RETNING-metoden

RETNING-metoden er vejen til en skarp og gennemarbejdet kommunikations- og markedsføringsstrategi. For synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig.

Mine børn har aldrig fattet, at jeg ELSKEDE at få lektier for i hele min skoletid. Og jeg læste mig gennem hele bogsamlingen på det lokale bibliotek. Men jeg havde også mange fritidsinteresser, for blandingen af teori og praksis var min ’ting’ – og er stadig min drivkraft.

Derfor har jeg i mere end 20 år slugt uddannelser og bøger om strategi – og haft både hoved og hænder dybt begravet i kommunikation og markedsføring. Jeg har afprøvet teorier i praksis år efter år. Altid i og omkring små og mellemstore virksomheder, fordi man netop der kan sætte det hele i spil. I en SMV skal tid og penge bruges fornuftigt, så det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt.

Desværre vælger mange små og mellemstore virksomheder forkert gang på gang, fordi de ikke ved, hvad der skaber værdi for netop dem. Nogle annoncer bliver gode. Andre gør ikke. Og ingen aner rigtigt, hvorfor det gik godt eller skidt. Dermed kommer virksomhedens kommunikation og markedsføring til at stritte i mange retninger. Og resultaterne bliver derefter. Tilfældige. Resultatløse. Og alt for dyre.

Fastlæg strategien, før du vælger kanaler. Husk det!
Leverandører lyder overbevisende, når de foreslår dig, at du skal være på Facebook, have en ny hjemmeside eller annoncere i et magasin. Men du skal ikke vælge kanaler, før du ved, hvad der skaber værdi.
Først skal strategien fastlægges. Bagefter kan du og dine leverandører tage stilling til, hvor og hvordan din virksomhed skal synliggøres.
Det er akkurat ligesom at lave mad; du har en opskrift, før du køber ingredienserne. Og du tager stilling til, hvordan maden skal forarbejdes, inden du tænder ovnen, smelter smør på panden eller koger vandet. Det vil jo være ærgerligt at gøre alle tre dele, hvis retten skal spises rå.

Seks vigtige trin
Jeg har været tæt på hundredvis af ejeres overvejelser om, hvordan deres virksomhed skal udvikle sig. Det har lært mig, at vi både skal analysere muligheder, se på dine personlige ressourcer og forstå kundens prioriteringer, før vi fastlægger strategien.

Jeg har erfaret, at der er seks områder at arbejde med, og dem har jeg samlet i RETNING-metoden:

RETNING gør-det-selv 
Du (og dine medarbejdere) skal selv have hænderne i bolledejen. Jeres strategi skal ind under huden og omsættes til en praksis, der fungerer i netop jeres hverdag.

RETNING hvorhen 
Analyse-fase. Hvad tjener I penge på? Hvad er forretningsmodellen? Hvad skal din virksomhed være kendt for?

RETNING mig & min virksomhed
Er du typen, der slår ud med armene og fortæller en masse? Eller holder du af vendingen ’Den, der lever stille, lever godt’? Både medarbejdere, leverandører og kunder mærker konsekvensen af, hvem du er – på godt og ondt. Derfor skal du være bevidst om både dine stærke og dine svage sider.

RETNING målgruppe
Under 10 % af en købsbeslutning er baseret på bevidste argumenter. Din målgruppe bliver konkret at arbejde med, når du lærer om Emotionelle Kundetyper® (forhandlerlink), som er en forskningsbaseret metode, der giver dig konkrete skabeloner, tjeklister, ordlister og trin-for-trin guides, så du undgår fejl i markedsføringen.

RETNING strategi
Ud fra arbejdet med de tidligere trin fastlægges en strategi, som passer til netop din virksomheds mål.

RETNING handleplan
Nix – det må ikke bare blive ved snakken. Derfor skal der laves en klar handleplan, med deadlines og ansvarspersoner. Samt konkrete mål, så du kan tjekke, at resultaterne kommer, og så I kan bygge videre på erfaringerne.

 

I den kommende tid vil jeg fortælle mere om de enkelte trin – følg med her på bloggen, eller tilmeld dig nyhedsbrev her.

 

Vil du arbejde professionelt med kommunikation i din virksomhed? Så klik her.

RETNING

Drewsensvej 3

8600 Silkeborg

Telefon 23 11 50 20

E-mail info@retning.dk

CVR 30 10 82 80