Hvilken farve har din kunde?

Hvilken type er din kunde?

Kender du metoden om emotionelle kundetyper? Den kan bruges til at tilrettelægge kommunikation og markedsføring, der frister din kunde til at købe

Mange små og mellemstore virksomheder har et lidt diffust billede af deres målgrupper. De taler ofte om ’kunden’ eller ’branchen’ uden at forholde sig til, hvem kunden er som menneske. Men vi sælger ikke noget til en branche. Vi sælger til et menneske, som er ejer, leder eller medarbejder i en branche. Derfor er vi nødt til at vide, hvad der giver dette menneske lyst til at købe.

Fra ’zapper’ til ’som-jeg-plejer’
’Emotionelle Kundetyper’ er en forskningsbaseret metode til at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Man får indsigt i, hvorfor nogle mennesker elsker spænding og uforudsigelighed, mens andre skal føle sig i kontrol for at få lyst til at købe.

Teorien bygger blandt andet på neuromarketing, identitetsfortællinger og emotionel segmentering.

På flere områder minder det om persontypetests som fx DISC.
Forskellen er dog, at forskningen bag kundetyper fokuserer på, hvornår mennesker får lyst til at købe – eller mister lysten til det.

Og det er jo enorm vigtig viden at have, hvis man gerne vil sælge et produkt eller en ydelse.

Gad vide hvem DINE kunder er, og hvad de forventer af din markedsføring og dine produkter:

  • Er de ’zapper-typer’, som vil have overraskelser og indgå i spændende fællesskaber? (Røde)
  • Sælger du til ’Mother Teresa’-typer, som vil mærke varme og personlighed, før de spenderer deres penge? (Gule)
  • Stammer din indtægt fra ’jakkesæt-typer’, der er skeptiske og kritiske? (Blå)
  • Eller må du altid vente (u)tålmodigt på, at en aftale falder på plads, fordi dine kunder er ’som-jeg-plejer-typen’, der elsker rutiner og lige vil se dig og produktet an, før de handler? (Grønne)

Hvis du laver et Facebook-opslag, som appellerer til én type, men din kunde er en helt anden, risikerer du at skræmme kunden væk.

Jeg har fx en kunde, som selv er ’rød’. Hun er designer, og har et produkt, der er fantastisk attraktivt for de grønne kundetyper. Men som ’rød type’ får hun hele tiden nye idéer, og derfor er det svært for hende at kommunikere på en måde, som de grønne forstår og føler sig tiltrukket af. De forventer, at markedsføringen ikke forandrer sig, hver gang de går ind på hjemmesiden. Hun gør dem utrygge, fordi hun konstant laver om på tingene.

Min rolle er derfor at bevidstgøre hende om, at der er forskel på, hvad hun personligt synes er fantastisk, og hvad hendes kunder ’tænder’ på. Jo bedre hun forstår det, jo lettere kan hun forklare dem, hvorfor de skal købe netop hendes produkter.

Er du til spænding eller kontrol?
Metoden om kundetyper indeholder med andre ord viden om de helt konkrete redskaber, som virker bedst, når man skal kommunikere til sin målgruppe:

  • Hvilke sociale medier bruger den enkelte kundetype? Passer LinkedIn fx bedre til dine kunder end Instagram?
  • Hvilke billeder appellerer til dine kunder? Nærbilleder af mennesker? Og skal du stor-smile eller fremstå lidt diskret?
  • Hvilke eksempler fristes kunderne af? Og hvilke finder de frastødende? En reference kan fx opbygges på vidt forskellige måder – og dermed appellere til forskellige kundetyper.

Du kan læse blog-indlæg om de enkelte farver her:

  • De røde kundetyper er udadvendte, kreative og frihedssøgende.
  • De gule har et stort behov for at skabe gode relationer og motiveres af at yde omsorg.
  • De blå er ’business-typer’, som stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. De kan lide at være i kontrol.
  • De grønne er rolige, velovervejede og grundige. De foretrækker, at alt er, som det plejer.

 

Jeg blev i 2019 certificeret i Emotionelle Kundetyper, og har arbejdet med metoden i en årrække. Viden om kundetyperne indgår derfor i min rådgivning om kommunikation og markedsføring.

>>

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

    Mødeadresse:
    Højbovej 1
    8600 Silkeborg

    Email info@retning.dk

    CVR 30 10 82 80