
Hvad er en ghostwriter
En ghostwriter skriver på vegne af andre.
Begrebet kendes fra forlagsverdenen, hvor en person – fx en erhvervsleder eller en politiker – får hjælp fra en forfatter (= ghostwriter) til at skrive en tekst. Det kan fx være en biografi eller en fagbog.
Men efterhånden bruges ghostwriting af mange flere. Ledere, specialister og privatpersoner bruger en ghostwriter til tekster som kronikker, læserbreve, taler, analyser og rapporter. Kort sagt skriftlige formater, hvor det er vigtigt, at det færdige resultat fremstår professionelt.
En ghostwriter er med andre ord en tekstforfatter, som skriver på vegne af andre.
Ghostwriting er også at blive udfordret
Ghostwriting handler i høj grad om at afkode afsenderens ‘tone of voice’, så andre ikke opdager, at en anden har skrevet teksten. For en ghostwriter er egentlig bare et redskab. Selve budskabet kommer jo fra den person, som har brug for hjælp, fordi han eller hun har for travlt til selv at skrive, eller vil sikre sig, at den skriftlige formidling er professionel.
Hvis du er på udkig efter en ghostwriter, vil jeg anbefale, at du blandt andet er opmærksom på dette:
- Find en ghostwriter, som enten er erfaren i ghostwriting eller har kendskab til dit faglige felt.
- Sørg for at I har en god indbyrdes kemi. Din ghostwriter skal være god til at opfange dine signaler og samtidig være en person, som du er tryg ved og har fortrolighed med.
- Din ghostwriter skal kunne give dig et fagligt og menneskeligt modspil, så du ikke kun bliver ’strøget med hårene’, men også udfordres undervejs i processen. I skal have et fælles mål om, at slutproduktet bliver så godt som muligt, og det kræver, at du bliver udfordret, hvis det er nødvendigt.
- Find en ghostwriter som har faglig tyngde til også at være din sparringspartner. For selv om du selv ved, hvad der skal formidles, så er det en fordel at drøfte budskab og argumentation med andre undervejs i processen.
Eksempler på ghostwriting
Ghostwriting kan fx omfatte:
Kronikker og læserbreve – med en ghostwriter
Her kan en ghostwriter hjælpe med at sætte ord på dine holdninger. I kronikken kan holdningen foldes mere ud, og netop her kan den eksterne hjælp være god. For hvis man selv er meget opslugt af et emne, kan det være svært at udvælge de rette argumenter og nuancer – og skrive dem kort og præcist.
At se sine egne holdninger eller faglige viden formuleret af andre kan være både inspirerende og give aha-oplevelser – men også det modsatte, når man ser det sort på hvidt: UPS – så markant mente jeg det heller ikke.
Faglige indlæg – med en ghostwriter
Når man skal formidle sin viden, kan man risikere at bruge for mange fagudtryk. Derfor er det en fordel, at en ghostwriter fører pennen, så man undervejs i processen kan sparre omkring budskabet og hvorvidt det rammer den målgruppe, som det er tiltænkt. Faglige indlæg er nemlig en hårfin balance: Teksten må ikke være så fagligt indforstået, at udenforstående har svært ved at afkode, hvad der menes. Omvendt må indholdet i teksten heller ikke blive så let i sit udtryk, at andre fagfolk finder det for tyndbenet. Faglig formidling er jo også at demonstrere sin viden, så der skal bruges en passende mængde fagudtryk og indsigter.
Analyser og rapporter – med en ghostwriter
Jeg har i årenes løb lavet en del forskningsformidling og dermed også været involveret, når dygtige fagfolk skulle kommunikere deres resultater i analyser og rapporter. Her gælder det samme som for de faglige indlæg; at kommunikationen skal balancere mellem god formidling og faglig tyngde.
Nej – ghostwriting er ikke snyd
Ghostwriting er en af de discipliner, som har fyldt meget i min tid som tekstforfatter.
Da jeg i 2007 startede som selvstændig, kom jeg lidt tilfældigt til at skrive både kronikker og analyser på vegne af andre. Og faktisk er det nogle af de opgaver, jeg nyder allermest. Det er nemlig rigtig interessant at leve sig ind i, hvordan andre gerne vil skrive.
Det gælder om at forstå det enkelte menneske og lytte sig frem til de ord og vendinger, som han eller hun bruger. Jeg skal skrive på en måde, som passer til afsenderen, så derfor lægger jeg mærke til, hvilke ord og vendinger, vedkommende bruger, og om teksten skal være humoristisk, saglig osv.
Det betyder, at opgaverne er meget forskellige, og det er en herlig faglig udfordring at hjælpe min kunde med at sætte ord på det, som han eller hun vil kommunikere. Det giver mig et interessant indblik i mange forskellige holdninger og fag.
Og nej, ghostwriting er ikke snyd. Det er bare en måde at få hjælp til hverdagens mange arbejdsopgaver. Det bruges af mange flere mennesker, end du aner, fordi de ikke selv har tid og måske heller ikke er så gode til at skrive, som de kunne ønske.
Kontakt mig gerne, hvis du har brug for hjælp til ghostwriting.
Jeg skriver primært erhvervsrelateret. Fx til brancher som mode & livsstil, byggeri & arkitektur, produktionsvirksomheder, handelshuse, it & digitalisering, sundhed og HR. Desuden opgaver omkring videns- og forskningsformidling; herunder rapporter og analyser.
Jeg løser ikke opgaver for politikere, og ghostwriter heller ikke bøger.
Læs evt. mere om mine ydelser som tekstforfatter:
>>
Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?
Eller er du i tvivl, om den virker?
Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.
Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Jeg hedder Birgitte Iversen. Som erfaren tekstforfatter og kommunikationsrådgiver hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med kommunikation og markedsføring.
Siden 2007 har jeg som selvstændig hjulpet tekstilbranchen, træ- og møbelindustrien, byggeriet og produktionsvirksomheder. Jeg laver også en del for it-branchen, hvilket giver god indsigt i de valg, ejerledere skal træffe omkring digitalisering.
Velkommen til min blog – Værsgo: Læs løs 😊
Business Model Canvas på dansk – Planet, Personer & Profit
Business Model Canvas er en metode, som gør det nemt at overskue en forretningsmodel, fordi den hjælper dig med at beskrive, designe, udfordre og udvikle din virksomhed. Modellen er meget populær, fordi den samler alle virksomhedens processer i ét billede (canvas =...
Shitstorm – Midt i orkanens øje
Hvad gør ledelsen, hvis en virksomhed lander i en shitstorm? Enhver krise er unik, så det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, hvad der er bedst at gøre. Men her er inspiration til, hvilke veje I kan gå, afhængig af shitstormens karakter. Hvis krisen kradser i...
Hav styr på din e-mail-signatur
Vi sender dagligt et væld af mails til hinanden. Men ofte er mail-signaturen mangelfuld. Det er en skam, for en god mail-signatur kan synliggøre, hvad virksomheden arbejder med og sende et stærkt professionelt signal Med venlig hilsen Peter. Så kort kan afslutningen...
Erhvervsnetværk – Fif til de usikre
Når vi danskere er ude i erhvervsnetværk, søger vi ofte sammen med folk, som vi kender i forvejen. I stedet bør vi opsøge nogen, vi ikke har mødt før. For de er måske adgangsbilletten til en fremtidig god forretning Jeg deltog på et tidspunkt i et seminar om...
Ad eller af?
Der er en verden til forskel på, om et tog kører ad sporet eller det kører af sporet. Derfor er det en rigtig god idé at få styr på de to små ord ’ad’ og ’af’ Er du tit i tvivl, om du skal skrive ad eller af? Så er du ikke alene, for rigtig mange bytter rundt på de to...
Kortlæg kunderejsen b2b
Du skal kommunikere til kunden på det rette tidspunkt. Det har jeg tidligere skrevet denne artikel omNu skal vi se på, hvordan du helt konkret kan arbejde med at afdække kunderejsen b2b i din virksomhed. Kortlæg kunderejsen i din b2b-virksomhed. For så bliver...
Manualen til gode SEO-tekster
Af tekstforfatter Majbritt Lund - gæsteblogger hos RETNING 2 gode nyheder: Du kan sagtens skrive gode tekster, selv om de skal søgemaskineoptimeres. Det er ikke så svært at skrive en SEO-tekst. Det sværeste er at finde de rigtige søgeord. Derfor begynder alt...
Soloselvstændig? Træn din forretningsmuskel
Er du soloselvstændig, freelancer eller ejer af en mikrovirksomhed? Så har du mange jern i ilden. Men husk, at et af dem skal være forretningsudvikling. For ellers risikerer du at arbejde alt for meget – og tjene deprimerende lidt. Måske går du til fitness, håndbold...
Sæt hjemmesiden i arbejde
Konvertering er ikke et ord, som kun knytter sig til lån. Det er også et afgørende begreb, hvis du vil sælge via din virksomheds hjemmeside. En konvertering sker, når de besøgende foretager en handling, som er værdifuld for virksomheden. Fx ved at købe i webshoppen,...
Er du woke nok til at sikre din forretning?
For få år siden tænkte ingen over, at der blev røget smøger til et møde. Men i dag er rygning på jobbet ilde set. For ny viden skaber nye virkeligheder. Netop derfor må du ikke himle med øjnene ved tanken om en kageperson. For woke -økonomien kommer også til at kunne...
Bliv bedre til kropssprog
Kropssproget er noget af det vigtigste, når vi skal aflæse andre. Og når andre skal aflæse os. Du ved det måske ikke, men du er faktisk allerede ekspert i at aflæse andres kropssprog. Evnen får vi nemlig allerede som nyfødte, når vi skal aflæse vores forældre, og det...
Call-to-action i e-mailmarketing
Call to action i email marketing - også kaldet CTA. Måske anvender du det allerede selv, når du sender nyhedsbreve ud? CTA-knapper er en essentiel del af e-mailmarkedsføring. I bloggen her får du en introduktion til disse små knapper, samt hvordan du med succes...
Få succes med hybride møder
RETNING har tidligere skrevet om ulemperne ved Zoom-møder kontra fysiske møder. De virker unaturlige og er udmattende for deltagerne, fordi vi ikke kan bruge vores interaktive evner. Imidlertid er der også en tredje model, der er værd at overveje brugen af: Hybride...
Zoom-møder
Under corona blev vi introduceret for en helt ny måde at omgås hinanden: Zoom-mødet. Her er sprogforskeres bud på, hvorfor Zoom-møder kan føles hårdere end den fysiske variant. Zoom-udmattelse (eng. Zoom fatigue) er et begreb, der opstod under Coronapandemien, da vi...
Udvid dit netværk gennem smalltalk
Smalltalk. Mange hader det og vil helst undgå det. Men faktisk kan smalltalk være en god mulighed for at skabe et større professionelt netværk. Denne blog handler om, hvordan du kan udvide dit netværk gennem smalltalk. Skab kontakt! Forestil dig, du er til en...
Pitch din forretningsidé
Har du fået en god idé til din forretning? Og skal du overbevise samarbejdspartnere og investorer om at hoppe med på den? Så er det godt at tænke over en pitch. Jeg giver dig her nogle simple råd, så du er klædt godt på til din pitch af din forretningsidé. Hvad er en...
Krig om ord
Hver gang vi skriver, vælger vi vores ord. Nogle gange er vi mere nøje med dem end andre gange, men vores ordvalg er vigtige for, hvordan teksten bliver forstået, og hvilke billeder den maler i hovedet på læseren. Vælg dine ord nøje Måske har du før hørt, at "i krigen...
Om blogging
Dette er et rigtigt meta-blogindlæg, for emnet er nemlig blogindlæg for B2B-virksomheder. Du vil derfor forhåbentlig opleve, at de gode råd afspejles i blogindlægget selv. Lær mere om, hvordan du får succes med at skrive content til dine kunder og bliv en del af den...
Medieoverblik 2022
Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage....
Tendenser 2022 – Online markedsføring
Corona-pandemien har givet os alle nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor vil der i det kommende år ske meget, når det gælder digital kommunikation og markedsføring. Lad os kigge på tendenser for 2022, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus...
Tendenser sociale medier
Sociale medier er sandsynligvis en del af din kommunikationsstrategi. Det har mange fordele – men giver også meget arbejde. For der er hele tiden ændringer og nye tendenser, du skal forholde dig til. Du får her et bud på noget af det, som rører sig på Instagram,...
It-virksomheder i ond cirkel
It-virksomheder er kommunikationsmæssigt fanget i en ond cirkel, som hæmmer salget. Mange små og mellemstore it-virksomheder kaster sig ud i en digital tilstedeværelse uden at lave en strategi eller afsætte de nødvendige ressourcer. Det er som om de forventer, at...
Få styr på dine kunders digitale forventninger
Sociale medier skaber kun resultater for din virksomhed, hvis du har en målrettet strategi. Her er fire råd om, hvordan du skaber relevant indhold. Rådene henvender sig især til komplekse brancher; fx it-virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder opretter en...
Tekniske tekster er ikke for amatører
Er din virksomheds produkt eller ydelse kompliceret? Så skal du gøre dig ekstra umage med kommunikationen. Som fagperson er det svært at vurdere, hvad andre forstår. Sandsynligvis bruger du ord og forkortelser, som de ikke kender. Generelt har vi det nemlig med at...
Adfærdspsykologi
Adfærdspsykologi kan blive din genvej til mere salg. Adfærdspsykologi handler om, hvad man GØR. Ikke det vi tænker – bevidst eller ubevidst – men det, som man helt konkret kan observere, at vi foretager os. Adfærdspsykologi udspringer af behaviorisme, som betvivler,...
Hjælp til LinkedIn
Er du (lidt) skrækslagen for LinkedIn? Hvis du synes, det er svært at komme i gang med LinkedIn, er du langt fra alene. Rigtig mange skal nemlig tage en dyb indånding, før de kaster sig ind på netop dette sociale medie. Derfor vælger nogle at få hjælp til LinkedIn....
Kommunikationsplan – sådan gør du
Kommunikation og markedsføring er tidskrævende. Med en kommunikationsplan kan du sætte opgaverne i system, så du kan løse dem så hurtigt som muligt. Alt for mange virksomheder arbejder ustruktureret med kommunikation og markedsføring. Det er spild af både tid og...
Strategisk rådgivning – vær ikke din egen værste fjende
Strategisk rådgivning sikrer systematisk fokus på din virksomheds kommunikation og markedsføring. I disse år går udviklingen stærkt, så du skal lægge fornuftige planer, som fastholder kunderne - og tiltrække nye. Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at...
Kunderejsen skal føles rigtig
Alle virksomheder bør interessere sig for kunderejsen. Hvis du har en B2B-virksomhed, og sælger komplekse løsninger, bør du især spidse ører. Få styr på alle mellemstationerne; fra et menneske har brug for noget – til han/hun køber hos netop dig. Forestil dig, at du...
Selvstændige kvinder og søstersind
Under radaren hjælper selvstændige kvinder hinanden på vej som aldrig før. Corona har boostet en tendens, som hverken B2B-virksomheder eller erhvervsfremmesystem har naturlig adgang til. Jeg har brugt en formiddag på telefonsnak med en medarbejder hos mit...
Hvad er lix ?
Hvad er lix ? En lix-beregner er din genvej til viden. For hvis du kender dit lix-tal, så ved du, om du skriver lette eller svære tekster. Der er alt for mange virksomheder, som skriver lange og knudrede tekster. Og det er et problem. For så har modtagerne svært ved...
Lav jeres egen e-mail-politik
Hurra for e-mails – men for pokker, hvor tager de meget af vores tid.Det er derfor en god idé, hvis din virksomhed har en e-mail-politik, for fælles spilleregler gør arbejdsdagen mere effektiv for alle. Samtidig sikrer en nedskreven e-mail-politik, at nyansatte...
Virksomhedens omdømme – Hvad tænker andre om din forretning?
Virksomhedens omdømme er vigtigt – men ved du, hvad andre siger og synes om den? Og fremstår din virksomhed troværdig? Hvis din virksomhed har en tydelig profil, er det let for omgivelserne at afkode, hvad den tilbyder. Derfor kan du med fordel undersøge: Hvad siger...
Virksomhedens identitet – og ejerens – påvirker kommunikation og markedsføring
Hvordan ER din virksomhed? Hvordan er medarbejderne? Hvordan er du? Virksomhedens identitet og kultur er det, som omverdenen i praksis mærker i samarbejdet. Ofte kan virksomheden selv være blind for dette, fordi det er så svært at vurdere sig selv. Når jeg hjælper...
Generationsskifte – Bløde værdier er hård valuta
Generationsskifte er en øm tå, som små og mellemstore virksomheder bør tale om i god tid – ellers kan det gå grueligt galt. ”Nogle vil kalde det de lidt blødere værdier… Jeg vil lægge vægt på, at de er hårde nok til at kunne bringe selv veldrevne og gamle virksomheder...
RETNING-metoden
Synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig. I en virksomhed skal tid og penge bruges fornuftigt. Det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt. Desværre vælger mange...
Spilder du tid og penge?
Hvis din virksomhed er travl, risikerer du og dine medarbejdere at træffe hurtige og forkerte beslutninger om kommunikation og markedsføring. Der er både tid og penge at spare ved at støbe et solidt fundament, så medarbejderne har en fælles forståelse for, hvilke...
Krisekommunikation – når budskaber er svære at give
Krisekommunikation kan undgås med god forberedelse. Husk, at kommunikationsstrategier skal laves i både med- og modgang. Hvis du skal informere om noget svært, fx en fyringsrunde, er det vigtigt, at du forbereder kommunikationen grundigt på forhånd, så du gør den...
Forstår dine leverandører, hvad du vil have?
Når corona-støvet har lagt sig, skal mange virksomheder i gang med at kommunikere og markedsføre igen. Men læg nu en strategi først, så I ikke spilder tid og penge på forkerte leverandører af kommunikation og markedsføring Man kan ikke begynde at kommunikere noget om...
Kend kommunikationstrekanten
Kommunikationstrekanten hjælper dig med at forstå de tre områder, som SKAL hænge sammen for at du kan skabe professionel kommunikation Hvis du vil lave professionel kommunikation, er der tre overordnede områder, som du skal arbejde aktivt med:Hvis du arbejder...
Er din virksomhed lidt kedelig?
Hvilken effekt har det mon, at danske virksomheder meget (meget!) ofte fortæller kunderne nøjagtigt det samme som konkurrenten? Det svarer jo til at gå til en fest og hele aftenen præcist gentage det, som de andre ved bordet siger. Det ville nok hurtigt få...
Hader du at holde tale?
Mange mennesker frygter at holde tale. Her er lidt hjælp til næste gang, du skal have medarbejderne med dig – eller vil slå på glasset til familiefesten. Forberedelse, når du skal holde tale Først og fremmest: Forbered dig! Så virker du mere selvsikker og...
Jeg tager en ny retning – vil du med?
Da det nye tiår blev skudt ind, skiftede c:ommunicate navn til RETNING. Fremover har jeg fuld fokus på strategiforløb for små og mellemstore virksomheder. Når en virksomhed skal kommunikere og markedsføre, er der et væld af veje at gå. Faktisk så mange, at det i sig...
Pral! Den grønne kundetype vil have ro – men ejeren skal finde mod til at larme
Hvis du sælger til den grønne kundetype, skal din virksomhed helst ikke være for langt fremme i skoene. Hvis du selv er grøn, skal du finde modet til at prale. Jeg kender en del virksomhedsejere, som ikke bryder sig om at markedsføre deres produkter. ’Den der lever...
Vær præcis! Tid er penge for den blå kundetype
Magt, penge og konkurrence er sagen for en blå kundetype. Du kan kende den blå kundetype på, at han/hun drømmer stort og dyrt.Blå er den ene af fire farver i 'Emotionelle Kundetyper' – en forskningsbaseret metode, der handler om at skabe loyale kunder og koble...
Sådan sælger du til den gule kundetype
Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre. Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for...
Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?
Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, bør du komme i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I har forsømt at udvikle en bæredygtig forretningsmodel. For noget tid tilbage var jeg til et arrangement med...
Sådan sælger du til den røde kundetype
Selvstændige designere har som regel lækre produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til. Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år...
Kommunikation for ejerledede virksomheder
”Fra Tvivl til Retning” er for ejerledere, som vil synliggøre deres virksomhed med kommunikation og design. Forløbet har jeg udviklet sammen med Lone Storgaard fra Design Concern, fordi vi oplever, at mange er usikre på, hvordan de skal kommunikere i en tid, hvor det...
Hvilken type er din kunde?
Kender du metoden om emotionelle kundetyper? Den kan bruges til at tilrettelægge kommunikation og markedsføring, der frister din kunde til at købe Mange små og mellemstore virksomheder har et lidt diffust billede af deres målgrupper. De taler ofte om ’kunden’ eller...
Forstår modtageren, hvad du vil opnå med din e-mail?
Hvordan sikrer du, at modtageren læser – og svarer på – din e-mail? Sådan bliver du synlig i dine kollegers, kunders og samarbejdspartneres propfyldte indbakker: Hvad vil du opnå? Hemmeligheden ved den gode e-mail er, at du ved, hvad du vil opnå INDEN du skriver. Skal...
Sexisme eller ej – vær obs på potentielle kriser i din virksomhed
Der skal være sammenhæng mellem, hvad din virksomhed SIGER, og hvad I GØR. Ellers kan I risikere, at hammeren falder. Ligger der mon potentielle kriser og ulmer hos jer? Så bør I kigge på krisekommunikation. [Skrevet i efteråret 2020]Underholdningsværdien er høj hos...
Mødeadresse Jylland:
UNIT01
Højbovej 1
8600 Silkeborg
Mødeadresse Sjælland:
La Oficina
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg
Seneste kommentarer