persontypetest, som du sikkert kender, fx DISC, Enneagram mv., og er baseret på noget af det samme grundlæggende teori. Men der er en markant og vigtig forskel: Emotionelle Kundetyper® handler om købsadfærd.

Foruden de solide teorier bygger metoden på mere end 3000 casestudier, som viser, at købelyst opstår, når tre parametre går op i en højere enhed:
Identitetsfortælling, god mavefornemmelse og logiske argumenter.

Altså: Hvilke følelser er i spil hos mennesker, der køber. Og hvilke ‘knapper’ kan du og dine medarbejdere helt konkret trykke på for at udløse menneskers lyst til at købe hos jer?

De fire kundetyper stiller sig selv vidt forskellige spørgsmål i købs-øjeblikket:

  • Den røde kundetype: Føler jeg mig inspireret
  • Den gule kundetype: Giver det mig den helt rigtige følelse?
  • Den blå kundetype: Vinder jeg tid eller penge ved købet?
  • Den grønne kundetype: Er det god kvalitet og noget, jeg kender?

Du kan læse mere om metoden her (forhandlerlink)

 

Tip:

  • Spørg kunderne hvad de tænker om din virksomhed. Hvis du ligner de fleste andre mennesker, kan du ikke lide at stille sådan et spørgsmål, for tænk nu, hvis der kommer ubehagelige svar. Men faktisk vil rigtig mange kunder gerne hjælpe, og de kommer måske med iagttagelser, som du ikke selv kan vide noget om, fordi de ser virksomheden udefra, og du ser den indefra. De giver dig dermed inspiration til, hvad du skal kommunikere mere – og mindre – om.

 

Vil du arbejde med din virksomheds omdømme?  Så klik her

RETNING

Drewsensvej 3

8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80