Medieoverblik2022

Medieoverblik 2022

Mediebilledet ændrer sig hele tiden – og måske hurtigere end nogensinde før. Ved du, hvor du kan fange målgruppen? Det er både relevant for din personlige kommunikation og din annoncering. Det er nemlig ingen hemmelighed, at tekst-tv og brevpost har set bedre dage. Jeg giver dig her et overblik over de sociale medier anno 2022.

Rivende udvikling

Hvad vil der ske med Facebook? Det engang allestedsnærværende sociale medie og et af de første, der rigtig fik alle med. Facebook er stadig det sociale medie med flest brugere i Danmark.

Men det tyder på, at danskerne er mindre aktive og samtidig deler ud af opmærksomheden til andre sociale medier såsom Instagram og TikTok. DR’s rapport om medieudviklingen viser, at 66 procent af danskerne bruger Facebook dagligt, hvor de næststørste sociale medier er Messenger og Instagram med henholdsvis 47 og 32 procent.

Et socialt medie med stor vækst er TikTok. Hvis det ikke lyder så bekendt nu, vil du sandsynligvis komme til at høre mere om det snart. Antallet af brugere er det seneste år steget med 50 procent, og især de unge mellem 12-29 år har taget den kinesiske app til sig. I den aldersgruppe bruger lige knap hver fjerde appen dagligt. Det ser også ud til, at flere andre aldersgrupper får øjnene op for platformen.

TikTok er en platform, hvor brugerne kan dele korte videoer. I starten blev appen mest brugt til dansevideoer, men nu er indholdet blevet bredere i takt med at flere har fået øjnene op for mulighederne. Som virksomhed er der flere muligheder – og du behøver ikke at danse 😉

Engagement skaber synlighed

Annoncer på TikTok er en måde at blive set på. Noget andet er at tage aktivt del i legen og dele indhold, som brugerne har lyst til at engagere sig i. Når man ser på listen over, hvem danske brugere følger på TikTok, er det tydeligt, at visse virksomheder har knækket koden.

Faxe Kondi tager førertrøjen i Danmark, hvor de høster likes og kommentarer på kreativt indhold, som brugerne har belønnet dem for. Lige knap 60.000 følger med. Faxe Kondi har for eksempel delt en video, hvor de laver fastelavnsboller med smag af den folkekære sodavand toppet med skriggrøn glasur.

Indhold som dette har potentiale til at række udenfor følgerne, når TikToks algoritme skal fodre resten af brugerne med indhold, der kan være relevant for dem. Det handler nemlig ikke bare om at få folk til at se videoer. Målgruppen skal engageres, like og dele. Og det gør man bedst ved at have humor, chokere og ikke mindst kende publikummet. Trends på TikTok kommer og går, så det er en balancegang at holde sig up to date.

Indtil videre ser det dog ud til, at TikTok bliver omtalt mere, end det bliver brugt. DR har opgjort forholdet mellem brug og omtale i 2021. Her ender TikTok helt i toppen over medier, hvor der er misforhold mellem, hvad vi taler om, og hvad vi egentlig bruger. Det kan være fristende at hoppe med på bølgen.

Som med enhver anden platform bør du også overveje, om den passer til din målgruppe. Brugerne af et medie som TikTok forventer, at indholdet er kreativt, og de er altid på udkig efter den næste store ting. Dette passer ret godt til den røde kundetype, som du kan læse mere om her.

Få hjælp til at ramme plet

Har du mistet overblikket over medieudviklingen? Ved du, hvem din målgruppe er, og hvilke medier de orienterer sig mod? Er din strategi fremtidssikret, eller er det på tide at sadle om og prøve nye kanaler?

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80