RETNING-metoden

RETNING-metoden

Synlighed handler ikke kun om at fortælle en masse. Du skal fortælle det rigtige, så din virksomhed fremstår sammenhængende og troværdig.

I en virksomhed skal tid og penge bruges fornuftigt. Det er vigtigt at vælge rigtigt, så hurtigt som muligt.

Desværre vælger mange små og mellemstore virksomheder forkert gang på gang, når det gælder kommunikation og markedsføring, fordi de ikke ved, hvad der skaber værdi for netop dem. Nogle annoncer bliver gode. Andre gør ikke. Og ingen aner rigtigt, hvorfor det gik godt eller skidt. Dermed kommer virksomhedens signaler til at stritte i mange retninger. Og resultaterne bliver derefter. Tilfældige. Resultatløse. Og alt for dyre.

Fastlæg strategien, før du vælger kanaler. Husk det!
Leverandører lyder overbevisende, når de foreslår dig, at du skal være på Facebook, have en ny hjemmeside eller annoncere i et magasin. Men du skal ikke vælge kanaler, før du ved, hvad der skaber værdi.

Men først skal den grundlæggende retning fastlægges. Bagefter kan du og dine leverandører tage stilling til, hvor og hvordan din virksomhed skal synliggøres.
Det er akkurat ligesom at lave mad; du har en opskrift, før du køber ingredienserne. Og du tager stilling til, hvordan maden skal forarbejdes, inden du tænder ovnen, smelter smør på panden eller koger vandet. Det vil jo være ærgerligt at gøre alle tre dele, hvis retten skal spises rå.

Med andre ord: Du skal bruge en kommunikationsmetode.

Seks vigtige trin
Du skal både analysere muligheder, se på virksomhedens interne ressourcer og forstå kundens prioriteringer, før du fastlægger strategien.

Jeg har været tæt på hundredvis af ejeres overvejelser om, hvordan deres virksomheder skal udvikle sig. Og jeg har set, hvad der især spænder ben for at arbejde fokuseret med synlighed.

Ud fra disse erfaringer har jeg udviklet en kommunikationsmetode. Dens seks trin sikrer, at du kommer hele vejen rundt:

 

RETNING grundlag 
Hvad er virksomhedens eksistensberettigelse? Her kigger vi på fundamentet. Samtidig skal vi afklare, hvordan de kommende beslutninger bedst kan integreres i lige netop jeres hverdag. For en strategi, som ikke bruges, er intet værd.

RETNING hvorhen 
Analyse-fase. Hvad tjener I penge på? Hvad er forretningsmodellen? Hvad skal din virksomhed være kendt for?

RETNING mig & min virksomhed
Er du typen, der slår ud med armene og fortæller en masse? Eller holder du af vendingen ’Den, der lever stille, lever godt’? Både medarbejdere, leverandører og kunder mærker konsekvensen af, hvem du er – på godt og ondt. Derfor skal du være bevidst om både dine stærke og dine svage sider. Fokus på identitet og virksomhedens kultur.

RETNING målgruppe
Under 10 % af en købsbeslutning er baseret på bevidste argumenter. Din målgruppe bliver konkret at arbejde med, når du lærer om, hvad der helt konkret aktiviterer et køb. Vi ser på, hvad der giver netop dine kunder lyst til at købe. Du får konkrete skabeloner, tjeklister, ordlister og trin-for-trin guides, så du undgår fejl i markedsføringen. Der arbejdes med personas og Emotionelle Kundetyper.

RETNING strategi
Ud fra arbejdet med de tidligere trin fastlægges en strategi, som passer til netop din virksomheds mål.

RETNING handleplan
Det må ikke bare blive ved snakken. Derfor skal der nu laves en klar handleplan, med deadlines og ansvarspersoner. Samt konkrete mål, så du kan tjekke, at resultaterne kommer, og så I kan bygge videre på erfaringerne.

 

>>

 

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikationsmetode.

Læs om det her

 

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80