Tendenser online markedsføring

Tendenser 2022 – Online markedsføring

Corona-pandemien har givet os alle nye digitale vaner – og de bliver hængende. Derfor vil der i det kommende år ske meget, når det gælder digital kommunikation og markedsføring. Lad os kigge på tendenser for 2022, så du kan tage stilling til, hvad du skal have fokus på i din forretning:

Googles cookie-politik skubber til udviklingen

Google vil stoppe support til tredjepartscookies i deres Chrome-browser i 2022. Da Chrome er den mest populære browser, vil det få stor betydning for online markedsføring.

Sporing af brugere på tværs af internettet er afgørende for mange annoncører og virksomheder.

Brugernes privatliv er imidlertid blevet vigtigere, og derfor kender vi vist alle forkortelsen GDPR (General Data Protection Regulation); en slags EU-lov, der gælder i alle EU-lande. Princippet bag GDPR er, at vi alle har ret til et privatliv. Det skal alene være op til den enkelte, hvorvidt vores oplysninger skal deles.

Implementeringen har gjort internetbrugere over hele verden meget mere bevidste om deres online privatliv. Vi kan allerede nu fravælge tredjeparts cookies og sporing, og næste skridt er at implementere førstepartsdata eller endda nul-parts dataindsamling, som gives direkte af forbrugeren til en virksomhed.

Alt dette vender op og ned på digital annoncering.

Endnu ved vi ikke helt, om der kommer andre løsninger, eller hvor stor betydningen af Googles beslutning reelt bliver.

Men en ting er sikker: Forbrugerne vil blive ved med at have en stor bevidsthed om emnet, og derfor vil mange virksomheder arbejde med alternativer til annoncering: 2022 bliver året, hvor der eksperimenteres.

Du skal investere i online events

Vær forberedt på flere online events i 2022, fordi det er en oplagt vej til at indsamle data og opbygge relationer til eksisterende og kommende kunder.

Både mine mellemstore kunder, men også mikrovirksomhederne, eksperimenterer med webinarer. Jeg holder dem også selv sommetider. 

Fælles for både mine kunder og mig selv er, at vi alle blev erfarne webinar-deltagere i corona-perioden, men vi har ikke selv afholdt lige så mange, som vi har deltaget i. Så alle øver sig, og jeg kan høre, at selv erfarne sælgere synes, det er svært. De er vant til at møde kunder face-to-face, og føler sig derfor på udebane, når de skal leve op til egne forventninger online. Og chefens og kundernes…

For det kræver noget at afholde et webinar. Man skal finde sin egen vej i det. Vel at mærke en vej, som kunderne finder relevant, fordi de betaler med både deres e-mail og tid. Derfor forventer de kvalitet.

Omvendt skal du som udbyder også have noget ud af al dit arbejde med at forberede, afvikle og samle op. Men pas på, at du ikke falder i fælden med at blive en for ivrig sælger – for det gider deltagerne ikke at høre på. De vil i stedet blive klogere. Hvis du giver dem ny viden og svarer på deres spørgsmål, øger du sandsynligheden for, at de vender sig mod dig, når de er klar til at købe.

Webinarer og andre online events giver ikke stor omsætning på én gang. Men det er en rigtig god metode til, at både nuværende og kommende kunder lærer virksomheden og produkterne bedre at kende. Indsatsen vil hjælpe din virksomhed med at vokse på lang sigt.

Så du bør komme i gang nu…

Lav et nyhedsbrev

Selv om du har arbejdet hårdt for at opbygge følgere på sociale medier, så er adgangen til dem desværre ikke din. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og alle de andre giganter ejer kanalen til dit publikum.

Lige pludselig kan de lukke ned eller gøre det dyrt for dig at nå ud til dine følgere.

Derfor er det meget vigtigt, at du opbygger din egen database i form af et nyhedsbrev. Så kan du nemlig nå ud til din målgruppes indbakker, hvis de sociale netværk pludselig ændrer forretningsmodel.

Samtidig er der efterhånden så meget støj på sociale medier, at det er helt tilfældigt, om din målgruppe ser dine opslag. Desuden spænder algoritmerne ofte ben for, at du når så langt ud med dine opslag, som du gerne vil.

Hvis du ikke allerede har et nyhedsbrev, vil jeg foreslå, at du lader 2022 blive året, hvor du får et, så du begynder at eje adgangen til din målgruppe.

Jeg ved, at det er lettere sagt end gjort, men på sigt vil det give dig store fordele.

En indbakke er et personligt rum, som man selv kan påvirke indholdet af. De mennesker, som tillader dig at sende et nyhedsbrev, har en oprigtig interesse i dit produkt.

Men husk at du skal sende kvalitet af sted, for ellers taber modtagerne hurtigt tålmodigheden med dig. Derfor skal du gøre dig umage med at sende gode nyhedsbreve – og kun sælge en gang imellem. Sæt dig desuden omhyggeligt ind i, hvad der interesserer lige præcis din målgruppe.

Jeg læser kommunikationsmateriale fra både ind- og udland, og alt peger i retning af, at virksomheder prioriterer kvalitets-nyhedsbreve højere og højere. Det er en stærk tendens for 2022.

Uddan dine kunder

Trafikken på den online motorvej bliver tættere og tættere. Derfor skal du være tydelig for din målgruppe, så de ikke sorterer dig fra.

Sørg også for at levere kvalitetsservice – hurtigt. For mund-til-mund-anbefalinger fra tilfredse kunder kan også rigtig meget.

Tænk desuden over, hvordan du bedst huskes hos målgruppen. Fx ved at lave tilbagevendende tiltag, så du jævnligt dukker op i deres bevidsthed: Videoundervisning, en ugentlig podcast eller webindhold, der uddanner og giver værdi, i stedet for at råbe “køb hos mig nu!”

Det er nemlig vigtigt, at du forstår, at mange mennesker efterhånden er blevet helt immune over for gammeldags ’lige på og hårdt-salg’.

Det virkede en gang, men nu er tiden anderledes Faktisk trækker de fleste sig tilbage, når de mærker et begyndende pres for at foretage et køb.

I stedet skal du uddanne dine kunder i, hvorfor de har brug for dig. Du skal vise, at du kan hjælpe dem.

Lav indhold af høj kvalitet

Tilbage til den megen støj alle vegne. Jo flere der kommunikerer online – jo mere bras finder vi på internettet.

Derfor skal du ikke nødvendigvis lave meget indhold. Du skal lave godt indhold!

Sørg for, at det er grundigt og gennemarbejdet, og at du deler viden af værdi med dine kunder. Overvej også hvordan du kan give dit indhold et unikt twist, eller tilføje en personlig oplevelse og anbefaling.

Da kvalitet fremover bliver mere og mere vigtig, skal du passe på med at lave for meget middelmådigt indhold. Dårligt indhold bliver irriterende, og forbrugeren vil tolerere det mindre og mindre.

Mød kunden på flere kanaler – på den rigtige måde

Vælg de rette ord, billeder og grafik, så du rammer målgruppen præcist.

På mine strategikurser underviser jeg i kundetyper, som er en rigtig god metode til at forstå kundens købsmotiver. Men du kan fx også arbejde med personas – eller bare lære dine egne kunder rigtig godt at kende.

Vær bevidst om, at vi får flere og flere kanaler, hvor vores kunder kan forbruge marketingindhold – videoer, onlineartikler, podcasts og så videre.

Brug tid på at forstå, hvilke kanaler dit publikum bruger, og tilpas derefter indholdet til målgruppen og kanalen.

Fx bliver podcasting mere og mere populært. Blogindlæg er også stadig meget læste – men det er to forskellige måder og steder at kommunikere.

Sørg for at din målgruppe kan møde dig flere steder – på den rette måde i den enkelte kanal.

Business-to-Business-virksomheder sover i content-timen

B2B-indhold negligeres ofte. Læs fx denne artikel om B2B-virksomheders onde kommunikationscirkel.

Jeg har været med i flere marketing automation-projekter for B2B-virksomheder. Hver gang viser det sig, at deres kunder googler meget mere, end virksomheden er klar over. Derfor er det meget vigtigt at have indhold, som dukker op, når potentielle B2B-kunder googler efter dit produkt eller din ydelse.

Fx er grundige blogindlæg gode til at opbygge tillid. Som virksomhed kan du her demonstrere, at du ved, hvad du har med at gøre.

Fortæl, hvordan I har hjulpet med at løse et problem. Og bliv gerne meget konkret:

– Forøgede I produktiviteten med 50%? Vis det!

– Hjalp I kunden med at nå et specifikt mål? Vis det!

Skab interessante artikler, som får kunden til at tænke Wauw – det skal jeg da også prøve.

Med godt indhold giver du målgruppen mulighed for at undersøge tingene selv – og det forventer de i dag.
Samtidig opbygger I en relation, så det forhåbentlig bliver din virksomhed, der kontaktes, når det er tid til at tale med en sælger eller rådgiver

Tro mig: I 2022 vil B2B accelerere hvad angår content. Sørg for, at din virksomhed følger med.

Arbejd med marketing automation

I 2022 vinder systematik endnu mere frem. Vi vil se flere og flere datadrevne marketingkampagner blive brugt i endnu flere brancher.
Marketing automation er software, der effektivt automatiserer dine marketingaktiviteter. Dermed kan marketingmedarbejdere arbejde mere effektivt og spare tid på tilbagevendende opgaver.

Samtidig kan du være på forkant, når målgruppen er på udkig efter mere information. Det er en måde at hjælpe dem i deres beslutningsproces.

Det bliver der mere og mere af, og hvis din virksomhed er mellemstor, skal du afgjort dykke ned i emnet.

Vær kreativ og innovativ

Uanset hvad der har fungeret for dig indtil nu, kan det ændre sig.

Corona-krisen var et godt eksempel på, at tingene kan forandres fra den ene dag til den anden. Men den digitale udvikling går lynhurtig i sig selv. Det som virkede i går, duer måske ikke i morgen.

Derfor skal du holde øje med dine resultater. Lav en handleplan, som også indbefatter måltal, du kan holde øje med:
Har du fået masser af henvendelser via sociale medier? Hvad er konverteringsfrekvensen? Er det faldet, eller er det steget?

Overvej også mere utraditionelle måder at markedsføre dig på. Fx ved at starte et partnerskab med en anden virksomhed, der kan supplere dit produkt? Eller udforske nye kanaler?

Når jeg hjælper kunder med at lægge en strategi, bevæger vi os hele tiden mellem udvikling og systematik. En strategi er med til at holde dig fast i dine mål – og samtidig et redskab til at udvikle og evaluere.

Det er en svær balance – og derfor noget, som giver mening at få hjælp til udefra. Husk, at jeg tilbyder ’Makkerskab’, hvor jeg hjælper både små og mellemstore virksomheder med at sælge mere via en målrettet strategi og plan. Læs mere her.

Husk også, at jeg jævnligt holder webinarer om strategi. Se de næste datoer her.

»

Er din kommunikation og markedsføring hel forkert?

Eller er du i tvivl, om den virker?

Der er vanvittig mange kanaler at vælge mellem – og det er vigtigt at prioritere de rette.

Hver tirsdag kan du i nyhedsbrevet fra RETNING få inspiration til at forbedre din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Læs om det her

Mødeadresse:
Højbovej 1
8600 Silkeborg

Email info@retning.dk

CVR 30 10 82 80